Išmanių ir klimatui neutralių kompetencijų centras
Išmanių ir klimatui neutralių kompetencijų centro naujienos
Dėstytoja Vita Marytė Janušauskienė: kokybiško išsilavinimo siekis atveda studentus į universitetą
2023-05-24
Dėstytoja Vita Marytė Janušauskienė: kokybiško išsilavinimo siekis atveda studentus į universitetą
Dėl motyvuotų ir daug pastangų studijoms įdedančių šiandienos studentų dėstytojai neskaičiuoja savo laiko – taip teigia Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VILNIUS TECH) Verslo technologijų ir verslininkystės katedros lektorė Vita Marytė Janušauskienė. Praėjusiais metais dėstytoja pelnė VILNIUS TECH apdovanojimą kaip Mokymosi lyderis. Pasak V. M. Janušauskienės, šis apdovanojimas galėtų būti įteiktas kiekvienam universiteto dėstytojui, nes nuolatiniam kompetencijų kėlimui visi dėstytojai skiria labai daug laiko.
„Šis įvertinimas maloniai pradžiugino. Kai prasidėjo Edukacinių kompetencijų grupės mokymų ciklas, registravausi beveik į visus mokymus. Ne tik dėl įdomių temų, plačiai apimančių įvairiapusį dėstytojo darbą, bet ir dėl galimybės dalintis patirtimi ir žiniomis su kolegomis – analizuoti įvairius edukacinius metodus ir jų taikymo praktikas, diskutuoti apie naujas studijų tendencijas ir technologijas švietimo srityje. Tai padeda augti. Dėstau visuotinės kokybės vadybą, o vienas iš esminių kokybės vadybos principų yra nuolatinis veiklos gerinimas“, – sako daugiau nei dvidešimt metų universitete dėstanti lektorė.
V. M. Janušauskienė prisipažįsta niekada neplanavusi būti dėstytoja. „Pamenu, vaikystėje žaisdavome mokytojomis, bet niekada iš tiesų nepagalvojau, kad kada nors tapsiu dėstytoja. Baigusi mokyklą pasirinkau statybos inžinerijos studijas, kurios man, aktyviai ir nenustygstančiai vietoje, atrodė nepaprastai įdomios. Bebaiginėdama studijas pradėjau dirbti administratorės darbą Verslo vadybos fakultete. Organizacinis darbas man irgi sekėsi. Tad po magistro studijų profesorius Borisas Melnikas pakvietė dėstyti fakultete gamybos technologiją ir organizavimą. Taip iš techninių perėjau į socialinių mokslų sritį. Iš pradžių labai jaudinausi, bet žingsnis po žingsnio įsivažiavau“, – pasakoja dėstytoja.
Netrukus lektorė pradėjo domėtis kokybės vadyba, į kurią nukreipė visą savo energiją – per ilgametę karjerą perskaitė šūsnį tyrimų ir knygų bei pati tapo dviejų vadovėlių bendraautore. Šiuo metu skaito pranešimus, veda su kokybės vadyba susijusius seminarus. „Nesusidūrę su kokybės vadyba gali atsainiai žiūrėti į šią sritį, bet reikia suprasti, kad tai yra vienas iš sėkmę lemiančių faktorių tiek versle, tiek asmeniniame gyvenime. Stengiuosi tai perduoti ir studentams nuo pat pirmo kurso, nes jų studijų rezultatai priklauso būtent nuo asmeninės kokybės vadybos, pavyzdžiui, gebėjimo tinkamai susidėlioti prioritetus, disciplinos, kas kokybės vadyboje vadinama standartizuota veikla“ , – teigia lektorė.
Lektorė savo darbe taip pat vadovaujasi kokybės vadybos principais. „Kokybiško išsilavinimo siekis atveda studentus į universitetą. Informacijos ir atvirojo mokslo amžiuje žmonės gali gauti žinių iš įvairių šaltinių – daugelį dalykų galima išmokti internete. O universiteto dėstytojo užduotis yra ne tik perduoti ekspertines žinias studentams, bet ir išmokyti pritaikyti jas, ugdyti analitinius gebėjimus ir kitas kompetencijas. Analitinis mąstymas, gebėjimas atrasti ir suvokti priežastinius ryšius leidžia priimti efektyvius sprendimus. Mano paskaitos vyksta diskusijų su studentais forma – ieškome tinkamiausių sprendimų ne vakarykštei, o šiai dienai, nes rytoj jau reikės kitų sprendimų. Net teorinius dalykus stengiuosi išdėstyti per realius ir studentams suprantamus pavyzdžius, tam, kad jie pradėtų pasitikėti savo jėgomis priimant sprendimus, juk išauš diena, kai jų sprendimai pakeis pasaulį“, – pasakoja V. M. Janušauskienė.
Dėstytoja yra ir kuratorė, kuri padeda studentams nuo pat pirmojo kurso adaptuotis universitete bei visada pataria nuoširdžiai siekti žinių. V. M. Janušauskienė savo karjeroje yra pelniusi ir Lietuvos studentų atstovybių sąjungos Sąžiningiausio dėstytojo apdovanojimą už studentų skatinimą sąžiningai laikyti egzaminus. Rūpestis studentais tuo nesibaigia – V. M. Janušauskienė organizuoja ir koordinuoja studentų praktikas. „Nėra geresnio jausmo nei matyti, kaip studentai kursas po kurso auga, kaip atsiskleidžia jų talentai. O kai esi absolventų diplomų įteikimo ceremonijoje ir sveikini jau subrendusias asmenybes, jų šypsenos atperka visas bemieges naktis praleistas skaitant diplominius darbus“, – teigia lektorė.
Daug dėmesio lektorė skiria ir jaunajai kartai – moksleiviams. „Vykstame į mokyklas supažindinti abiturientų su šiuolaikinėmis profesijomis ir galimybėmis, kurias suteikia aukštasis išsilavinimas. Siekiame, kad jaunoji karta suvoktų pasaulį 360 laipsnių kampu. Kalbame ir apie lyderystę. Tai visų pirma gebėjimas prisiimti atsakomybę už save ir už mus supančią aplinką. Kai visi tai suprasime, pamatysime daug teigiamų pokyčių“, – teigia lektorė.
V. M. Janušauskienės teigimu, atsakomybės lygis didėja ir šiuolaikiniame versle. Ne todėl, kad verslo organizacijos bijo padaryti klaidas, kurios gali lemti reputacijos krizę, bet todėl, kad verslams vadovauja šiuolaikiniai lyderiai, turintys tvirtas vertybines nuostatas. „Jie nuoširdžiai kalba apie aplinkosaugą, tvarumą ar įtraukią darbo aplinką. Ir mes fakultete turime puikią organizacinę kultūrą, čia gera būti, dirbti ir studijuoti“, – teigia lektorė.
Po darbų dėstytoja ilsisi aktyviai: „Negaliu nusėdėti vienoje vietoje – sodinu, auginu ir prižiūriu gėles, medžius, džiugu matyti, kaip jie auga, veši. Man svarbus net mažytis geras darbas gamtai“.
„Šis įvertinimas maloniai pradžiugino. Kai prasidėjo Edukacinių kompetencijų grupės mokymų ciklas, registravausi beveik į visus mokymus. Ne tik dėl įdomių temų, plačiai apimančių įvairiapusį dėstytojo darbą, bet ir dėl galimybės dalintis patirtimi ir žiniomis su kolegomis – analizuoti įvairius edukacinius metodus ir jų taikymo praktikas, diskutuoti apie naujas studijų tendencijas ir technologijas švietimo srityje. Tai padeda augti. Dėstau visuotinės kokybės vadybą, o vienas iš esminių kokybės vadybos principų yra nuolatinis veiklos gerinimas“, – sako daugiau nei dvidešimt metų universitete dėstanti lektorė.
V. M. Janušauskienė prisipažįsta niekada neplanavusi būti dėstytoja. „Pamenu, vaikystėje žaisdavome mokytojomis, bet niekada iš tiesų nepagalvojau, kad kada nors tapsiu dėstytoja. Baigusi mokyklą pasirinkau statybos inžinerijos studijas, kurios man, aktyviai ir nenustygstančiai vietoje, atrodė nepaprastai įdomios. Bebaiginėdama studijas pradėjau dirbti administratorės darbą Verslo vadybos fakultete. Organizacinis darbas man irgi sekėsi. Tad po magistro studijų profesorius Borisas Melnikas pakvietė dėstyti fakultete gamybos technologiją ir organizavimą. Taip iš techninių perėjau į socialinių mokslų sritį. Iš pradžių labai jaudinausi, bet žingsnis po žingsnio įsivažiavau“, – pasakoja dėstytoja.
Netrukus lektorė pradėjo domėtis kokybės vadyba, į kurią nukreipė visą savo energiją – per ilgametę karjerą perskaitė šūsnį tyrimų ir knygų bei pati tapo dviejų vadovėlių bendraautore. Šiuo metu skaito pranešimus, veda su kokybės vadyba susijusius seminarus. „Nesusidūrę su kokybės vadyba gali atsainiai žiūrėti į šią sritį, bet reikia suprasti, kad tai yra vienas iš sėkmę lemiančių faktorių tiek versle, tiek asmeniniame gyvenime. Stengiuosi tai perduoti ir studentams nuo pat pirmo kurso, nes jų studijų rezultatai priklauso būtent nuo asmeninės kokybės vadybos, pavyzdžiui, gebėjimo tinkamai susidėlioti prioritetus, disciplinos, kas kokybės vadyboje vadinama standartizuota veikla“ , – teigia lektorė.
Lektorė savo darbe taip pat vadovaujasi kokybės vadybos principais. „Kokybiško išsilavinimo siekis atveda studentus į universitetą. Informacijos ir atvirojo mokslo amžiuje žmonės gali gauti žinių iš įvairių šaltinių – daugelį dalykų galima išmokti internete. O universiteto dėstytojo užduotis yra ne tik perduoti ekspertines žinias studentams, bet ir išmokyti pritaikyti jas, ugdyti analitinius gebėjimus ir kitas kompetencijas. Analitinis mąstymas, gebėjimas atrasti ir suvokti priežastinius ryšius leidžia priimti efektyvius sprendimus. Mano paskaitos vyksta diskusijų su studentais forma – ieškome tinkamiausių sprendimų ne vakarykštei, o šiai dienai, nes rytoj jau reikės kitų sprendimų. Net teorinius dalykus stengiuosi išdėstyti per realius ir studentams suprantamus pavyzdžius, tam, kad jie pradėtų pasitikėti savo jėgomis priimant sprendimus, juk išauš diena, kai jų sprendimai pakeis pasaulį“, – pasakoja V. M. Janušauskienė.
Dėstytoja yra ir kuratorė, kuri padeda studentams nuo pat pirmojo kurso adaptuotis universitete bei visada pataria nuoširdžiai siekti žinių. V. M. Janušauskienė savo karjeroje yra pelniusi ir Lietuvos studentų atstovybių sąjungos Sąžiningiausio dėstytojo apdovanojimą už studentų skatinimą sąžiningai laikyti egzaminus. Rūpestis studentais tuo nesibaigia – V. M. Janušauskienė organizuoja ir koordinuoja studentų praktikas. „Nėra geresnio jausmo nei matyti, kaip studentai kursas po kurso auga, kaip atsiskleidžia jų talentai. O kai esi absolventų diplomų įteikimo ceremonijoje ir sveikini jau subrendusias asmenybes, jų šypsenos atperka visas bemieges naktis praleistas skaitant diplominius darbus“, – teigia lektorė.
Daug dėmesio lektorė skiria ir jaunajai kartai – moksleiviams. „Vykstame į mokyklas supažindinti abiturientų su šiuolaikinėmis profesijomis ir galimybėmis, kurias suteikia aukštasis išsilavinimas. Siekiame, kad jaunoji karta suvoktų pasaulį 360 laipsnių kampu. Kalbame ir apie lyderystę. Tai visų pirma gebėjimas prisiimti atsakomybę už save ir už mus supančią aplinką. Kai visi tai suprasime, pamatysime daug teigiamų pokyčių“, – teigia lektorė.
V. M. Janušauskienės teigimu, atsakomybės lygis didėja ir šiuolaikiniame versle. Ne todėl, kad verslo organizacijos bijo padaryti klaidas, kurios gali lemti reputacijos krizę, bet todėl, kad verslams vadovauja šiuolaikiniai lyderiai, turintys tvirtas vertybines nuostatas. „Jie nuoširdžiai kalba apie aplinkosaugą, tvarumą ar įtraukią darbo aplinką. Ir mes fakultete turime puikią organizacinę kultūrą, čia gera būti, dirbti ir studijuoti“, – teigia lektorė.
Po darbų dėstytoja ilsisi aktyviai: „Negaliu nusėdėti vienoje vietoje – sodinu, auginu ir prižiūriu gėles, medžius, džiugu matyti, kaip jie auga, veši. Man svarbus net mažytis geras darbas gamtai“.