Išmanių ir klimatui neutralių kompetencijų centras
Išmanių ir klimatui neutralių kompetencijų centro naujienos
„DI taikymo studijose asas“ dr. P. Skorupa – apie interaktyvias paskaitas ir meilę jaunimui
2024-10-14
„DI taikymo studijose asas“ dr. P. Skorupa – apie interaktyvias paskaitas ir meilę jaunimui
Kadaise, norint sudominti studentus, užtekdavo įtaigaus dėstytojo ir įtraukiančių užduočių, tačiau laikai kardinaliai pasikeitė, studentų poreikiai – taip pat: jie trokšta interaktyvių paskaitų ir pažangių sprendimų. Vieni tokių – dirbtinio intelekto (DI) įrankiai, kuriuos studijų procese puikiai pritaiko Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VILNIUS TECH) asistentas dr. Pavel Skorupa. Už tai šių metų Geriausių dėstytojų rinkimuose jis pelnė apdovanojimą „Dirbtinio intelekto taikymo studijose asas“.
Nors Akademinės paramos centras Kūrybinių industrijų fakulteto dėstytoją įvertino būtent už DI taikymą studijų procese, dr. Pavel Skorupa universiteto bendruomenės mėgstamas ir gerbiamas ne tik už profesionalumą ir naujų technologijų integravimą. Daug gražių žodžių jis sulaukia ir dėl savo asmeninių savybių – nuoširdumo, supratingumo, pagarbos jaunam žmogui. Tai ypač vertina studentai.
„Kiekvienam iš mūsų, dirbančiam su jaunąja karta, be galo svarbu žinoti, kad mūsų darbas yra pastebimas ir vertinamas. Man yra didelė garbė sulaukti tokių atsiliepimų iš studentų, nes jų nuomonė yra labai svarbi. Kartais – net svarbesnė už kolegų“, – šypsosi dr. Pavel Skorupa.
Nors Akademinės paramos centras Kūrybinių industrijų fakulteto dėstytoją įvertino būtent už DI taikymą studijų procese, dr. Pavel Skorupa universiteto bendruomenės mėgstamas ir gerbiamas ne tik už profesionalumą ir naujų technologijų integravimą. Daug gražių žodžių jis sulaukia ir dėl savo asmeninių savybių – nuoširdumo, supratingumo, pagarbos jaunam žmogui. Tai ypač vertina studentai.
„Kiekvienam iš mūsų, dirbančiam su jaunąja karta, be galo svarbu žinoti, kad mūsų darbas yra pastebimas ir vertinamas. Man yra didelė garbė sulaukti tokių atsiliepimų iš studentų, nes jų nuomonė yra labai svarbi. Kartais – net svarbesnė už kolegų“, – šypsosi dr. Pavel Skorupa.
Tikslas – prisidėti prie žmonių intelektualinio augimo
Dr. Pavel Skorupa VILNIUS TECH dirba nuo 2007 m., šiuo metu Kūrybinių industrijų ir Renginių inžinerijos pirmakursiams bei antrakursiams dėsto įvairius modulius: Kūrybos komunikaciją, Anglų kalbą, Specialybės anglų kalbą ir Medijų anglų kalbą.
Pasak pašnekovo, dar studijuodamas bakalaurą jis susimąstė apie mokytojo profesiją, o pirmaisiais magistro studijų metais pradėjo dirbti mokykloje. Gilinantis į savo akademinius interesus, jį ėmė dominti dėstytojo kelias. Ši profesija dr. P. Skorupą traukė dėl daugybės priežasčių, tačiau bene svarbiausia – galimybė ir noras dalintis žiniomis bei prisidėti prie kitų žmonių intelektualinio augimo.
„Be to, pedagoginis darbas leidžia ne tik padėti kitiems, bet ir pačiam nuolat mokytis bei gilintis į naujas sritis, tad antraisiais magistro studijų metais pradėjau dėstyti anglų kalbą vienoje iš Vilniaus kolegijų. Tai buvo natūralus tęstinumas – meilė kalbai, tyrimams ir mokymui susijungė į vieną profesinį kelią“, – dalijasi VILNIUS TECH pedagogas.
Didžiulę įtaką jo sprendimui turėjo ir akademiniame bei profesiniame kelyje sutikti mokytojai ir dėstytojai – jie ne tik įnešė neįkainojamą indėlį į jo profesinį augimą, įkvėpė mokytis, bet ir tapo pavyzdžiu, kuriuo dr. P. Skorupa seka iki šiol.
„Meilę anglų kalbai dar antroje klasėje man įskiepijo anglų kalbos mokytoja Natalija Bobrova. Doc. dr. Rožė Jasudavičiūtė išmokė studijuoti ir dirbti nuosekliai, o kiti puikūs dėstytojai prisidėjo prie mano akademinio tobulėjimo. Prof. habil. dr. Elvyda Martišauskienė sudomino mane pedagoginiu darbu – būtent jos dėstomas kursas paskatino mane rimtai susimąstyti apie mokytojavimą. Noras mokyti ir vėliau dėstyti dar labiau sustiprėjo po pedagoginės praktikos Sint-Pietersinstituut katalikų mokykloje Gente, Belgijoje.
Su dėkingumu prisimenu ir savo dviejų magistro baigiamųjų darbų vadoves – lekt. Ireną Varnaitę ir doc. dr. Viktoriją Žilinskaitę-Vytę, kurios savo profesionalumu parodė man tyrimų svarbą. Ypatinga vieta mano profesiniame kelyje tenka mano daktaro disertacijos vadovei, akad. prof. habil. dr. Grasildai Blažienei, kuri atvėrė duris į kerintį onomastikos pasaulį, praplėtusį mano supratimą apie kalbos tyrinėjimus“, – dalijasi dr. P. Skorupa.
DI įrankiai praturtina studijų procesą
Autoritetai dr. P. Skorupai padėjo suprasti, kas yra geras dėstytojas. Anot pašnekovo, labai svarbi yra kompetencija – dėstytojas turi nuolat mokytis, būti atviras naujovėms, kritiškas savo pažiūrų atžvilgiu. Jis privalo turėti ir aiškų požiūrį į dėstomą medžiagą ir struktūrą, kad galėtų padėti studentams suvokti sudėtingas temas.
Savo darbe dr. P. Skorupa pirmiausia pasikliauja profesinėmis žiniomis, patirtimi ir kritiniu mąstymu, tačiau kurdamas mokomąją medžiagą ir rengdamas testus studentams, į pagalbą pasitelkia ir DI įrankius.
„Pagrindinis įrankis, kurį naudoju, yra ChatGPT – jis yra pagalbininkas ieškant informacijos tam tikrais klausimais, ypač tuomet, kai noriu greitai rasti kontekstą, ar sužinoti įvairių šaltinių požiūrius. Jį naudoju ir tada, kai reikia sukurti užduotis pagal mano atrinktus tekstus. Vis dėlto, man svarbu, kad mokomoji medžiaga būtų pritaikyta mano studentams, todėl kiekvieną ChatGPT sugeneruotą rezultatą kruopščiai peržiūriu ir adaptuoju.
Be ChatGPT, naudoju ir kitus dirbtinio intelekto įrankius, tokius kaip NaturalReader ir ElevenLabs. Šie įrankiai, naudojant įvairias balso sintezės technologijas, leidžia sukurti kokybiškas klausymo užduotis, kurios praturtina studentų mokymosi patirtį“, – pasakoja dr. P. Skorupa.
Anot Pavelo, šie įrankiai padeda greičiau ir efektyviau organizuoti mokymosi procesą, generuoti ir vertinti užduotis, ar pritaikyti turinį pagal studentų poreikius. Be to, interaktyvūs įrankiai, naujos technologijos praturtina mokymosi patirtį ir didina studentų motyvaciją.
„Kalbant apie ilgalaikę naudą, manau, kad DI gali padėti optimizuoti mokymosi procesą, tobulinti studijų programas ir jas taikyti prie besikeičiančių rinkos poreikių bei technologinių naujovių. Be to, DI pagrindu veikiantys dėstymo ar mokymo(si) metodai ir įvairios simuliacijos leidžia studentams įgyti praktinių įgūdžių ir žinių, reikalingų realiame gyvenime“, – svarsto VILNIUS TECH dėstytojas.
Vis dėlto, dr. P. Skorupa įsitikinęs, kad dėstytojo darbas neapsiriboja vien žinių perdavimu – jis turi sukurti mokymosi aplinką, kurioje studentai jaustųsi gerbiami, suprasti ir įkvėpti, bei padėti jiems rasti savo kelią ir motyvaciją.
„Manau, kad geras dėstytojas turi būti nuoširdus, atviras, kantrus ir empatiškas, nes kiekvienas studentas mokosi savo tempu ir susiduria su skirtingais iššūkiais. Gebėjimas įsigilinti į studentų poreikius ir padėti jiems atrasti stipriąsias puses yra itin svarbus. Ar esu toks dėstytojas – spręsti ne man. Bet tikiu savo studentų žodžiais“, – pokalbį užbaigia dr. Pavel Skorupa.