Išmanių ir klimatui neutralių kompetencijų centras
Išmanių ir klimatui neutralių kompetencijų centro naujienos
Kaip sukurti inovatyvų projektą iš panaudotų elektronikos atliekų?
2023-08-07
Kaip sukurti inovatyvų projektą iš panaudotų elektronikos atliekų?
Dvi savaites atsakymo į šį klausimą ieškojo Erasmus+ programos projekto „Makeademy” dalyviai. Studentai iš Lietuvos, Latvijos, Danijos, Ispanijos ir Italijos intensyvioje vasaros mokykloje mokėsi problemos identifikavimo, idėjų kūrimo ir sprendimų radimo technikų. Galiausiai, pasitelkę greitąjį prototipavimą bei naudodami elektronikos atliekas, kurias dalyviams suteikė „EMP Recycling” įmonė, studentai kūrė identifikuotų problemų sprendimus. Vasaros mokyklą kartu su partneriais organizavo Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VILNIUS TECH) Kūrybiškumo ir inovacijų centras „LinkMenų fabrikas”.
Nuo meninės instaliacijos su holograma iki geriausio verslo modelio
Vasaros mokykla vyko mišriuoju būdu – teorines žinias studentai įgijo nuotoliniu būdu, o antroji savaitė prabėgo VILNIUS TECH „LinkMenų fabriko” dirbtuvėse. Abi savaites studentams teorines ir praktines žinias suteikė lektoriai ir mentoriai ne tik iš VILNIUS TECH „LinkMenų fabriko”, bet ir iš Palermo universiteto Italijoje, Aarhus universiteto Danijoje, Rygos technikos universiteto Latvijoje ir „FabLab Barcelona” dirbtuvių Ispanijoje. Pažintinę ekskursiją po savo elektronikos atliekų rūšiavimo centrą padovanojo įmonė „EMP Recycling”.
Viso penkios mišrios studentų komandos kūrė produktų prototipus. Jų kūrybinę kelionę vainikavo pristatymų (angl. pitches) renginys, kurių metu kiekviena komanda per 7 minutes turėjo pristatyti savo problemą, idėją, sukurtą sprendimą, verslo modelį, norimą pasiekti auditoriją ir techninį sukurto prototipo veiksmingumą.
Inovatyviausią idėją pristatė komanda „ReHERO” – tai žaidimas, kuris leidžia žaisti „Guitar Hero” žaidimą su bet kokia vintažine muzikos kasete. Labiausiai techniškai išpildytas prototipas buvo pristatytas komandos „ReBooters”. Jų sukurta instaliacija pavadinimu „HOLO Trash” hologramos pagalba padeda žmonėms susipažinti su rūšiavimo svarba. Ši komanda hologramai naudojo nuskenuotas atliekas „EMP Recycling” turo metu.
Geriausią verslo modelį ir geriausią pristatymą paruošė komanda „JOYBIKE”. Ši komanda siekia sukurti naujoviškų, funkcionalių ir pritaikomų dviračių priedų asortimentą. Jų sukurtas prototipas – Palermo jaunimo gatvės kultūros įkvėptas dviračių aksesuaras, kuris skleidžia muzikos garsus minant dviračio pedalus. Komanda „FOUR-CE” pristatė automatinę durų spyną, kuri kartu dezinfekuoja rankas. Ši komanda sprendė bakterijų ir virusų paplitimo problemą ligoninėse ir gydymo įstaigose.
Tvariausią produkto prototipą pristatė komanda „Luminous Link”, kuri savo prototipui panaudojo kone daugiausiai elektronikos dalių, gautų iš „EMP Recycling” įmonės. Jų sukurti du, kartu sujungtų šviestuvų prototipai, siekia sumažinti vienišų žmonių problemą. Įjungus vieną šviestuvą, šviestuvas, esantis pas kitą žmogų, taip pat įsižiebia.
Vasaros mokykloje dalyvavo studentai iš Vilniaus Gedimino technikos universiteto, ISM Vadybos ir ekonomikos universiteto, Aarhus universiteto Danijoje, Palermo universiteto ir Romos La Sapienza universiteto Italijoje, Rygos technikos universiteto, BAU menų irdizaino koledžo, bei Katalonijos pažangiosios architektūros instituto bei jo „FabLab Barcelona” dirbtuvių studentai.
Antrinis atliekų panaudojimas
Vienas iš vasaros mokyklos iššūkių studentams buvo sukurti naują produktą, naudojant elektronines atliekas.
„Suteikdami studentams galimybę elektronines atliekas paversti naujais kūriniais, ne tik ugdome jų techninius įgūdžius, bet ir suteikiame svarbią tvarumo pamoką. Panaudodami išmestos elektronikos potencialą, siekiame ugdome kartą, kuri supranta, kad šiandienos atliekos gali tapti rytojaus ištekliais,” – teigia VILNIUS TECH „LinkMenų fabriko” direktorė dr. Lina Pečiūrė.
Pasak L. Pečiūrės, studentų kūrybiškumas nustebino – nors studentai turėjo galimybę naudotis tomis pačiomis medžiagomis, galutinis komandų rezultatas buvo labai skirtingas.
Tam pritarė ir įmonės „EMP Recycling“ generalinis direktorius, kuris taip pat pasidžiaugė studentų sukurtais prototipais.
„Kasdieninėje savo veikloje siekiame atliekas paversti kokybiškomis žaliavomis, grąžinti žaliavas į žiedinės ekonomikos ciklą ir išsaugoti švarią aplinką ateities kartoms. Skatiname visuomenę vengti atliekų susidarymo, daiktus naudoti pakartotinai ar pailginti jų naudojimo laiką, todėl labai džiaugiamės, kad vasaros mokyklos metu studentai kūrė naujus, inovatyvius projektus naudodami mūsų suteiktas elektronikos atliekas, o ne naujas medžiagas. Puikiai matome, kad inovacijos gali būti kuriamos pasitelkiant jau naudotas žaliavas. Tokį požiūrį turėtume labiau skatinti ir apie tai kalbėti,” – teigia įmonės „EMP Recycling“ generalinis direktorius Darius Valeika.
Makeademy projektas
„Erasmus+“ projektas „Makers Academy: Developing Future Engineer’s Skills“ („Makeademy“), siekia sustiprinti inžinerijos studijų programas, kuriant inovatyvius mokymosi metodus, kurie padėtų ateities inžinieriams būti lankstiems ir kūrybiškiems. Projekto metu kuriama lanksti modulinė studijų programa „Makeademy“ yra pagrįstą CDIO (sumanyti-projektuoti-įgyvendinti-eksploatuoti, angl. „conceive-design-implement-operate“) metodu. Šio metodo taikymas gali padėti studentams įgyti įgūdžių, reikalingų spręsti profesinius ir pasaulinius iššūkius.
Projekto koordinatoriai – Vilniaus Gedimino technikos universitetas, partneriai – Rygos technikos universitetas (Latvija), Katalonijos pažangiosios architektūros institutas – FabLab Barselona (Ispanija), CESIE (Italija) ir Aarhus universitetas (Danija).
Pagrindiniai „Makeademy“ rezultatai – tai studento patirties žemėlapis „Studentų verslo idėjos vystymo planas“ (jį galima rasti čia), studijų moduliai techninei kūrybai ir prototipavimo žinioms gilinti bei minkštiesiems inžinierių įgūdžiams lavinti. Visi šie rezultatai bus patalpinti atvirųjų mokymosi išteklių elektroninėje platformoje.
Nuo meninės instaliacijos su holograma iki geriausio verslo modelio
Vasaros mokykla vyko mišriuoju būdu – teorines žinias studentai įgijo nuotoliniu būdu, o antroji savaitė prabėgo VILNIUS TECH „LinkMenų fabriko” dirbtuvėse. Abi savaites studentams teorines ir praktines žinias suteikė lektoriai ir mentoriai ne tik iš VILNIUS TECH „LinkMenų fabriko”, bet ir iš Palermo universiteto Italijoje, Aarhus universiteto Danijoje, Rygos technikos universiteto Latvijoje ir „FabLab Barcelona” dirbtuvių Ispanijoje. Pažintinę ekskursiją po savo elektronikos atliekų rūšiavimo centrą padovanojo įmonė „EMP Recycling”.
Viso penkios mišrios studentų komandos kūrė produktų prototipus. Jų kūrybinę kelionę vainikavo pristatymų (angl. pitches) renginys, kurių metu kiekviena komanda per 7 minutes turėjo pristatyti savo problemą, idėją, sukurtą sprendimą, verslo modelį, norimą pasiekti auditoriją ir techninį sukurto prototipo veiksmingumą.
Inovatyviausią idėją pristatė komanda „ReHERO” – tai žaidimas, kuris leidžia žaisti „Guitar Hero” žaidimą su bet kokia vintažine muzikos kasete. Labiausiai techniškai išpildytas prototipas buvo pristatytas komandos „ReBooters”. Jų sukurta instaliacija pavadinimu „HOLO Trash” hologramos pagalba padeda žmonėms susipažinti su rūšiavimo svarba. Ši komanda hologramai naudojo nuskenuotas atliekas „EMP Recycling” turo metu.
Geriausią verslo modelį ir geriausią pristatymą paruošė komanda „JOYBIKE”. Ši komanda siekia sukurti naujoviškų, funkcionalių ir pritaikomų dviračių priedų asortimentą. Jų sukurtas prototipas – Palermo jaunimo gatvės kultūros įkvėptas dviračių aksesuaras, kuris skleidžia muzikos garsus minant dviračio pedalus. Komanda „FOUR-CE” pristatė automatinę durų spyną, kuri kartu dezinfekuoja rankas. Ši komanda sprendė bakterijų ir virusų paplitimo problemą ligoninėse ir gydymo įstaigose.
Tvariausią produkto prototipą pristatė komanda „Luminous Link”, kuri savo prototipui panaudojo kone daugiausiai elektronikos dalių, gautų iš „EMP Recycling” įmonės. Jų sukurti du, kartu sujungtų šviestuvų prototipai, siekia sumažinti vienišų žmonių problemą. Įjungus vieną šviestuvą, šviestuvas, esantis pas kitą žmogų, taip pat įsižiebia.
Vasaros mokykloje dalyvavo studentai iš Vilniaus Gedimino technikos universiteto, ISM Vadybos ir ekonomikos universiteto, Aarhus universiteto Danijoje, Palermo universiteto ir Romos La Sapienza universiteto Italijoje, Rygos technikos universiteto, BAU menų irdizaino koledžo, bei Katalonijos pažangiosios architektūros instituto bei jo „FabLab Barcelona” dirbtuvių studentai.
Antrinis atliekų panaudojimas
Vienas iš vasaros mokyklos iššūkių studentams buvo sukurti naują produktą, naudojant elektronines atliekas.
„Suteikdami studentams galimybę elektronines atliekas paversti naujais kūriniais, ne tik ugdome jų techninius įgūdžius, bet ir suteikiame svarbią tvarumo pamoką. Panaudodami išmestos elektronikos potencialą, siekiame ugdome kartą, kuri supranta, kad šiandienos atliekos gali tapti rytojaus ištekliais,” – teigia VILNIUS TECH „LinkMenų fabriko” direktorė dr. Lina Pečiūrė.
Pasak L. Pečiūrės, studentų kūrybiškumas nustebino – nors studentai turėjo galimybę naudotis tomis pačiomis medžiagomis, galutinis komandų rezultatas buvo labai skirtingas.
Tam pritarė ir įmonės „EMP Recycling“ generalinis direktorius, kuris taip pat pasidžiaugė studentų sukurtais prototipais.
„Kasdieninėje savo veikloje siekiame atliekas paversti kokybiškomis žaliavomis, grąžinti žaliavas į žiedinės ekonomikos ciklą ir išsaugoti švarią aplinką ateities kartoms. Skatiname visuomenę vengti atliekų susidarymo, daiktus naudoti pakartotinai ar pailginti jų naudojimo laiką, todėl labai džiaugiamės, kad vasaros mokyklos metu studentai kūrė naujus, inovatyvius projektus naudodami mūsų suteiktas elektronikos atliekas, o ne naujas medžiagas. Puikiai matome, kad inovacijos gali būti kuriamos pasitelkiant jau naudotas žaliavas. Tokį požiūrį turėtume labiau skatinti ir apie tai kalbėti,” – teigia įmonės „EMP Recycling“ generalinis direktorius Darius Valeika.
Makeademy projektas
„Erasmus+“ projektas „Makers Academy: Developing Future Engineer’s Skills“ („Makeademy“), siekia sustiprinti inžinerijos studijų programas, kuriant inovatyvius mokymosi metodus, kurie padėtų ateities inžinieriams būti lankstiems ir kūrybiškiems. Projekto metu kuriama lanksti modulinė studijų programa „Makeademy“ yra pagrįstą CDIO (sumanyti-projektuoti-įgyvendinti-eksploatuoti, angl. „conceive-design-implement-operate“) metodu. Šio metodo taikymas gali padėti studentams įgyti įgūdžių, reikalingų spręsti profesinius ir pasaulinius iššūkius.
Projekto koordinatoriai – Vilniaus Gedimino technikos universitetas, partneriai – Rygos technikos universitetas (Latvija), Katalonijos pažangiosios architektūros institutas – FabLab Barselona (Ispanija), CESIE (Italija) ir Aarhus universitetas (Danija).
Pagrindiniai „Makeademy“ rezultatai – tai studento patirties žemėlapis „Studentų verslo idėjos vystymo planas“ (jį galima rasti čia), studijų moduliai techninei kūrybai ir prototipavimo žinioms gilinti bei minkštiesiems inžinierių įgūdžiams lavinti. Visi šie rezultatai bus patalpinti atvirųjų mokymosi išteklių elektroninėje platformoje.