Išmanių ir klimatui neutralių kompetencijų centras
Išmanių ir klimatui neutralių kompetencijų centro naujienos
Mokyklų architektūrai skirtos tarptautinės kūrybinės dirbtuvės Equitable School/Socialiai teisinga mokykla
2022-09-21
Mokyklų architektūrai skirtos tarptautinės kūrybinės dirbtuvės Equitable School/Socialiai teisinga mokykla
Šiais metais vyko septintosios mokyklų architektūrai skirtos tarptautinės kūrybinės dirbtuvės Equitable School/Socialiai teisinga mokykla. Renginio metu svarstyta kokių reikia erdvinių pokyčių, kad mokykla taptų bendruomenės centru, padedančiu mokiniui ir šeimai. Dauguma mūsų mokyklų yra statytos masinio švietimo laikmetyje. Tuomet jos turėjo tikti visiems. Tačiau šiandien siekiame sukurti mokyklą atitinkančią kiekvieno galimybes. Įtraukumo, vienodų galimybių mokykloje siekiai įtvirtinti ne tik UNESCO, bet ir Lietuvos politikoje, o edukologijos ir socialiniuose moksluose yra svarbus tyrimų objektas. Tačiau iki šiol retai svarstėme kokia yra socialiai teisingos mokyklos architektūrinė išraiška. Šias dirbtuves kuravo architektūros istorikas iš Roterdamo Dolf Broekhuizen, VINIUS TECH dėstytojai Liutauras Nekrošius, Edita Riaubienė ir Charkivo Architektūros ir statybos universiteto dėstytoja Kateryna Didenko.
Dirbtuvių metu studentai susitiko su architektais Andre Baldišiūte ir Linu Naujokaičiu apžiūrėti jų projektuotų ir ką tik baigtų statyti Vilniaus Tolminkiemio gimnazijos, American International mokyklos. Analizavo, kaip tipiniuose pastatuose įsikūrusios Gerosios vilties progimnazijos, Konarskio ir Žemynos gimnazijų, Charkivo 9-ojo licėjaus bendruomenės unikaliai prisitaiko erdves savo reikmėms. Aplankė Alytaus (kasmet pasirenkamas vis kitas miestas) įvairiais laikmečiais, skirtingų architektų sukurtas Dailės, Senamiesčio pradinę mokyklas, Šv. Benedikto ir muziejumi virtusią Kurnėnų mokyklą, kuri prieš 8 dešimtmečius buvo suprojektuota ir pagaminta JAV, o tuomet laivais, traukiniais ir vežimais pasiekė atokų kaimą. Siekdami suprasti, bendruomeninio veikimo galimybes, studentai vienai dienai įsikūrė Vilniaus Valdorfo žaliojoje mokykloje.
Įgytas žinias ir patirtis studentai pabandė pritaikyti pasiūlydami erdvinius Gerosios vilties progimnazijos ir Charkivo licėjaus pokyčius. Studentai svarstė, kokios erdvinės transformacijos gali paskatinti bendruomenių įsitraukimą, sudaryti sąlygas šeimų ir mokinių socialinių kompetencijų ugdymui, o mokiniams užtikrinti galimybes mokytis skirtingu greičiu.
Ankstesniais metais dirbtuvių dalyviai tyrinėjo, kaip turi keistis mokyklų erdvės, kad taptų prieinamesnės žmonėms turintiems specialiųjų poreikių (Įtrauki mokykla‘21), atitiktų šiuolaikinio ugdymo teoriją ir besimokančiųjų poreikius (Šiuolaikinio pradinio ugdymo koncepcija’15, Mokykla į kurią nori eiti paauglys‘ 16, Ateities architektų ugdymas‘18), o pritaikant pastatus būtų išsaugotos jų kultūrinės vertės (Pritaikant istorines profesines mokyklas‘17). Šias dirbtuves kuravo Nekrošius, Broekhuizen ir Riaubienė.
2016 metais architektūros studentai iš Lietuvos ir Vokietijos, kartu su Vilniaus Versmės (dabar Palaimintojo Teofilio Matuliono) gimnazijos bendruomene įgyvendino edukacinį kraštovaizdį. Projektą kuravusios Barbara Pampe, Vittoria Capresi, Indrė Ruseckaitė šiais metais ėmėsi dar sudėtingesnio iššūkio – dirbtuvių Architecture In-between Homes metu jos su studentais ir Naujininkų pabėgėlių centro gyventojais svarstė kokią aplinką kuriame aplink save netekę namų.