Išmanių ir klimatui neutralių kompetencijų centras
Išmanių ir klimatui neutralių kompetencijų centro naujienos
Nauja daktaro disertacija
2024-07-02
Nauja daktaro disertacija
VILNIUS TECH didžiuojasi savo doktorantų disertacijomis, todėl VILNIUS TECH Biblioteka kviečia sekti skelbiamas naujas apgintas disertacijas. Šiandien pristatoma disertacija anglų kalba, tema „Research on Energy and Emission Performance of a Diesel Engine Fuelled with Hydrotreated Vegetable Oil and Biobutanol Mixtures“, kurią parengė doktorantas Gintaras Valeika. Disertacija rengta 2019–2024 metais Vilniaus Gedimino technikos universitete, vadovas – doc. dr. Jonas Matijošius.
Disertacijos tema lietuvių kalba: „Hidrinto augalinio aliejaus ir biobutanolio mišiniais veikiančio dyzelinio variklio energinių ir emisijos rodiklių tyrimai“.
Disertacija ginama viešame Transporto inžinerijos mokslo krypties disertacijos gynimo tarybos posėdyje 2024 m. liepos 2 d. 14 val. Vilniaus Gedimino technikos universiteto SRA-I posėdžių salėje.
Transporto sektorius pertvarkomas pagal iniciatyvą „Tausiai išteklius naudojanti Europa“, kuria skatinama ekonominė pažanga, didinamas konkurencingumas ir plečiamos mobilumo paslaugos. Šia iniciatyva skatinama naudoti vietinės kilmės atsinaujinančius biodegalus, tokius kaip biobutanolio pagrindu pagamintus degalus, sumažinant transport priemonų poveikį aplinkai ir siekiant, kad kuo didesnę suvartojamos energijos dalį sudarytų iš atsinaujinančių šaltinių gaunama energija. Mokslininkai Lietuvoje tiria antros kartos biodyzelino mišinius ir biobutanolį, kad juos integruoti Lietuvos transporto sektoriuje. Tvarių ir aplinką tausojančių vidaus degimo variklių alternatyviųjų degalų paieškos paskatino tyrinėti antros kartos biodegalus, tokius kaip hidrinti augaliniai aliejai (HVO) ir biobutanolio mišiniai. Šiame tyrime vertinamas įprasto dyzelino pakeitimo šiais biodegalais slėginio uždegimo variklyje energinis ir ekologinis poveikis. Eksperimentuose naudotas 1,9 TDI 1Z tipo variklis, veikiantis pastoviu 2000 aps/min greičiu, esant įvairioms apkrovoms ir skirtingam išmetamųjų dujų recirkuliacijos (EGR) režimui. Tirti degalai buvo įprastinis dyzelinas (D100), HVO100 ir HVO mišiniai su 5 %, 10 % ir 20 % biobutanolio tūrio (HVOB5, HVOB10 ir HVOB20). Pagrindiniai ištirti parametrai yra: efektyvusis naudingumo koeficientas (BTE), dūmingumas, NOX, CO2 emisija ir kietųjų dalelių skaičius (PN). Atliekant teorinius tyrimus analizuotas ryšys tarp VDV ekologinių ir energinių rodiklių esant skirtingiems degalų mišiniams. Tyrimas parodė, kad naudojant HVO100 ir jo mišinius su biobutanoliu dūmingumas ir CO2 emisija mažesni, nei naudojant D100. Išmetamųjų teršalų kiekis mažėja, didinant biobutanolio koncentraciją HVO degaluose. BTE sumažėja esant didesnei biobutanolio koncentracijai ir pastovioms variklio apkrovos sąlygoms. HVOB20 parodė, kad BTE sumažėjo maždaug 1,4 %, palyginti su D100. NOX emisija buvo mažiausia naudojant HVO100, tai rodo, kad padidinus EGR režimą susidaro mažiau azoto oksidų. Teorinių tyrimų rezultatai atskleidė stiprią ekologinių ir energinių parametrų koreliaciją ir parodė, kad biodegalų mišiniai turi didelį potencialą ir gali atitikti keliamus emisijos standartus (Eur – Lex, 2019). HVO ir biobutanolio mišinių panaudojimas slėginio uždegimo vidaus degimo variklyje yra perspektyvus būdas pagerinti ekologinius rodiklius nesumažinant energinio efektyvumo. Tyrimo metu nustatyta, kad būtina toliau tirti ilgalaikį šių biodegalų poveikį variklio veikimo patikimumui. Šiuo tyrimu pagrindžiamas perėjimas prie atsinaujinančių alternatyviųjų degalų naudojimo, mažinant dūmingumą ir CO2 išmetimą, taip prisidedant prie pasaulinių pastangų kovoti su klimato kaita.
Mokslo darbą galite rasti VILNIUS TECH Virtualiojoje bibliotekoje.
Disertacijos tema lietuvių kalba: „Hidrinto augalinio aliejaus ir biobutanolio mišiniais veikiančio dyzelinio variklio energinių ir emisijos rodiklių tyrimai“.
Disertacija ginama viešame Transporto inžinerijos mokslo krypties disertacijos gynimo tarybos posėdyje 2024 m. liepos 2 d. 14 val. Vilniaus Gedimino technikos universiteto SRA-I posėdžių salėje.
Transporto sektorius pertvarkomas pagal iniciatyvą „Tausiai išteklius naudojanti Europa“, kuria skatinama ekonominė pažanga, didinamas konkurencingumas ir plečiamos mobilumo paslaugos. Šia iniciatyva skatinama naudoti vietinės kilmės atsinaujinančius biodegalus, tokius kaip biobutanolio pagrindu pagamintus degalus, sumažinant transport priemonų poveikį aplinkai ir siekiant, kad kuo didesnę suvartojamos energijos dalį sudarytų iš atsinaujinančių šaltinių gaunama energija. Mokslininkai Lietuvoje tiria antros kartos biodyzelino mišinius ir biobutanolį, kad juos integruoti Lietuvos transporto sektoriuje. Tvarių ir aplinką tausojančių vidaus degimo variklių alternatyviųjų degalų paieškos paskatino tyrinėti antros kartos biodegalus, tokius kaip hidrinti augaliniai aliejai (HVO) ir biobutanolio mišiniai. Šiame tyrime vertinamas įprasto dyzelino pakeitimo šiais biodegalais slėginio uždegimo variklyje energinis ir ekologinis poveikis. Eksperimentuose naudotas 1,9 TDI 1Z tipo variklis, veikiantis pastoviu 2000 aps/min greičiu, esant įvairioms apkrovoms ir skirtingam išmetamųjų dujų recirkuliacijos (EGR) režimui. Tirti degalai buvo įprastinis dyzelinas (D100), HVO100 ir HVO mišiniai su 5 %, 10 % ir 20 % biobutanolio tūrio (HVOB5, HVOB10 ir HVOB20). Pagrindiniai ištirti parametrai yra: efektyvusis naudingumo koeficientas (BTE), dūmingumas, NOX, CO2 emisija ir kietųjų dalelių skaičius (PN). Atliekant teorinius tyrimus analizuotas ryšys tarp VDV ekologinių ir energinių rodiklių esant skirtingiems degalų mišiniams. Tyrimas parodė, kad naudojant HVO100 ir jo mišinius su biobutanoliu dūmingumas ir CO2 emisija mažesni, nei naudojant D100. Išmetamųjų teršalų kiekis mažėja, didinant biobutanolio koncentraciją HVO degaluose. BTE sumažėja esant didesnei biobutanolio koncentracijai ir pastovioms variklio apkrovos sąlygoms. HVOB20 parodė, kad BTE sumažėjo maždaug 1,4 %, palyginti su D100. NOX emisija buvo mažiausia naudojant HVO100, tai rodo, kad padidinus EGR režimą susidaro mažiau azoto oksidų. Teorinių tyrimų rezultatai atskleidė stiprią ekologinių ir energinių parametrų koreliaciją ir parodė, kad biodegalų mišiniai turi didelį potencialą ir gali atitikti keliamus emisijos standartus (Eur – Lex, 2019). HVO ir biobutanolio mišinių panaudojimas slėginio uždegimo vidaus degimo variklyje yra perspektyvus būdas pagerinti ekologinius rodiklius nesumažinant energinio efektyvumo. Tyrimo metu nustatyta, kad būtina toliau tirti ilgalaikį šių biodegalų poveikį variklio veikimo patikimumui. Šiuo tyrimu pagrindžiamas perėjimas prie atsinaujinančių alternatyviųjų degalų naudojimo, mažinant dūmingumą ir CO2 išmetimą, taip prisidedant prie pasaulinių pastangų kovoti su klimato kaita.
Mokslo darbą galite rasti VILNIUS TECH Virtualiojoje bibliotekoje.