Išmanių ir klimatui neutralių kompetencijų centras
Išmanių ir klimatui neutralių kompetencijų centro naujienos
Socialinių pokyčių link: kaip prie to prisideda jaunimas ir jų kuriamos skaitmeninės istorijos
2024-05-14
Socialinių pokyčių link: kaip prie to prisideda jaunimas ir jų kuriamos skaitmeninės istorijos
Socialiniai, ekonominiai ir psichologiniai iššūkiais šiais laikais ypač jautriai veikia jaunus žmones. Neretai socialinės medijos linksniuojamos kaip vieta, kuriose skleidžiama informacija tik dar labiau sustiprina nerimo ir dezinformacijos kiekį jaunų žmonių aplinkoje. Tačiau „Erasmus+“ projekto „Youth For Change“ (liet. „Jaunieji Europos istorijos pasakotojai socialiniams pokyčiams“) partneriai teigia, kad socialinė medija gali būti ir kaip platforma, kuri suteikia jauniems žmonėms erdvę ir vietą būti išgirstiems.
Šis „Erasmus+“ projektas sprendžia skaitmeninės transformacijos sukeliamas problemas ir iššūkius ugdant jaunų žmonių skaitmeninį pasirengimą, atsparumą ir gebėjimus, skatinant aktyvų pilietiškumą ir jaunimo iniciatyvumą. Projekto galutinis tikslas – jaunimo gebėjimas tinkamai panaudoti technologijas ir skaitmenines istorijas.
Kodėl skaitmeninės istorijos yra galingas įrankis jauniems žmonėms?
Skaitmeninis pasakojimas – tai naudingas įrankis jaunimui, skatinantis socialinę kaitą, suteikiantis galimybę dalintis savo patirtimis, požiūriais ir siekiais. Pasak „Erasmus+“ „Youth For Change“ projekto partnerių, per skaitmeninį pasakojimą jauni žmonės gali užmegzti asmeninį ryšį su kitais, skatindami empatiją ir supratimą tarp įvairių bendruomenių.
Tai leidžia jiems atkreipti dėmesį į socialines problemas, dalijantis istorijomis, kurios kitaip galbūt liktų nepastebėtos. Įtraukdami auditoriją emociniu lygmeniu, pasakojimai gali įkvėpti veiksmui, motyvuoti bendruomenes spręsti visuomenės iššūkius ir skatinti politikos pokyčius.
Ši išraiškos forma suteikia jaunimui galimybę turėti balsą, darant įtaką visuomenei ir mobilizuojant paramą jiems rūpimoms temoms, galiausiai prisidedant prie teisingesnės ir sąžiningesnės visuomenės kūrimo.
Istorijų pasakojimo pavyzdžiai: performanso menas kaip istorijos pasakojimas
Ukrainietė Anna Zakopailo, praradusi savo vaikystės namus, nusprendė išreikšti savo emocijas ir atkreipti visuomenės dėmesį į vykstantį karą. Anna Vilniaus Katedros aikštėje atliko performansą, kurio metu kūrybiškai panaudojo pasakojimą kaip priemonę asmeninei patirčiai perteikti ir atkreipti dėmesį į pabėgelių padėtį.
Performanso metu, istoriją herojė vystė pasitelkdama simbolinius rekvizitus ir vaizdus vaikystės namų netekimo patirčiai pavaizduoti. Per šį veiksmą ji siekė patraukti praeivių dėmesį ir įtraukti juos į dialogą apie ilgalaikį migracijos poveikį ir iššūkius, su kuriais susiduria tie, kurie niekada negali grįžti į savo namus.
Performansas buvo naudojamas kaip priemonė efektyviai perteikti Annos žinutę ir sukurti iš jos dar daugiau skaitmeninių istorijų. Šiuo atveju, net pati Annos auditorija turėjo galimybę kurti savo skaitmenines istorijas, komentuodama ir dalindamasi performanso vaizdo įrašais ir nuotraukomis.
Pasirinkdama pasakoti savo istoriją per viešą performansą, Anna pasinaudojo vizualinio ir patyriminio pasakojimo galią, emociniu lygmeniu įtraukdama auditoriją.
Anot „Erasmus+“ „Youth For Change“ projekto partnerių, ši istorija demonstruoja pasakojimo transformacinę galią, kai drąsiai panaudojusi performanso meną savo asmeninės istorijos perteikimui, istorijos pasakotoja atkreipė dėmesį į tų, kurie prarado savo vaikystės namus, patirtis.
Vilniaus Tarptautinės Mokyklos projektas „Our voices“
Dar viena jaunimo skaitmeninių istorijų kūrimo sėkmės istorija yra Vilniaus Tarptautinės Mokyklos projektas „Our voices“ (liet. „Mūsų balsai“). „Our voices“ – tai platforma, kurioje mokyklos mokiniai gali dalintis savo istorijomis, patirtimis, požiūriais ir pasiekimais.
Projektu siekiama parodyti įvairiapusę balsų, nuomonių ir patirčių įvairovę mokykloje. Mokiniai platformoje dalinasi rašytiniais straipsniais, vaizdo įrašais, įžvalgomis.
Mokykla, suteikdama erdvę skaitmeniniams mokinių pasakojimams, ne tik puoselėja įtraukimo ir empatijos kultūrą, bet ir skatina abipusį supratimą mokyklos bendruomenėje.
Apie projektą „Jaunieji Europos istorijos pasakotojai socialiniams pokyčiams“
„Erasmus+“ projektas „Youth For Change“, kurį koordinuoja Vilniaus Gedimino technikos universitetas, tobulina jaunųjų lyderių įgūdžius, suteikiant jiems naujų žinių ir praktinių mokymo išteklių, siekiant padėti jaunimui efektyviai naudoti technologijas ir skaitmenines istorijas. Projektas įgalina jaunus žmones (15-24 metų) tapti aktyviais, veiksniais skaitmeniniais piliečiais, gebančiais internete skatinti stiprias socialinio pokyčio misijas.
Projekto metu sukurti trys pagrindiniai rezultatai – neformaliojo mokymosi išteklių paketas, kuris padeda vystyti Europos jaunimo skaitmenines kompetencijas ir pasakojimo įgūdžius; technologinių įrankių rinkinys, kurį sudaro 20 geriausių įrankių ir platformų, skirtų jaunimo vadovaujamam skaitmeniniam pasakojimui socialiniams pokyčiams kurti; bei skaitmeninių istorijų dalijimosi tinklas, kuriame matomos jaunų žmonių įgytos skaitmeninės žinios, pasakojimo kompetencijos ir įgūdžiai.
Projekto partneriai – Vilniaus Gedimino technikos universitetas (Lietuva), „le LABA“ (Prancūzija), „i-strategies“ (Italija), „Momentum“ (Airija), „Outside“ (Vokietija), „European E-learning Institute“ (Danija).
Projektą „Jaunieji Europos istorijos pasakotojai socialiniams pokyčiams“ finansuoja Europos Sąjunga. Tačiau išsakytos nuomonės ir požiūris yra tik autoriaus (-ių) nuomonė ir nebūtinai atspindi Europos Sąjungos ar Europos švietimo ir kultūros vykdomosios agentūros (EACEA) nuomonę. Europos Sąjunga ar EACEA neprisiima atsakomybės už jas.