Išmanių ir klimatui neutralių kompetencijų centras
Išmanių ir klimatui neutralių kompetencijų centro naujienos
VILNIUS TECH prisideda prie mokinių švietimo šiuolaikinių technologijų srityje
2023-02-28
VILNIUS TECH prisideda prie mokinių švietimo šiuolaikinių technologijų srityje
2022 / 2023 mokslo metais Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VILNIUS TECH) Fundamentinių mokslų fakultete (FMF) pradėta nauja veikla, skirta mokinių švietimui šiuolaikinių technologijų srityje. Ji suplanuota kaip vykdomo projekto MERIT veikla, dalinamasi žiniomis su mokyklomis, o mokiniai taip pat turi galimybę susipažinti su universitetu. „Švietimas informacinių technologijų (IT) ir inovacijų taikymo tema reikalingas norint paskatinti moksleivius labiau domėtis technologijomis ir jų taikymu. Šiuo metu tokie mokymai aktualūs ne tik mokiniams, bet ir mokytojams, nes buvo atnaujintos Bendrojo ugdymo mokymo programos ir ne visi mokytojai žino, kaip šiuos pokyčius realizuoti mokymo procese. Tikimės, kad mūsų dėstytojų vedamos paskaitos bus įdomios, padrąsinančios ir įkvepiančios pokyčiams“, – teigia veiklos iniciatorius doc. dr. Pavel Stefanovič.
2022 m. spalio mėn. Lietuvos mokykloms pasiūlytas galimų paskaitų sąrašas. Pradėta nuo keturių galimų rinktis teminių paskaitų, apimančių dirbtinio intelekto (DI), duomenų analizės, kibernetinės saugos, matematikos taikymo tematikas. Šiomis teminėmis paskaitomis susidomėjo daugiau nei 20 mokyklų. Maždaug pusę jų buvo iš Vilniaus regiono, tad VILNIUS TECH dėstytojai šiose mokyklose apsilankė ir gyvai pravedė paskaitas bei praktinius užsiėmimus mokiniams. Kauno regiono mokyklose taip pat vyko gyvos paskaitos. Kitos mokyklos buvo iš tolesnių Lietuvos regionų (Klaipėdos, Mažeikių, Tauragės, Rokiškio ir kt.), todėl paskaitos buvo vykdomos nuotoliniu būdu.
Daugelyje vedamų paskaitų skiriama nemažai dėmesio pagrįsti, kodėl matematikos žinios yra svarbios šiuolaikinių technologijų perpratimui. Dr. Aurelijos Kasparavičiūtės teigimu, matematikos mokiniai kartais gali nemėgti todėl, kad pilnai nesuvokia jos praktinio pritaikymo: „Mes mokiniams bandome parodyti praktinę, taikomąją matematikos pusę ir jos panaudojimą ne tik šiuolaikinių technologijų, bet ir kitose gyvenimiškose srityse galimybes“. Doc. dr. Rūtos Simanavičienė nuomone, ne visiems mokiniams matematika sekasi vienodai, ne visiems ji atrodo reikalinga ar įdomi, tačiau tai svarbus mokslas: „Tiek IT, tiek duomenų mokslo specialistams matematinis raštingumas yra būtinas“. IT tematikos paskaitoje mokiniai sužino, kaip matematika gali būti taikoma, pavyzdžiui, slaptažodžių nulaužimui ir jų apsaugai ar kaip DI pagalba rasti panašius mokinius ir kt.
Iš viso iki 2023 m. vasario mėn. su šiuolaikinėmis technologijomis ir jų taikymu buvo supažindinta daugiau nei 1000 mokinių, dalis iš jų išklausė net po kelias skirtingos tematikos paskaitas. Kadangi mokyklų atsiliepimai buvo itin pozityvūs, ši veikla tęsiama ir toliau. Šiuo metu mokykloms siūlomos jau šešios paskaitų tematikos. Prie esamų temų papildomai įtrauktos projektų valdymo ir informacijos saugos temos. Pirmojo periodo veiklose negalėjusios dalyvauti ar nesuspėjusios prisijungti mokyklos jau renkasi jas dominančias temas, o per pirmas dvi paraiškų rinkimo savaites sulaukta daugiau nei 20 mokyklų pageidavimų. Tarp užsiregistravusių yra ir užsienyje veikiančios mokyklos, pavyzdžiui, Briuselio II Europos mokykla (Belgija). Šiose mokyklose besimokantiems lietuvių mokiniams bus vykdoma nuotolinė paskaita apie DI taikymą šiuolaikinėse sistemose.
„Smagu dalintis turimomis žiniomis su mokyklomis ir mokiniais, matyti jų susidomėjimą ir kartais nuostabą esamų technologijų galimybėmis. Pajunti, kad vykdomos veiklos yra naudingos mokinimas, mūsų darbas vykdomų projektų viešinimo metu pasiekia tikslinę auditoriją“, – teigia prof. dr. Simona Ramanauskaitė.
Vykdomų veiklų nauda neabejoja ir FMF studijų prodekanė doc. dr. Dovilė Deltuvienė. „Dalyvaudama dalyje vizitų į mokyklas supažindinu mokinius ir su mūsų universitetu bei vykdomomis studijų programomis. Tuo pačiu išklausau mūsų dėstytojų paskaitas. Ne vienoje paskaitoje ir pati sužinojau kažką naujo. Tad tikrai raginu visas mokyklas pasinaudoti galimybe ir paįvairinti savo pamokas mūsų dėstytojų paskaitomis“, – sako doc. dr. D. Deltuvienė.
2022 m. spalio mėn. Lietuvos mokykloms pasiūlytas galimų paskaitų sąrašas. Pradėta nuo keturių galimų rinktis teminių paskaitų, apimančių dirbtinio intelekto (DI), duomenų analizės, kibernetinės saugos, matematikos taikymo tematikas. Šiomis teminėmis paskaitomis susidomėjo daugiau nei 20 mokyklų. Maždaug pusę jų buvo iš Vilniaus regiono, tad VILNIUS TECH dėstytojai šiose mokyklose apsilankė ir gyvai pravedė paskaitas bei praktinius užsiėmimus mokiniams. Kauno regiono mokyklose taip pat vyko gyvos paskaitos. Kitos mokyklos buvo iš tolesnių Lietuvos regionų (Klaipėdos, Mažeikių, Tauragės, Rokiškio ir kt.), todėl paskaitos buvo vykdomos nuotoliniu būdu.
Daugelyje vedamų paskaitų skiriama nemažai dėmesio pagrįsti, kodėl matematikos žinios yra svarbios šiuolaikinių technologijų perpratimui. Dr. Aurelijos Kasparavičiūtės teigimu, matematikos mokiniai kartais gali nemėgti todėl, kad pilnai nesuvokia jos praktinio pritaikymo: „Mes mokiniams bandome parodyti praktinę, taikomąją matematikos pusę ir jos panaudojimą ne tik šiuolaikinių technologijų, bet ir kitose gyvenimiškose srityse galimybes“. Doc. dr. Rūtos Simanavičienė nuomone, ne visiems mokiniams matematika sekasi vienodai, ne visiems ji atrodo reikalinga ar įdomi, tačiau tai svarbus mokslas: „Tiek IT, tiek duomenų mokslo specialistams matematinis raštingumas yra būtinas“. IT tematikos paskaitoje mokiniai sužino, kaip matematika gali būti taikoma, pavyzdžiui, slaptažodžių nulaužimui ir jų apsaugai ar kaip DI pagalba rasti panašius mokinius ir kt.
Iš viso iki 2023 m. vasario mėn. su šiuolaikinėmis technologijomis ir jų taikymu buvo supažindinta daugiau nei 1000 mokinių, dalis iš jų išklausė net po kelias skirtingos tematikos paskaitas. Kadangi mokyklų atsiliepimai buvo itin pozityvūs, ši veikla tęsiama ir toliau. Šiuo metu mokykloms siūlomos jau šešios paskaitų tematikos. Prie esamų temų papildomai įtrauktos projektų valdymo ir informacijos saugos temos. Pirmojo periodo veiklose negalėjusios dalyvauti ar nesuspėjusios prisijungti mokyklos jau renkasi jas dominančias temas, o per pirmas dvi paraiškų rinkimo savaites sulaukta daugiau nei 20 mokyklų pageidavimų. Tarp užsiregistravusių yra ir užsienyje veikiančios mokyklos, pavyzdžiui, Briuselio II Europos mokykla (Belgija). Šiose mokyklose besimokantiems lietuvių mokiniams bus vykdoma nuotolinė paskaita apie DI taikymą šiuolaikinėse sistemose.
„Smagu dalintis turimomis žiniomis su mokyklomis ir mokiniais, matyti jų susidomėjimą ir kartais nuostabą esamų technologijų galimybėmis. Pajunti, kad vykdomos veiklos yra naudingos mokinimas, mūsų darbas vykdomų projektų viešinimo metu pasiekia tikslinę auditoriją“, – teigia prof. dr. Simona Ramanauskaitė.
Vykdomų veiklų nauda neabejoja ir FMF studijų prodekanė doc. dr. Dovilė Deltuvienė. „Dalyvaudama dalyje vizitų į mokyklas supažindinu mokinius ir su mūsų universitetu bei vykdomomis studijų programomis. Tuo pačiu išklausau mūsų dėstytojų paskaitas. Ne vienoje paskaitoje ir pati sužinojau kažką naujo. Tad tikrai raginu visas mokyklas pasinaudoti galimybe ir paįvairinti savo pamokas mūsų dėstytojų paskaitomis“, – sako doc. dr. D. Deltuvienė.