Pradžia
Svetainės struktūra
Mano VILNIUSTECH
en
  • Antano Gustaičio aviacijos institutas
    • Apie fakultetą
    • Struktūra
    • Rėmėjai ir partneriai
    • Studentų atstovybė
  • Studijos
    • Apie studijas
    • Bakalauro studijos
    • Vientisosios studijos
    • Magistrantūros studijos
    • Doktorantūros studijos
    • Partnerių stipendijos
    • Moksleiviams
    • Kitos studijų galimybės
  • Mokslas ir inovacijos
    • Apie mokslą ir inovacijas
    • Doktorantūros studijos
    • Mokslo projektai ir tyrimai
    • Paslaugos verslui
    • Renginiai ir konferencijos
    • F1N sklandytuvai
  • Tarptautiškumas
    • Apie tarptautiškumą
    • Tarptautinės galimybės studentams
    • Tarptautinės galimybės darbuotojams
    • Tarptautiniai partneriai
    • Tarptautiniai projektai
  • Padaliniai
    • Aviacijos technologijų katedra
    • Aeronautikos inžinerijos katedra
    • Aeronautikos laboratorija
    • Aviacijos mokymų centras
    • Aerokosmoso duomenų centras
    • Skrydžių praktikų bazė
    • Skrydžių valdymo praktikų bazė
    • Aviacijos inžinerijos praktikų bazė
  • Kontaktai
    • Kontaktai
    • Kaip mus rasti
Pradžia
en
Antano Gustaičio aviacijos institutas Antano Gustaičio aviacijos institutas Naujausia informacija Naujoji dronų valdymo sistema: pravers tik jeigu bus patogi vartotojui
Naujoji dronų valdymo sistema: pravers tik jeigu bus patogi vartotojui
2024-11-05

Naujoji dronų valdymo sistema: pravers tik jeigu bus patogi vartotojui

Praėjusią savaitę buvo pristatyta bepiločių orlaivių eismo valdymo sistemą, kuri leis šiuos dronus integruoti į bendrą Lietuvos oro eismo valdymą. Greitai tiek dronų pilotai, tiek kiti gyventojai prie šios sistemos galės prisijungti per mobiliąją programėlę – per ją bus teikiamos bendros informacijos, skrydžių patvirtinimo, eismo informacijos ir kitos paslaugos, – pranešama LR Susisiekimo ministerijos pranešime spaudai.

Europos Sąjunga vysto „U-Space“ sistemą, skirtą bepiločių orlaivių (BO) integravimui į oro erdvę. Kiekviena Bendrijos narė nustato dronų skrydžių zonas, o taip pat ribojimo, ar draudimo erdves, kad skrydžiai nekeltų grėsmės saugai, privatumui, saugumui ar aplinkai.

„Ši sistema yra reikalinga tiek dėl ES ir EASA reglamentų, tiek dėl Vyriausybės lūkesčių laiško „Oro navigacijai“, diegiančiai šią sistemą. Kadangi norint skraidyti specialioje kategorijoje reikia atlikti rizikos vertinimą, susidedantį iš antžeminės ir oro rizikos dalių, ši sistema padės BO valdytojams teikiant skrydžiu planus.

Tačiau jeigu šioje sistemoje nebus iki galo įgyvendintas „vieno langelio“ principas, ši sistema taps tik papildomu barjeru, siekiant gauti leidimą skrydžiui“, – sako VILNIUS TECH Antano Gustaičio aviacijos instituto ekspertas dr. Linas Gelažanskas.

Dronų specialistas paaiškina, jog šis principas yra reikalingas paprastesniam skrydžio leidimui gauti. Pavyzdžiui, šiandien, norint gauti tokį leidimą vienam 10-ies minučių skrydžiui Vilniaus mieste specialiojoje kategorijoje, nepažeidžiant taisyklių, reikia parengti apie 100-150 psl. dokumentacijos, derintis su įvairiomis institucijomis – Vidaus saugumo departamentu (VSD), Transporto kompetencijų agentūra (TKA), Karinėmis oro pajėgomis (KOP), Viešojo saugumo tarnyba (VST), savivaldybėmis, kibernetiniu saugumu, policija. Todėl eiliniam piliečiui „vieno langelio“ principas palengvintų suprasti tiek tvarką, tiek skraidyti pagal taisykles automatiškai informavus visas institucijas.

„Žinome kuriozinių situacijų, kai siekiant atlikti BO skrydį Vingio parke (iš pirmo žvilgsnio –  nekalta vieta skraidyti), teko gauti Susisiekimo ministro parašą, mat buvo reikalinga steigti atskirą oro erdvę senuoju, sudėtingu ir lėtu būdu“, – priduria ekspertas.

Dar vienas dalykas, į kurį svarbu atkreipti dėmesį – tai operatoriaus naudojama programinė įranga. Jeigu ši nebus pilnai integruota, vartotojui teks „šokinėti“ tarp dviejų prietaisų: viename prašyti leidimo skristi, kitame – vykdyti pati skrydį.

„Tikslas turėtų būti, jog ši sistema galėtų automatiškai veikti su kitomis, išorinėmis sistemomis. Planuose tai yra numatyta, tačiau svarbu ją įgyvendinti kuo geriau“, – sako dr. L. Gelažanskas.

Padės apsisaugoti nuo hibridinių atakų

Pagal TKA šiuo metu jau yra užregistruota daugiau nei 4000 dronų naudotojų ir išduota daugiau nei 6000 nuotolinių pilotų licencijų. Be to, vien Vilniuje kartais per dieną įvyksta daugiau nei 1000 BO skrydžių per dieną. Todėl, pasak dronų eksperto, šią sistemą svarbu sukurti patogiai, kad į ją įsitrauktų kuo daugiau dronų valdytojų – tokiu atveju bus įgyvendintas tikslas – užtikrinti saugią oro erdvę.
Jeigu bet kas, turintis programėlę, galės matyti kiekvieną skraidantį objektą, ar tai nesukels iššūkių saugumui?

„Ši sistema kaip tik leis filtruoti orlaivius ir visuomenei rodyti tik tuos, kurie nedaro didelės įtakos šalies saugumui. Todėl tinkamai veikianti sistema kaip tik saugos nuo priešų ir hibridinių atakų. Pavyzdžiui, apjungus GSM (angl. global system for mobile communication), oro radarus ir kitus stebėjimo šaltinius, mes vienoje vietoje galėtume stebėti dabartinių dienų problemą – kontrabandinius oro balionus. Be to, šią sistemą valdo strateginio lygmens įmonė, priklausanti valstybei, todėl yra sertifikuojama, t.y. atidžiai tikrinamas jos veikimas“, – paaiškina VILNIUS TECH ekspertas dr. Linas Gelažanskas.
    • Puslapio administratoriai:
    • Linas Vaitonis
    • Laurynas Šišovas
    • Virginija Leonavičiūtė
    • Karolina Kardokaitė
    • Ugnė Daraškevičiūtė
Antano Gustaičio aviacijos institutas
Antano Gustaičio aviacijos institutas
Apie fakultetą
Struktūra
Rėmėjai ir partneriai
Studentų atstovybė
Studijos
Studijos
Apie studijas
Bakalauro studijos
Vientisosios studijos
Magistrantūros studijos
Doktorantūros studijos
Partnerių stipendijos
Moksleiviams
Kitos studijų galimybės
Mokslas ir inovacijos
Mokslas ir inovacijos
Apie mokslą ir inovacijas
Doktorantūros studijos
Mokslo projektai ir tyrimai
Paslaugos verslui
Renginiai ir konferencijos
F1N sklandytuvai
Tarptautiškumas
Tarptautiškumas
Apie tarptautiškumą
Tarptautinės galimybės studentams
Tarptautinės galimybės darbuotojams
Tarptautiniai partneriai
Tarptautiniai projektai
Padaliniai
Padaliniai
Aviacijos technologijų katedra
Apie katedrą
Kontaktai
Aeronautikos inžinerijos katedra
Apie katedrą
Kontaktai
Aeronautikos laboratorija
Apie laboratoriją
Kontaktai
Aviacijos mokymų centras
Apie padalinį
Kontaktai
Aerokosmoso duomenų centras
Apie padalinį
Kontaktai
Skrydžių praktikų bazė
Apie padalinį
Skrydžių valdymo praktikų bazė
Apie padalinį
Kontaktai
Aviacijos inžinerijos praktikų bazė
Apie padalinį
Kontaktai
Kontaktai
Kontaktai
Kontaktai
Kaip mus rasti
Mano VILNIUSTECH
vilniustech.lt
  • Kontaktai
  • Duomenų saugumas
  • Alumni
  • E-parduotuvė
  • El. paštas darbuotojams
Saulėtekio al. 11, LT-10223 Vilnius
Informacija stojantiesiems: (0 5) 274 4949, (0 5) 274 5010; crypt:PGEgaHJlZj0ibWFpbHRvOnByaWVtaW1hc0B2aWxuaXVzdGVjaC5sdCIgdGl0bGU9InByaWVtaW1hc0B2Z3R1Lmx0Ij5wcmllbWltYXNAdmlsbml1c3RlY2gubHQ8L2E+:xx
Bendroji informacija: (0 5) 274 5030, crypt:PGEgaHJlZj0ibWFpbHRvOnZpbG5pdXN0ZWNoQHZpbG5pdXN0ZWNoLmx0Ij52aWxuaXVzdGVjaEB2aWxuaXVzdGVjaC5sdDwvYT4=:xx
E. pristatymo dėžutės adresas 111950243
 
Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre
Kodas 111950243, PVM mokėtojo kodas LT119502413
crypt:PGEgaHJlZj0ibWFpbHRvOkFudGFuYXMua29udHJpbWFzQHZpbG5pdXN0ZWNoLmx0IiBzdHlsZT0icG9pbnRlci1ldmVudHM6IG5vbmU7Y29sb3I6IHJnYmEoMCwgMCwgMCwgMCk7IHBvc2l0aW9uOiBhYnNvbHV0ZTsiPkFudGFuYXMua29udHJpbWFzQHZpbG5pdXN0ZWNoLmx0PC9hPg==:xx
e-solution Mediapark
e-solution Mediapark
ATHENA