VILNIUS TECH Antano Gustaičio aviacijos institutas (AGAI) kviečia smalsuolius, moksleivius ir fizikos entuziastus žengti pirmuosius žingsnius link praktinio mokymosi ir pristato projektą - F1N mėtomi sklandytuvai. F1N - tai viena paprasčiausių ir įdomiausių sportinio aviamodeliavimo klasių. Sklandytuvai tinka tiek vaikams, tiek suaugusiems, jiems pagaminti nereikia brangiai kainuojančios įrangos bei įrankių, juos konstruoti galima ir namų sąlygomis. Susipažinus su pagrindinėmis konstravimo technikomis ir metodais galima nesunkiai sukurti ir savo unikalų sklandytuvo modelį. Tiesa, norint pasiekti aukštų rezultatų reikėtų į draugystę pasikviesti kantrybę.
Ši aviamodelių klasė išsiskiria tuo, jog jai yra taikoma mažai techninių apribojimų, dėl to varžybose galima pamatyti įvairaus dydžio ir svorio sklandytuvus, skirtingas modelių konstrukcijas bei pasisemti įkvėpimo sklandytuvų tobulinimams.
Svarbiausia, kad šios klasės modeliai negali turėti varomųjų įrenginių (variklio, propelerio) bei juose keliamoji jėga turi būti generuojama aerodinaminėmis plokštumomis, kurios skrydžio metu negali kisti. Tai reiškia, kad kintamo ploto konstrukcijų (pvz. sulankstomų sparnų) išmetimo metu, negali būti. Taip pat, modelis turi būti išmetamas iš rankos nenaudojant papildomų paleidimui skirtų katapultų ar įrenginių. Sklandytuvo sparno mojis, svoris, gamybos medžiagos nėra ribojamos.
AGAI suprojektuotiems F1N sklandytuvams puikiai tinka mokyklos sporto ar aktų salė, kitos didesnės pastatų erdvės. Esant nevėjuotam orui juos galima leisti ir lauke. F1N sklandytuvas leidžia pajusti aukštą sklendimo kokybę, kuri užtikrina modelio konkurencingumą lyginant su profesionaliais F1N klasės modeliais.
Ši aviamodelių klasė išsiskiria tuo, jog jai yra taikoma mažai techninių apribojimų, dėl to varžybose galima pamatyti įvairaus dydžio ir svorio sklandytuvus, skirtingas modelių konstrukcijas bei pasisemti įkvėpimo sklandytuvų tobulinimams.
Svarbiausia, kad šios klasės modeliai negali turėti varomųjų įrenginių (variklio, propelerio) bei juose keliamoji jėga turi būti generuojama aerodinaminėmis plokštumomis, kurios skrydžio metu negali kisti. Tai reiškia, kad kintamo ploto konstrukcijų (pvz. sulankstomų sparnų) išmetimo metu, negali būti. Taip pat, modelis turi būti išmetamas iš rankos nenaudojant papildomų paleidimui skirtų katapultų ar įrenginių. Sklandytuvo sparno mojis, svoris, gamybos medžiagos nėra ribojamos.
AGAI suprojektuotiems F1N sklandytuvams puikiai tinka mokyklos sporto ar aktų salė, kitos didesnės pastatų erdvės. Esant nevėjuotam orui juos galima leisti ir lauke. F1N sklandytuvas leidžia pajusti aukštą sklendimo kokybę, kuri užtikrina modelio konkurencingumą lyginant su profesionaliais F1N klasės modeliais.
Kaip įsigyti ?
VILNIUS TECH Antano Gustaičio aviacijos institutas kviečia prisijungti Lietuvos mokyklas ir technologijų pamokas perkelti į kitą, žemės neliečiantį lygį. F1N sklandytuvus galime siųsti į bet kurią mokyklą Lietuvoje pagal poreikį. Tai unikalus būdas skatinti moksleivius domėtis fizikos ir aviacijos mokslais juos įtraukiant žaidybine forma.
Dėl užsakymų bei klausimų kreiptis:
VILNIUS TECH AGAI Aeronautikos laboratorijos vedėjas - Aleksandr Lapušinskij
crypt:YWxla3NhbmRyLmxhcHVzaW5raWpAdmlsbml1c3RlY2gubHQ=:xx
Dėl užsakymų bei klausimų kreiptis:
VILNIUS TECH AGAI Aeronautikos laboratorijos vedėjas - Aleksandr Lapušinskij
crypt:YWxla3NhbmRyLmxhcHVzaW5raWpAdmlsbml1c3RlY2gubHQ=:xx
F1N Sklandytuvų konstrukcija
Surinkimo instrukcija:
Naudojant švelnų švitrinį popierių pašlifuokite liemens paviršius bei suapvalinkite briaunas. Vietą ant kurios bus klijuojamas sparnas palikite nesuapvalintą.
Su liniuote bei aštriu kanceliariniu peiliu galite sulyginti sparno galinę (plonąją) briauną patrumpindami ją apie 1 mm. Taip pat, patrumpinkite sparną iki 560 mm ilgio nupjaunant jo galą. Pažymėkite sparno vidurį bei sparno galų lenkimo vietas nuo vidurio nutolusias 150 mm. Suapvalinkite sparno galus juos nupjaunant bei apšlifuojant. Jei reikia ištiesinkite sparną lėtai bei švelniai lenkdami jį į viršų laikant už sparno galų kol gausis nepilna „U“. Užlenkite sparno galus aukštyn nuo pažymėtų vietų palaipsniui švelniai palenkdami skirtingas galiuko vietas. Padėjus ant stalo sparno galai turi būti užsilenkė aukštyn apie 40mm.
Patepkite liemens vietą, ant kurios bus klijuojamas sparnas, nedideliu kiekiu klijų. Tinkami yra puto polistirolui bei medžiui klijuoti skirti klijai - „Lipalas“ ar kiti . Uždėkite sparną ir išlygiuokite jį taip, kad liemens bei sparno vidurio linijos sutaptų ir sparnas su liemeniu sudarytų statų kampą. Uždėtą sparną iš viršaus pritvirtinkite smeigtukais ir prispauskite, kad jis gerai priglustų ir prisiklijuotų prie liemens. Palaukite kol klijai sukietės.
Naudojant švelnų švitrinį popierių atsargiai pašveiskite kilio bei stabilizatoriaus paviršius. Jei reikia ištiesinkite kilį ir stabilizatorių švelniai juos lankstydami. Pažymėkite stabilizatoriaus vidurio liniją. Patepkite klijais stabilizatoriaus vietą, kuri turės sąlytį su liemeniu klijavimo vietoje. Pridėkite stabilizatorių prie liemens ir išlygiuokite jį taip, kad jis būtų išsikišęs už liemens galo apie 15 mm. Prispauskite klijavimo vietą, kad liemuo gerai priglustų prie stabilizatoriaus ir prisiklijuotų. Palaukite kol klijai sukietės.
Patepkite klijais kilio vietą, kuri turės sąlytį su liemeniu, klijavimo vietoje. Palikite nepriklijuotą kilio galą prie stabilizatoriaus apie 15 mm, kad derinimo metu būtų galima laisvai jį palenkti. Pridėkite kilį prie liemens kairės pusės taip, kad jo priekis ir galas sutaptų su stabilizatoriaus priekiu ir galu. Išlygiuokite, kad kilis su stabilizatoriumi sudarytų statų kampą. Pritvirtinkite kilį prismeigdami jį smeigtukais ar prispausdami jį iš šono, kad nepajudėtų. Palaukite kol klijai sukietės.
Įpjaukite minkštą nosele apie 10 mm nuo neužapvalinto galo. Patepkite liemens priekį klijais. Praskirkite noselę įpjovimo vietoje ir uždėkite ant liemens. Pritvirtinkite noselė aprišdami ją ant liemens plonu siūlu.
Po truputi lipinkite balastą aplink liemens priekį už noselės tol, kol parėmus modelį ties pažymėta svorio centro vieta liemuo susibalansuos horizontalioje padėtyje.
Tinkamai pagamintas bei sureguliuotas modelis gali sklęsti 25-30s.
Derinimo instrukcija:
Skrydžiui pasirinkite uždara ir erdvią patalpą. Jei įmanoma sumažinkite patalpoje esančius skersvėjus, kurie gali pabloginti sklandytuvo skrydį ar apsunkinti jo derinimą. Įsitikinkite, kad stabilizatorius yra tiesus. Įsitikinkite kad parėmus modelį ties pažymėta svorio centro vieta liemuo susibalansuos horizontalioje padėtyje. Nestipriai horizontaliai paleiskite modelį. Jei reikia subalansuokite sklandytuvą tolygiam skrydžiui pridėdami arba nuimdami balastą. Padidinkite arba sumažinkite sklendimo rato dydį lankstydami kilio galą, kad sklandytuvas skrydžio metu pilnai tilptų patalpoje.
Suderinus nestipriai išmetamo modelio sklendimą ir norint pasiekti ilgesnį skrydžio laiką išmeskite sklandytuvą stipriau. Norint aukščiau išmesti sklandytuvą nutaikykite jį 30-45 laipsnių kampu aukštyn į horizontą bei truputi paverskite sklandytuvą, kad sparno pusė, kuri nukreipta į sklendimo rato vidurį, būtų pasukta žemyn. Jei reikia palenkite sparnų galus aukštyn ir užlenktoje dalyje esančią sparno galinę (plonąją) briauną žemyn tos sparno pusės, kuri nukreiptas į sklendimo rato vidurį, kad modelis greičiau pereitų į horizontalų sklendimą po stipresnio išmetimo. Sklandytuvo derinimas bei stipresnio išmetimo mokymasis gali užtrukti 30-120 min.
F1N varžybos
Skraidymo megėjus, pradedančiuosius entuziastus bei mokyklas kviečiame dalyvauti virtualiose F1N sklandytuvų varžybose ! Viskas ko jum reikės, siekiant dalyvauti:
F1N sklandytuvų skrydžio filmavimo pavyzdinis filmukas.
- Nufilmuoti sklandytuvo skrydį nuo išmetimo iki nusileidimo ant žemės. Svarbu, kad sklandytuvas ore išbūtų bent 10 sekundžių. Filmuojant skrydį būtina kadre fiksuoti ir laikmačio rodomą sklandymo laiką.
- Skrydį kelti į Facebook arba Instagram pažymint @vilniustech_agai (Instagram) arba @VILNIUS TECH Antano Gustaičio aviacijos institutas (Facebook)
F1N sklandytuvų skrydžio filmavimo pavyzdinis filmukas.
F1N varžybų organizavimo tvarka
Antano Gustaičio aviacijos institutas skatina mokyklas, būrelius ir aviamodeliavimo entuziastus organizuotis treniruotes ir vietines draugiškas varžybas. Siekiant, kad treniruotės bei pasiskraidymai būtų sklandūs bei sąžiningi, norime supažindinti su oficialia F1N sklandytuvų varžybų organizavimo tvarka.
Varžybų organizavimo tvarka:
Varžybų organizavimo tvarka:
2013 m. ši klasė paskelbta oficialia FAI klase, tačiau pasaulio ir europos čempionatai kolkas nėra rengiami. Varžybose galima dalyvauti turint ne daugiau kaip 3 modelius, kurie turėtų būti sukonstruoti pačio dalyvio. Taip pat modelis turi būti pažymėtas dalyvio skiriamaisiais ženklais, inicialais ar numeriu. Varžybų metu dalyviai gali atlikti iki 9 skrydžių. Dažniausiai tai yra daroma sudarant dalyvių eilę ir rotuojant metant sklandytuvą 3 kartus iš eilės. Sklandytuvas turi būti išmetamas iš rankos dalyviui stovint ant žemės, tačiau pašokti metimo metu yra leidžiama. Taip pat išmesti modelį galima laikant jį už bet kurios konstrukcijos dalies. Nesėkmingu bandymu yra laikomas sklandytuvo skrydis, kuomet jis atsitrenkia į kitą asmenį ar į kito asmens laikomą objektą, taip pat susidūrus sklandytuvams ore ar teisėjams nusprendus, kad išmetimo ar skrydžio metu nuo sklandytuvo atsiskyrė detalė (ar jis lūžo). Tokiu atveju dalyviui leidžiama pakartoti metimą. Skrydžių laikas skaičiuojamas matuojant vienos šimtosios sekundės dalies tikslumu nuo modelio išmetimo iš rankos iki jo nusileidimo ant žemės ar kai modelis užkliudęs bet kokią kitą pastato konstrukciją nustoja skristi. Galutinis dalyvių rezultatas nustatomas sumuojant 3 iš 9 geriausius skrydžio rezultatus. Jei kelių dalyvių rezultatai sutampa, tuomet yra imamas 4-tas rezultatas.
Idėjos iniciatorių komentarai
Kaip kilo idėja šiam projektui? Gal kažkas įkvėpė?
„Idėja šiam projektui kilo, kai norėdami atsitraukti ir pailsėti nuo universitetinių darbų, laisvalaikiu kartu su Aleksandru pasigaminome savo pirmuosius F1N klasės sklandytuvus ir sudalyvavome respublikinėse varžybose. Tuomet laimėjome 1 ir 2 vietas. Varžybose susipažinus su aviamodeliavimo bendruomene supratome, kad nors iš šalies šie modeliai atrodo paprastai ir nesudėtingai, tačiau daugeliui pradedančiųjų pasigaminti aukštos kokybės sklandytuvus išties yra gan sudėtinga, nes reikalauja daug kruopštaus darbo ir specifinių žinių. Dažnai jie susiduria su gamybinės patirties bei informacijos stoka, kuri neleidžia pasiekti tikimosi rezultato bei gali atgrasyti nuo noro tobulėti užsiimant šiuo unikaliu hobiu. Tuomet ir kilo idėja suprojektuoti bei pagaminti F1N sklandytuvų rinkinius, kurie leistų didesniam skaičiui įvairaus amžiaus žmonių žengti pirmuosius žingsnius aviamodeliavime ar paskatintų jaunąją kartą sieti savo ateitį techninės kūrybos ar aviacijos srityje.“
Atsakė Povilas
„Idėja šiam projektui kilo, kai norėdami atsitraukti ir pailsėti nuo universitetinių darbų, laisvalaikiu kartu su Aleksandru pasigaminome savo pirmuosius F1N klasės sklandytuvus ir sudalyvavome respublikinėse varžybose. Tuomet laimėjome 1 ir 2 vietas. Varžybose susipažinus su aviamodeliavimo bendruomene supratome, kad nors iš šalies šie modeliai atrodo paprastai ir nesudėtingai, tačiau daugeliui pradedančiųjų pasigaminti aukštos kokybės sklandytuvus išties yra gan sudėtinga, nes reikalauja daug kruopštaus darbo ir specifinių žinių. Dažnai jie susiduria su gamybinės patirties bei informacijos stoka, kuri neleidžia pasiekti tikimosi rezultato bei gali atgrasyti nuo noro tobulėti užsiimant šiuo unikaliu hobiu. Tuomet ir kilo idėja suprojektuoti bei pagaminti F1N sklandytuvų rinkinius, kurie leistų didesniam skaičiui įvairaus amžiaus žmonių žengti pirmuosius žingsnius aviamodeliavime ar paskatintų jaunąją kartą sieti savo ateitį techninės kūrybos ar aviacijos srityje.“
Atsakė Povilas
Kokios šio projekto perspektyvos?
Be to, kad šiuo projektu tikimasi sudominti bei pritraukti daugiau moksleivių domėtis aviamodeliavimu, taip pat norime paskleisti žinią, kad ir po mokyklos galima toliau tęsti mokslus Vilnius tech universitete ir čia užsiimti technine kūryba bepiločių orlaivių ir aviacijos srityse. Pastebėjome, kad ankščiau aviamodeliavimo būreliuose lankę moksleiviai aktyviau įsitraukia į bepiločių orlaivių laboratorijos veiklas, turi didesnį žinių bei įgūdžių bagažą. Tai pat tikimės, kad toliau tęsiant šią veiklą garsinsime universiteto bei Antano Gustaičio aviacijos instituto vardą Lietuvoje ir užsienyje. Ateityje planuojame pasiūlant šių sklandytuvų rinkinius ir užsienio aviamodeliavimo bendruomenėms.
Atsakė Aleksandras
Be to, kad šiuo projektu tikimasi sudominti bei pritraukti daugiau moksleivių domėtis aviamodeliavimu, taip pat norime paskleisti žinią, kad ir po mokyklos galima toliau tęsti mokslus Vilnius tech universitete ir čia užsiimti technine kūryba bepiločių orlaivių ir aviacijos srityse. Pastebėjome, kad ankščiau aviamodeliavimo būreliuose lankę moksleiviai aktyviau įsitraukia į bepiločių orlaivių laboratorijos veiklas, turi didesnį žinių bei įgūdžių bagažą. Tai pat tikimės, kad toliau tęsiant šią veiklą garsinsime universiteto bei Antano Gustaičio aviacijos instituto vardą Lietuvoje ir užsienyje. Ateityje planuojame pasiūlant šių sklandytuvų rinkinius ir užsienio aviamodeliavimo bendruomenėms.
Atsakė Aleksandras
-
- Puslapio administratoriai:
- Linas Vaitonis
- Laurynas Šišovas
- Virginija Leonavičiūtė
- Karolina Kardokaitė
- Ugnė Daraškevičiūtė