Antano Gustaičio aviacijos institutas
Padaliniai
Aviacijos technologijų katedra
Baigiamųjų darbų anotacijos
Aviacijos technologijų katedra
Turite klausimų?
susisiekite jums patogiu būdu
Telefonas (0 5) 274 4821
El. paštas crypt:PGEgaHJlZj0ibWFpbHRvOmF0a0B2aWxuaXVzdGVjaC5sdCI+YXRrQHZpbG5pdXN0ZWNoLmx0PC9hPg==:xx
Anotacijos
Studento vardas, pavardė | Baigiamojo darbo pavadinimas | Baigiamojo darbo vadovas | Anotacija |
---|---|---|---|
Studento vardas, pavardė
Matas Dėdelis
|
Baigiamojo darbo pavadinimas
Saugumo užtikrinimo gabenant pavojinguosius krovinius oro transportu tyrimas
|
Baigiamojo darbo vadovas
Veslav Kuranovič
|
|
Anotacija (lietuvių k.)
Baigiamajame magistro darbe analizuojama pavojingųjų krovinių gabenimo oro transportu saugos užtikrinimo sistema, remiantis ADR reglamentu bei tarptautiniais ir nacionaliniais teisės aktais. Pirmojoje darbo dalyje nagrinėjami teisės aktai, reglamentuojantys pavojingųjų krovinių gabenimą oru, analizuojamos saugos valdymo sistemos, jų struktūra ir taikymas praktikoje. Antrojoje dalyje atliktas kokybinis tyrimas, apklausiant aviacijos ekspertus dėl pavojų identifikavimo ir jų valdymo procedūrų efektyvumo. Trečiojoje dalyje taikytas kiekybinis klausimynas, kurio patikimumas įvertintas naudojant Likerto skalę ir Cronbach Alpha koeficientą. Gauti duomenys leido formuoti integruotą saugos valdymo modelį, kuris palygintas su esamu reglamentiniu pagrindu. Darbe pateikiami siūlymai dėl mokymų gerinimo, technologinių sprendimų diegimo, ženklinimo skaitmenizavimo bei rizikos mažinimo strategijų. Darbą sudaro: įvadas, pavojingųjų krovinių gabenimo oro transportu teisinė ir procedūrinė analizė, kokybinio ir kiekybinio tyrimo rezultatai, rizikos mažinimo modelio formavimas, išvados ir pasiūlymai. Darbo apimtis – 104 p. teksto, be priedų, 34 paveikslų, 4 lentelės, 59 bibliografiniai šaltiniai. Atskirai pridedami darbo priedai. Raktiniai žodžiai: ADR reglamentas, pavojingieji kroviniai, oro transportas, saugos valdymas, rizikos mažinimas, Likerto skalė. Anotacija (užsienio k.) The final master’s thesis analyzes the safety assurance system for the transportation of dangerous goods by air, based on the ADR regulation and relevant international and national legal acts. The first part of the thesis examines legal regulations governing the transport of dangerous goods by air, along with an analysis of safety management systems, their structure, and practical application. The second part presents a qualitative study involving expert interviews from the aviation sector, aimed at identifying potential hazards and evaluating the effectiveness of hazard management procedures. In the third part, a quantitative questionnaire was used, with its reliability assessed using the Likert scale and Cronbach’s Alpha coefficient. The collected data enabled the development of an integrated safety management model, which was compared with the currently applied regulatory framework. The thesis also provides suggestions for improving training programs, implementing technological solutions, digitizing labeling processes, and enhancing risk reduction strategies. The thesis consists of: an introduction, legal and procedural analysis of air transport of dangerous goods, results of qualitative and quantitative research, development of a risk reduction model, conclusions, and recommendations. Scope of the thesis – 104 pages of text (excluding appendices), 34 figures, 4 tables, and 59 bibliographic sources. Appendices are provided separately. Raktiniai žodžiai: ADR regulation, dangerous goods, air transport, safety management, risk reduction, Likert scale. |
|||
Studento vardas, pavardė
Aleksandra Larionovaitė
|
Baigiamojo darbo pavadinimas
Elektroninių prietaisų trikdžių skrydžio metu analizė
|
Baigiamojo darbo vadovas
doc.
dr.
Dainius Jasaitis
|
|
Anotacija (lietuvių k.)
Baigiamajame magistro darbe nagrinėjama keleivių asmeninių elektroninių prietaisų elektromagnetinė spinduliuotė ir jos galimas poveikis orlaivio sistemoms. Apžvelgiamos bendros teorijos žinios apie elektromagnetines bangas, apsaugos nuo jos priemones, asmeninius elektroninius prietaisus, trikdžius, orlaivių sistemas, kurios gali būti paveiktos, aviacijos institucijų reguliacijos, analizuojami moksliniai tyrimai, kuriuose atliekami panašūs tyrimai. Naudojantis elektromagnetinių laukų matuokliu ir spektro analizatoriumi atliekami asmeninių elektroninių prietaisų elektromagnetinių charakteristikų ir dominuojančių dažnių matavimai. Atliekama duomenų analizė, kurios metu padarytos išvados panaudojamos atliekant skaičiavimus su MATLAB programine įranga. Sumodeliuota orlaivio A320-200 keleivių kabina ir PIFA antenos, simuliuojami skirtingi scenarijai ir nubraižomi elektrinio lauko sklidimo ir prietaisų sąveikos grafikai. Atlikus asmeninių elektroninių prietaisų elektromagnetinės spinduliuotės tyrimą pateikiamos baigiamojo darbo išvados ir siūlymai. Darbą sudaro 6 dalys: įvadas, bendros teorijos ir kitų mokslinių tyrimų apžvalga, tyrimo metodika, elektromagnetinės spinduliuotės tyrimas, išvados ir rekomendacijos, literatūros sąrašas. Darbo apimtis – 99 p. teksto be priedų, 47 iliustracijos, 9 lentelės, 62 bibliografiniai šaltiniai. Atskirai pridedami darbo priedai. Raktiniai žodžiai: Asmeniniai elektroniniai prietaisai, elektromagnetinė spinduliuotė, elektromagnetinė interferencija, elektromagnetinis suderinamumas, pašalinės spinduliuotės poveikis avionikai. Anotacija (užsienio k.) This Master thesis investigates the electromagnetic radiation emitted by passengers’ personal electronic devices and its potential impact on aircraft systems. The study provides a theoretical overview of electromagnetic waves, protection measures against interference, personal electronic devices, electromagnetic interference, susceptible aircraft systems, aviation authority regulations and review of scientific research related to similar studies. Electromagnetic characteristics and dominant frequencies of personal electronic devices are measured using electromagnetic field meter and a spectrum analyzer. The collected data is analyzed, and the results are used for calculations performed in MATLAB software. A model of the AIRBUS A320-200 passenger cabin and PIFA antennas is created, simulating different scenarios and visualizing electric field propagation and device interaction. Based on the research findings, conclusions are drawn and recommendations for further studies are provided. Thesis structure has 6 parts: introduction, theoretical background and literature review, research methodology, electromagnetic radiation research, conclusions and recommendations, and references. Thesis consists of: 99 p. text without appendices, 47 figures, 9 tables, 62 bibliographical entries. Appendices are provided separately. Raktiniai žodžiai: Personal electronic devices, electromagnetic radiation, electromagnetic interference, electromagnetic compatibility, unintended radiation impact on avionics. |
|||
Studento vardas, pavardė
Audrius Šantaras
|
Baigiamojo darbo pavadinimas
Palangos skrydžių valdymo rajono ir aerodromo skrydžių valdymo zonos atvykimų pagal prietaisus skaitinė analizė
|
Baigiamojo darbo vadovas
Edgaras Steckis
|
|
Anotacija (lietuvių k.)
Baigiamajame magistro darbe yra analizuojama Palangos skrydžių valdymo rajono ir aerodromo skrydžių valdymo zonos, jų atvykimų maršrutai ir skrydžiai jose. Teorinėje dalyje aprašoma oro erdvės klasifikacija, delegavimo principai, atvykimų ir išvykimų koncepcija bei atskrendančių ir išskrendančių orlaivių tęstinio žemėjimo ir aukštėjimo procedūrų nauda. Praktinėje dalyje, pasitelkiant Eurokontrolės NEST įrankį ir 2022 metų skrydžių srautų duomenis, yra nustatomos į Palangą atvykstančių orlaivių trajektorijos ir žemėjimo ypatumų spragos. Atsižvelgiant į pastebėtas dabartinio oro erdvės modelio bei naudojamų atvykimo maršrutų tendencijas ir trūkumus, yra atliekamos horizontalios Palangos TMA oro erdvės ir (STAR) atvykimų maršrutų modifikacijos. Pagrindinis modifikacijų tikslas yra optimizuoti aerodromo bei skrydžių valdymo rajono oro erdvės modelį ir suefektyvinti dabartinius nepatogius ir neefektyvius maršrutus, palaikant tęstinį žemėjimą ir sumažinant aerodrome taikomų procedūrų poveikį aplinkosaugai. Taip pat yra pasiūlomas naujas, efektyvesnis oro erdvės modelis bei STAR maršrutas. Pateikiamos išvados ir rekomendacijos. Darbą sudaro 6 dalys: įvadas, teorinė dalis, kurioje yra aprašomi oro erdvės modelio aspektai, TMA ir SID/STAR maršrutų metodologija, tiriamoji dalis, kurioje yra atliekami oro erdvės modelio ir STAR maršrutų pakeitimai, išvados ir rekomendacijos, literatūros sąrašas. Darbo apimtis – 74 p. be priedų, 40 iliustracijų, 10 lentelių, 49 bibliografiniai šaltiniai. Atskirai pridedami darbo priedai. Raktiniai žodžiai: skrydžių valdymo rajonas, aerodromo skrydžių valdymo zona, oro erdvės dizainas, atvykimų maršrutų dizaino optimizacija, oro erdvės sektorizacija ir delegacija, skrydžių valdymas, tęstinis žemėjimas, CO2 mažinimas. Anotacija (užsienio k.) This master thesis analyses Palangas terminal maneouvering area and aerodrome air traffic control zone flights and their routes. The theoretical part describes airspace classification, delegation principles, standard arrival and departure concept, as well as the benefit of continous descent and climb operations for arriving and departing traffic. In the practical part, incomming traffic trajectories and their disadvantages are determined using Eurocontrols NEST tool and 2022 flight data. Horizontal Palangas TMA airspace and standard instrument arrival modifications are made, based on the current airspace and (STAR) flaws. The main goal of the modifications is to optimise the current aerodrome and TMA model, as well as the currently used ineffective arrival routes, while maintaining continous descent operations and reducing the currently used procedure environmental impact. Also, a new and more effective airspace model, as well as a new STAR route is made. Conclusions and recommendations are presented. The thesis consists of 6 parts: introduction, theoretical part, which describes airspace aspects, TMA and SID/STAR route methodology, practical part, which shows the airspace and route re-modelling of Palangas TMA, conclusions and recommendations, list of references. The thesis consists of 74 pages without appendixes, 40 pictures, 10 tables, 49 bibliographical references. Appendices are attached seperately. Raktiniai žodžiai: terminal maneouvering area, aerodrome air traffic control zone, airspace design, standard instrument approach optimisation, airspace sectorization and delegation, air traffic control, continous descent operations, CO2 reduction. |
|||
Studento vardas, pavardė
Eugenijus Rubinas
|
Baigiamojo darbo pavadinimas
Lengvųjų kovinių sraigtasparnių tinkamumo Lietuvos kariuomenei lyginamoji analizė
|
Baigiamojo darbo vadovas
Laura Gudelevičiūtė
|
|
Anotacija (lietuvių k.)
Baigiamajame magistro darbe atliekama septynių NATO valstybėse naudojamų lengvųjų kovinių sraigtasparnių modelių tinkamumo Lietuvos kariuomenei analizė. Tyrimo tikslas – nustatyti optimalų sraigtasparnio modelį, geriausiai atitinkantį Lietuvos kariuomenės poreikius. Tyrime taikomi du daugiakriterinio vertinimo metodai – AHP-TOPSIS ir WASPAS. Šie metodai taikomi objektyviam alternatyvų vertinimui pagal devynis ekspertų nustatytus kriterijus, apimančius techninius, eksploatacinius ir kovinius parametrus. Atlikus kriterijų svorių nustatymą, duomenų normalizavimą, sprendinių reitingavimą bei jautrumo analizę, identifikuotas optimalus sraigtasparnio modelis. Gauti abiejų metodų rezultatai palyginti koreliacine analize, patvirtinusia jų suderinamumą ir vertinimo rezultatų stabilumą. Raktiniai žodžiai: Daugiakriterinė analizė, AHP-TOPSIS, WASPAS, Lietuvos kariuomenė, NATO, jautrumo analizė. Anotacija (užsienio k.) This master's thesis presents an analysis of the suitability of seven light combat helicopter models, currently in use by NATO member states, for the Lithuanian Armed Forces. This research aims to determine the most suitable helicopter model aligned with the operational requirements of the Lithuanian military. The study applies two multi-criteria decision-making methods: AHP-TOPSIS and WASPAS. These methods are applied for the objective evaluation of alternatives based on nine expert-defined criteria covering technical, operational, and combat-related parameters. The research includes criteria weighting, data normalization, alternative ranking, and sensitivity analysis, resulting in the identification of the most suitable helicopter model. The results obtained from both methods were compared using correlation analysis, confirming the consistency and robustness of the evaluation outcomes. Raktiniai žodžiai: Multicriteria analysis, AHP-TOPSIS, WASPAS, Lithuanian Armed Forces, NATO, sensitivity analysis. |
|||
Studento vardas, pavardė
Danila Antipov
|
Baigiamojo darbo pavadinimas
Civilinių orlaivių skrydžių formuotėje integracija į regioninį skrydžių valdymą ir oro eismo vadybą
|
Baigiamojo darbo vadovas
doc.
dr.
Darius Rudinskas
|
|
Anotacija (lietuvių k.)
Baigiamajame magistro darbe nagrinėjama civilinių orlaivių skrydžių formuotėje integracijos įtaka regioninės oro erdvės skrydžių valdymui ir oro eismo vadybai, analizuojami atlikti tyrimai, bandymai. Sukuriama nauja frazeologija, aprašomos naujos procedūros ir formuočių skirstymo variantai, skirti saugiai valdyti civilinių orlaivių skrydžius formuotėje. Kuriant frazeologiją, atsižvelgiama į esamą aviacinę frazeologiją, jos glaustumą ir aiškumą. Civilinių orlaivių skrydžių formuotėje integracijos bandymai atliekami „iTEC“ skrydžių valdymo treniruoklyje. Duomenų analizei naudojama CAPAN metodika. Taip pat atliekama darbo krūvio ir sektoriaus pajėgumo pokyčių analizė, taikant skirtingus civilinių orlaivių skrydžių formuotėje skirstymo standartus simuliacijos metu. Darbą sudaro 7 dalys: įvadas, mokslinės literatūros ir atliktų tyrimų skrydžių formuotėje tema apžvalga, sektoriaus pajėgumo ir skrydžių vadovų krūvio įvertinimo metodika, eksperimentinis tyrimas ir rezultatai, išvados ir rekomendacijos, literatūros sąrašas, priedai. Darbo apimtis: 68 p. teksto be priedų, 17 iliustracijų, 10 lentelių, 51 bibliografinis šaltinis. Raktiniai žodžiai: regiono skrydžių valdymas, skrydžiai formuotėje, skrydžių valdymo treniruoklis, darbo krūvis, CAPAN metodas Anotacija (užsienio k.) The final master's thesis explores the impact of civil aircraft formation integration into area air traffic control and air traffic management, analyzes the conducted research and tests. A new phraseology is created, new procedures and formation separation standarts are described for the safe management of civil aircraft flights in formation. When developing the phraseology, the existing aviation phraseology, its conciseness and clarity are considered. Civil aircraft formation integration tests are performed in the “iTEC” flight control simulator. The CAPAN methodology is used for data analysis. An analysis of changes in workload and sector capacity is also performed, applying different standards for the separation of civil aircraft flights in formation during simulation. The thesis comprises of 7 parts: introduction, literature analysis, research methodology, results, conclusion and recommendations, references, appendices. Thesis consists of 68 pages of text without appendixes, 17 illustrations, 10 tables, 51 bibliographic references. Raktiniai žodžiai: area air traffic control, formation flights, flight control simulator, workload, CAPAN method |
|||
Studento vardas, pavardė
Aivara Šitkauskaitė
|
Baigiamojo darbo pavadinimas
Duomenimis pagrįstas skrydžių optimizavimo modelis tvarkaraščiams sudaryti: Triukšmo valdymas Vilniaus oro uoste
|
Baigiamojo darbo vadovas
Virginija Leonavičiūtė
|
|
Anotacija (lietuvių k.)
Civilinės aviacijos triukšmas išlieka pagrindiniu iššūkiu, ribojančiu šios industrijos augimą. Dėl augančių pasaulinio oro eismo srautų triukšmo tarša tampa vis aktualesne problema. Šiame tyrime kuriamas duomenimis pagrįstas skrydžių tvarkaraščio optimizavimo modelis, siekiant sumažinti nakties triukšmo lygį Vilniaus oro uoste. Tyrimas vykdomas trimis etapais: pirmiausia apžvelgiamos esamos triukšmo mažinimo strategijos ir tvarkaraščio optimizavimo priemonių potencialas. Antrajame etape naudojama EUROCONTROL integruota orlaivių triukšmo ir emisijų modeliavimo platforma, siekiant įvertinti triukšmo lygį kiekvienai skrydžio operacijai, atsižvelgiant į aktualias atmosferos sąlygas. Galiausiai sukuriamas skrydžių tvarkaraščio optimizavimo modelis, atsižvelgiant į pagrindinius kintamuosius, apribojimus ir prielaidas, darančius poveikį oro uosto triukšmui, o vėliau įvertinamas jo veiksmingumas ir efektyvumas. Tyrimo rezultatai rodo, kad veiksmingam triukšmo valdymui būtinas kompleksinis požiūris, derinant operacinius pakeitimus su detaliu industrijos veiksnių supratimu. Darbo apimtis – 80 puslapių teksto be priedų, 26 iliustracijos, 20 lentelės, 70 bibliografinių šaltinių. Raktiniai žodžiai: civilinė aviacija, triukšmo vertinimas, skrydžių tvarkaraščio optimizavimas, duomenimis pagrįstas modelis, 4D trajektorijos. Anotacija (užsienio k.) Civil aviation noise remains a key challenge that limits the industry’s growth. With the rise in global air traffic, aviation noise pollution is becoming an increasingly pressing concern. This research develops a data-driven flight schedule optimization model to mitigate nighttime noise levels at Vilnius Airport. The research is conducted in three stages: first, existing noise reduction strategies and the potential of scheduling optimization tools are reviewed. Next, EUROCONTROL’s integrated aircraft noise and emissions modelling platform is used to assess noise levels for each flight operation under relevant atmospheric conditions. Finally, a flight schedule optimization model is developed by considering key variables, constraints, and assumptions affecting airport noise, followed by an evaluation of its performance and efficiency. The findings suggest that effective noise management requires a comprehensive approach, integrating operational adjustments with a detailed understanding of industry factors. Scope of the research – 80 pages of text excluding appendices, 26 illustrations, 20 tables, 70 bibliographic sources. Raktiniai žodžiai: civil aviation, noise assessment, flight schedule optimization, data-driven model, 4D trajectories. |
|||
Studento vardas, pavardė
Erika Runčaitė
|
Baigiamojo darbo pavadinimas
Skrydžių vadovų, dirbančių vienanarėse pamainose, darbo krūvio avarinių įvykių metu optimizavimo tyrimas
|
Baigiamojo darbo vadovas
Veslav Kuranovič
|
|
Anotacija (lietuvių k.)
Baigiamajame magistro darbe tiriamas vienanarėse pamainose dirbančių skrydžių vadovų darbo krūvis avarinių įvykių metu. Atliekama mokslinės literatūros analizė, aptariami darbo krūvį veikiantys veiksniai, žmogiškųjų klaidų tikimybės sąsajos su darbo sąlygomis ir vienanarių pamainų taikymo specifika. Tyrime darbo krūvio pokyčiai vertinami taikant matematinį CARA (angl. Controller Action Reliability Assessment) metodą, modeliuojant du scenarijus: kai koordinacinis procesas vykdomas rankiniu būdu ir kai naudojamas automatizuotas informacijos perdavimo įrankis. Vertinimui pasitelkti du pagrindiniai darbo krūvį avarinės situacijos metu didinantys veiksniai – laiko trūkumas ir kognityvinė perkrova. Skaičiavimai atliekami „MathWorks MATLAB“ aplinkoje, o rezultatai pateikiami grafiškai ir lentelėse. Analizės rezultatai parodė, kad koordinacinio proceso, susijusio su avarine situacija, automatizavimas gali būti tinkamas darbo krūvio optimizavimo sprendimas vienanarėse pamainose dirbantiems skrydžių vadovams. Taip pat nustatyta, kad automatizuota koordinacija gali turėti teigiamą poveikį kognityvinėms funkcijoms, situacijos suvokimui ir skrydžių saugai. Darbą sudaro 6 dalys: įvadas, skrydžių vadovų darbo krūvio teoriniai aspektai ir jų analizė, skrydžių vadovų darbo krūvio tyrimo metodika taikant CARA metodą, tyrimo rezultatų analizė ir vertinimas, išvados ir siūlymai, literatūros sąrašas. Darbo apimtis – 76 p. teksto be priedų, 18 iliustracijų, 13 lentelių, 66 bibliografiniai šaltiniai. Atskirai pridedami darbo priedai. Raktiniai žodžiai: Skrydžių vadovai, vienanarės pamainos, darbo krūvis, avarinės situacijos, koordinacinis procesas, automatizacija, žmogiškoji klaida, CARA metodas. Anotacija (užsienio k.) This master's thesis investigates the workload of air traffic controllers operating in single-person shifts during emergency events. A scientific literature review is conducted, addressing factors influencing workload, the relationship between human error probability and working conditions, and the specifics of implementing single-person operations. The study assesses workload variations using the CARA (Controller Action Reliability Assessment) mathematical method, modeling two scenarios: when the coordination process is carried out manually and when an automated information transmission tool is used. For the evaluation, two key factors increasing workload during an emergency are considered – time pressure and cognitive overload. Calculations are performed using the “MathWorks MATLAB” environment, and the results are presented graphically and in tables. The analysis results indicated that automating the coordination process related to emergency situations can be an effective workload optimization solution for air traffic controllers working in single-person shifts. It was also determined that automated coordination may have a positive effect on cognitive functions, situational awareness, and flight safety. Structure: introduction, theoretical aspects and analysis of air traffic controller workload, research methodology applying the CARA method, analysis and evaluation of the results, conclusions and suggestions, references. Thesis consist of: 76 p. text without appendixes, 18 pictures, 13 tables, 66 bibliographical entries. Appendixes included. Raktiniai žodžiai: Air traffic controllers, single-person operations, workload, emergency situations, coordination process, automation, human error, CARA method. |
|||
Studento vardas, pavardė
Ieva Taraskevičiūtė
|
Baigiamojo darbo pavadinimas
Skirtingais skrydžio grafikais dirbančių pilotų nuovargio ypatumai
|
Baigiamojo darbo vadovas
dr.
Aldona Radzevičienė
|
|
Anotacija (lietuvių k.)
Baigiamajame magistro darbe nagrinėjami skirtingais skrydžių grafikais dirbančių pilotų nuovargio ypatumai. Tyrimas atliekamas analizuojant subjektyvios nuovargio įvertinimo Samn-Perelli 7 lygių skalės įverčių pokytį bei 3 kognityvinių testų, atliekamų PsyToolkit skaitmeninėje aplinkoje – Deary-Liewald Task (pasirinkimo reakcijos laikui), Macworth Clock Task (budrumui) ir Corsi Task (regimajai ir erdvinei veikliajai atminčiai) – pokytį, lyginant rezultatus prieš skrydžius ar skrydžių treniruoklio sesijas bei po skrydžių ar skrydžio treniruoklio sesijų. Darbe pateikiami gauti tyrimo rezultatai, duomenis apdorojant neparametrinės statistinės analizės metodais. Samn-Perelli skalės įverčiai statistiškai reikšmingai išaugo, o kognityvinių funkcijų pasikeitimams skirtingos darbo pamainos įtakos neturėjo, tačiau nustatyti statistiškai reikšmingi ryšiai tarp budrumo lygio, pasirinkimo reakcijos laiko ir regimosios ir erdvinės veikliosios atminties apimties. Ateities tyrimams rekomenduojama kognityvinius testus atlikti daugiau nei du kartus, siekiant rezultatų nuoseklumo su moksline literatūra. Darbą sudaro 6 dalys: įvadas, literatūros apžvalgos skyrius, skirtingais skrydžių grafikais dirbančių pilotų nuovargio ypatumų tyrimo metodika, skirtingais skrydžių grafikais dirbančių pilotų nuovargio ypatumų tyrimas, išvados ir rekomendacijos, literatūros sąrašas. Darbo apimtis – 100 p. teksto be priedų, 52 paveikslai, 11 lentelių, 68 bibliografiniai šaltiniai. Atskirai pridedami darbo priedai. Raktiniai žodžiai: Pilotai, nuovargis, skirtingi skrydžio grafikai, PsyToolkit skaitmeninė aplinka, Samn-Perelli 7 lygių nuovargio skalė, pasirinkimo reakcijos laikas, budrumas, regimoji ir erdvinė veiklioji atmintis. Anotacija (užsienio k.) The master‘s thesis examines fatigue characteristics of pilots working on different flight schedules. The study is based on a comparison of results before and after flight duty period or flight simulator training. The following data is gathered: subjective fatigue evaluation on Samn-Perelli 7-Level Fatigue Scale, and results of three cognitive tests – Deary-Liewald Task (for choice reaction time), Mackworth Clock Task (for vigilance) and Corsi Task (for visuospatial working memory). Results are presented using non-parametrical methods of statistical analysis. Result analysis showed a significant increase in Samn-Perelli scale values. Different flight schedules did not have significant effect on cognitive function changes, however, statistically significant correlations have been found between the level of vigilance, choice reaction time and visuospatial working memory span. It is recommended for future researchers to conduct cognitive tests more than two times, in order to gather conclusive data, consistent with scientific literature. The work consists of six parts: an introduction, overview of fatigue experienced by pilots, methodology of the study, study of fatigue characteristics of pilots working on different flight schedules, conclusions and recommendations, and a reference list. The volume of the thesis is 100 pages of text without appendices, 52 illustrations, 11 tables, 68 bibliographic sources. Annexes are attached separately. Raktiniai žodžiai: Pilots, fatigue, different flight schedules, PsyToolkit software, Samn-Perelli 7-Level Fatigue Scale, choice reaction time, vigilance, visuospatial working memory. |
|||
Studento vardas, pavardė
Eva Vanagaitė
|
Baigiamojo darbo pavadinimas
Skrydžių vadovų naktinių pamainų nuovargio įtakos kognityvinėms funkcijoms ir fiziologiniams rodikliams tyrimas
|
Baigiamojo darbo vadovas
Veslav Kuranovič
|
|
Anotacija (lietuvių k.)
Baigiamajame magistro darbe nagrinėjamas naktinio darbo sukelto nuovargio poveikis Kauno ir Vilniaus bokštų skrydžių vadovų kognityvinėms funkcijoms ir fiziologiniams rodikliams. Tyrimas atliekamas skrydžių vadovų poilsio patalpose prieš ir po dieninės bei naktinės pamainos. Jo metu PEBL testų vykdymo aplinkoje atliekami kognityviniai testai, tiriantys selektyvųjį dėmesį, darbinę atmintį, vizualinį erdvinį apdorojimą bei kognityvinių funkcijų lankstumą, taip pat fiksuojami fiziologiniai rodikliai. Kraujospūdžiui fiksuoti naudotas automatinis kraujo spaudimo ir pulso matuoklis Takemed, širdies ritmui fiksuoti – išmanusis laikrodis Apple Watch 10. Tyrimo metu gauti rezultatai analizuojami taikant mokslinės statistikos metodus. Lyginant Vilniaus ir Kauno skrydžių valdymo centruose dirbančių skrydžių vadovų nuovargį, reikšmingų skirtumų rasta nebuvo, tačiau statistiškai reikšmingas kognityvinių funkcijų pokytis pastebimas po naktinių pamainų. Hipotezė, jog didesnio intensyvumo skrydžių valdymo centre patiriamas didesnis nuovargis, nepasitvirtino. Darbą sudaro 6 dalys: įvadas, skrydžių vadovų darbo specifikos ir patiriamo nuovargio apžvalga, tyrimo metodika, skrydžių vadovų patiriamo naktinio darbo nuovargio tyrimas, išvados ir rekomendacijos, literatūros sąrašas. Darbo apimtis – 89 p. teksto be priedų, 42 iliustracijos, 6 lentelės, 52 bibliografiniai šaltiniai. Atskirai pridedami darbo priedai. Raktiniai žodžiai: skrydžių valdymas, nuovargis, kognityvinės funkcijos, fiziologiniai rodikliai, PEBL kognityvinių testų vykdymo aplinka, statistiniai metodai, koreliacijos. Anotacija (užsienio k.) The final master's thesis examines the effect of fatigue caused by night work on cognitive functions and physiological indicators of air traffic controllers working in Kaunas and Vilnius towers. The study is conducted in the air traffic controllers' rest rooms before and after the day and night shifts. During it, cognitive tests are performed in the PEBL test environment, examining selective attention, working memory, visual spatial processing and flexibility of cognitive functions, as well as recording physiological indicators. An automatic blood pressure and pulse meter Takemed was used to record blood pressure, and an Apple Watch 10 smartwatch was used to record heart rate. The results obtained during the study are analyzed using scientific statistical methods. When comparing the fatigue of air traffic controllers working in Vilnius and Kaunas air traffic control centers, no significant differences were found, however, a statistically significant change in cognitive functions is observed after night shifts. The hypothesis that greater fatigue is experienced in a higher intensity air traffic control center was not confirmed. Structure: introduction, overview of the specifics of air traffic controllers' work and fatigue, research methodology, study of night work fatigue experienced by air traffic controllers, conclusions and recommendations, references. Thesis consists of: 89 p. text without appendixes, 42 pictures, 6 tables, 52 bibliographical entries. Appendixes included. Raktiniai žodžiai: air traffic control, fatigue, cognitive functions, physiological indicators, PEBL cognitive test battery, statistical methods, correlations. |
|||
Studento vardas, pavardė
Diana Juodkaitė
|
Baigiamojo darbo pavadinimas
Tvarių aviacinių degalų įtakos regioninio oro uosto emisijoms vertinimas
|
Baigiamojo darbo vadovas
Marius Gelžinis
|
|
Anotacija (lietuvių k.)
Baigiamajame magistro darbe yra analizuojamos tvarių aviacinių degalų diegimo galimybės ir iššūkiai regioniniuose oro uostuose. Tyrimo tikslas yra įvertinti SAF įtaką regioninių oro uostų CO2 emisijų mažinimui ir nustatyti šių degalų ekonominį bei techninį pritaikomumą. Tyrimui atlikti buvo pasirinktos kokybinė ir kiekybinė analizės, kuriomis siekiama išanalizuoti ekspertų požiūrius ir matematiškai įvertinti taikant statistinius metodus, tokius kaip ANOVA, MANOVA ir CONCORD. Šie metodai nustato vertinimų statistinį reikšmingumą ir suderinamumą, tai rodo bendras respondentų nuomonių tendencijas apie SAF. Pateikiamos išvados ir rekomendacijos. Darbą sudaro 6 dalys: įvadas, literatūros apžvalga, kurioje aprašomas tvarių aviacinių degalų integravimas į regioninius oro uostus, metodinė dalis, tiriamoji dalis, kurioje aprašomi statistinių analizių rezultatai, išvados ir rekomendacijos, literatūros sąrašas. Darbo apimtis – 73 p., 23 lentelės, 15 paveikslų. Raktiniai žodžiai: Tvarūs aviaciniai degalai, regioniniai oro uostai, CO2 emisijos, ekspertų apklausos, statistinės analizės. Anotacija (užsienio k.) The final Master's thesis analyses the opportunities and challenges of introducing sustainable aviation fuels at regional airports. The aim of the study is to assess the impact of SAF on the reduction of CO2 emissions in regional airports and to determine the economic and technical feasibility of these fuels. Qualitative and quantitative analyses have been chosen to analyse the experts' views and mathematically evaluate them using statistical methods such as ANOVA, MANOVA and CONCORD. These methods establish the statistical significance and consistency of the evaluations, which indicate the general trend of the respondents' views on SAF. Conclusions and recommendations are presented. The thesis consists of 6 parts: an introduction, a literature review describing the integration of sustainable aviation fuels in regional airports, a methodological part, an exploratory part describing the results of the statistical analyses, conclusions and recommendations, and a reference list. The thesis consists of 73 pages, 23 tables, 15 figures. Raktiniai žodžiai: Sustainable aviation fuels, regional airports, CO2 emissions, expert surveys, statistical analysis. |
|||
Studento vardas, pavardė
Austėja Rita Žiūkaitė
|
Baigiamojo darbo pavadinimas
Sraigtasparnio "Cabri G2" apledėjimo poveikis skrydžio charakteristikoms
|
Baigiamojo darbo vadovas
Laura Gudelevičiūtė
|
|
Anotacija (lietuvių k.)
Tyrimo tikslas – ištirti sraigtasparnio „Cabri G2“ apledėjimo įtaką skrydžio charakteristikoms. Tyrimo objektas – „Cabri G2“ aerodinaminis profilis – OA209 esant įvairioms ledo susidarymo sąlygoms. Tyrime taikyti baigtinių tūrių metodai: skaitiniai skysčių dinamikos modeliavimai ANSYS aplinkoje, ledo kaupimo simuliacijos FENSAP-ICE programa, o gauti rezultatai validuoti remiantis literatūros ir eksperimentiniais duomenimis. Analizė rodo, kad įvairios ledo formos labai keičia aerodinamikos parametrus: ant ledo dengto profilio keliamoji jėga smarkiai sumažėja, o pasipriešinimo jėga padidėja, kritinis atakos kampas sumažėja. Gauti rezultatai patvirtina literatūros ir eksperimentų duomenis. Išvadoje pažymima, kad šie duomenys leidžia geriau suprasti sraigtų aerodinamikos pokyčius apledėjusių sąlygų atvejais ir gali padėti optimizuoti rotorių konstrukciją bei eksploatavimą, siekiant didinti skrydžio saugą apledėjimo sąlygomis. Raktiniai žodžiai: sraigtasparnis „CabriG2“, programa „Ansys“, apledėjimas, aerodinaminis profilis OA209, skaičiuojamoji skysčių dinamika (CFD). Anotacija (užsienio k.) The aim of the study is to investigate the impact of icing on the flight characteristics of the “Cabri G2” helicopter. The object of the research is the “Cabri G2” aerodynamic profile – OA209 – under various ice formation conditions. The study applies the finite volume method: computational fluid dynamics (CFD) simulations in the ANSYS environment and ice accretion modeling using the FENSAP-ICE software. The obtained results were validated based on literature and experimental data. The analysis shows that different ice formations significantly alter aerodynamic parameters: lift on the iced profile is considerably reduced, drag increases, and the critical angle of attack decreases. The results confirm trends reported in the literature and experiments. It is concluded that these findings enhance the understanding of rotor aerodynamic changes under icing conditions and can contribute to optimizing rotor design and operation to improve flight safety in such environments. Raktiniai žodžiai: “Cabri G2” helicopter, software “Ansys”, icing, OA209 airfoil, computational fluid dynamics (CFD). |
|||
Studento vardas, pavardė
Algirdas Černius
|
Baigiamojo darbo pavadinimas
Stochastinis dviejų orlaivių, skrendančių neapibrėžtumo sąlygomis, konflikto aptikimo tyrimas
|
Baigiamojo darbo vadovas
dr.
Anrieta Dudoit
|
|
Anotacija (lietuvių k.)
Baigiamajame magistro darbe analizuojamas stochastinis dviejų orlaivių konfliktinės situacijos aptikimas horizontalioje plokštumoje. Analitinėje dalyje išdėstomos svarbiausios sąvokos, nagrinėjamos skirtingos orlaivių konflikto aptikimo priemonės, jų privalumai bei trūkumai, analizuojama neapibrėžtumų įtaka orlaivių konflikto aptikimui. Tiriamojoje dalyje aprašoma tyrimo eiga, sąlygos bei matematinis modelis, tinkamas vertinti stochastinių parametrų įtaką dviejų orlaivių konfliktinės situacijos išsidėstymui. Išnagrinėjus tyrimo rezultatus, pateikiamos konfliktų analizės išvados ir rekomendacijos tolesniems tyrimams. Darbą sudaro 5 dalys: įvadas, teorinė dalis, kurioje nagrinėjami orlaivių konflikto aptikimo būdai, metodinė dalis, kurioje aprašomas siūlomas dviejų orlaivių konflikto aptikimo modelis, bendrosios tyrimo išvados ir rekomendacijos, literatūros sąrašas. Darbo apimtis – 81 p. teksto be priedų, 33 iliustracijos, 9 lentelės, 65 bibliografiniai šaltiniai. Raktiniai žodžiai: Orlaivių konfliktinė situacija, konflikto aptikimas, vėjo neapibrėžtumas, orlaivių konflikto tikimybė. Anotacija (užsienio k.) In this master’s thesis, the stochastic detection of a conflict situation between two aircraft in the horizontal plane is analyzed. The analytical part presents the key concepts, examines various aircraft conflict detection methods along with their advantages and disadvantages, and analyzes the impact of uncertainties on conflict detection. The research section describes the study process, conditions, and the mathematical model suitable for assessing the influence of stochastic parameters on the spatial distribution of a two aircraft conflict. Based on the analysis of the results, conclusions and recommendations for future research are provided. Structure: introduction, theoretical part discussing conflict detection methods, methodological part presenting the proposed two aircraft conflict detection model, conclusions and recommendations, references. Thesis consists of: 81 pages of text without appendices, 33 illustrations, 9 tables, 65 bibliographical entries. Raktiniai žodžiai: Aircraft conflict, conflict detection, wind uncertainty, aircraft conflict probability. |
|||
Studento vardas, pavardė
Eigirdas Černius
|
Baigiamojo darbo pavadinimas
Stochastinis dviejų orlaivių, skrendančių neapibrėžtumo sąlygomis, konflikto sprendimo tyrimas
|
Baigiamojo darbo vadovas
dr.
Anrieta Dudoit
|
|
Anotacija (lietuvių k.)
Baigiamajame magistro darbe analizuojamas stochastinis dviejų orlaivių konfliktinės situacijos sprendimas. Teorinėje dalyje paaiškinamos svarbiausios sąvokos, analizuojami skirtingi orlaivių konflikto sprendimo metodai, jų privalumai ir trūkumai, aptariami neapibrėžtumų tipai ir jų įtaka konfliktinės situacijos sprendimui. Tiriamojoje dalyje aprašomas Dubinso metodu paremtas matematinis konfliktinės situacijos sprendimo modelis, pasirenkami stochastiniai parametrai ir analizuojami tyrimo rezultatai. Darbo pabaigoje pateikiamos konfliktų sprendimo analizės išvados ir rekomendacijos tolesniems tyrimams. Darbą sudaro 5 dalys: įvadas, teorinė dalis, kurioje nagrinėjami orlaivių konflikto sprendimo metodai, metodinė dalis, kurioje aprašomas stochastinis konflikto sprendimo modelis, tyrimo išvados ir rekomendacijos, literatūros sąrašas, priedas. Darbo apimtis – 94 p. teksto be priedų, 42 iliustracijos, 24 lentelės, 66 bibliografiniai šaltiniai. Atskirai pridedami darbo priedai. Raktiniai žodžiai: Konflikto sprendimas, orlaivių konfliktinė situacija, Dubinso metodas, neapibrėžtumai, sprendimo sauga ir racionalumas. Anotacija (užsienio k.) This master‘s thesis analyzes the stochastic resolution of a two aircraft conflict situation. The theoretical part explains the main concepts, reviews different aircraft conflict resolution methods, their advantages and disadvantages, and discusses types of uncertainties and their impact on conflict resolution. The research part describes a mathematical conflict resolution model based on the Dubins method, selects stochastic parameters, and analyzes the research results. Finally, the work provides conclusions on conflict resolution analysis and recommendations for further research. Structure: introduction, theoretical part, which examines aircraft conflict resolution methods, methodology part, which describes the stochastic conflict resolution model, research conclusions and recommendation, list of references and appendix. Thesis consists of: 94 pages of text without appendices, 42 illustrations, 24 tables, 66 bibliographical entries. Appendices are provided separately. Raktiniai žodžiai: Conflict resolution, aircraft conflict situation, Dubins method, uncertainties, resolution safety and rationality. |
|||
Studento vardas, pavardė
Ainius Baranauskas
|
Baigiamojo darbo pavadinimas
Lietuvos oro eismo valdymo įvykių pranešimo sistemos veiksmingumo analizė
|
Baigiamojo darbo vadovas
dr.
Mantas Felneris
|
|
Anotacija (lietuvių k.)
Baigiamajame magistro darbe analizuojamas Lietuvos oro eismo valdymo įvykių pranešimo sistemos veiksmingumas. Pirmojoje darbo dalyje sistemingai apžvelgiami aviacijos saugos konceptai bei apžvelgiami naujausi metodai, taikomi įvykių pranešimų sistemose. Metodologijos skyriuje analizuojami esami bei galimi metodai įvykių pranešimo sistemos veiksmingumui gerinti Lietuvoje. Tyrimas atliekamas pasitelkiant „Python“ programavimo kalbą bei transformacinių modelių bibliotekas taikant mašininio mokymosi metodus aviacijos incidentų pranešimams kategorizuoti. Atlikus tyrimą, įvairių mašininio mokymosi modelių našumas palyginamas pagal tikslumą, preciziškumą bei F1 balą ir suformuluojamos išvados dėl efektyviausio modelio automatizuojant aviacijos incidentų pranešimų klasifikavimą. Darbą sudaro 5 dalys: įvadas, literatūros analizė, metodologija, empirinis tyrimas ir išvados. Darbo apimtis –76 p. teksto be priedų, 36 iliustracijos, 11 lentelių ir 66 literatūros šaltiniai. Raktiniai žodžiai: oro eismo valdymas, sauga, dirbtinis intelektas, mašininis mokymasis, įvykių pranešimų sistemos Anotacija (užsienio k.) The final master thesis analyses the effectiveness of the Lithuanian air traffic control event reporting system. The first part of the thesis provides a systematic overview of aviation safety concepts and an overview of the latest methods used in occurrence reporting systems. The methodology analyses existing and potential methods to improve the effectiveness of the occurrence reporting system in Lithuania. The research is carried out using the Python programming language and a library of transformational models, applying machine learning methods to categorise aviation incident reports. The study compares the performance of different machine learning models in terms of accuracy, precision and F1-score, and draws conclusions on the most effective model for automating the classification of aviation incident reports in Lithuanian language. The thesis consists of 5 parts: introduction, literature review, methodology, empirical study and conclusions. Thesis consists of 76 p. of text without appendixes, 36 pictures, 11 tables and 66 references. Raktiniai žodžiai: air traffic control, safety, machine learning, artificial intelligence, machine learning, occurrence reporting systems. |
|||
Studento vardas, pavardė
Dalius Radionovas
|
Baigiamojo darbo pavadinimas
Vilniaus oro uosto išvykimų pagal prietaisus taršos skaitinė analizė
|
Baigiamojo darbo vadovas
Edgaras Steckis
|
|
Anotacija (lietuvių k.)
Baigiamajame magistro darbe yra analizuojamas Vilniaus skrydžių valdymo rajonas, išvykimų ir atvykimų maršrutai, galimybė naudoti priešpriešinį kursą (keisti takus priklausomai nuo orlaivio paskirties oro uosto. Teorinėje dalyje aprašomi įvairūs orlaivių oro taršos tyrimai, teršalų sudėtis, jų emisijų poveikis žmogaus sveikatai ir aplinkai. Nagrinėjami egzistuojantys ir teoriniai būdai, kaip sumažinti oro tarša oro uostuose bei skrydžio metu. Analizuojamas kilimo ir tūpimo takas, ar įmanoma parinkti kiekvienam skrydžiui atitinkamą taką. Kokią įtaką turi klimatas skrydžiams. Ieškoma būdų, kaip atlikti skaičiavimus ir gauti tikslius rezultatus, kiek tam tikras orlaivio tipas sudegina degalų ir išmeta anglies dioksido. Įvertinamos esamos triukšmo mažinimo procedūros. Praktinėje dalyje, pasitelkiant Eurokontrolės NEST įrankį ir skrydžių srautų duomenis, yra apskaičiuojamos degalų sąnaudos ir išmetamųjų dujų kiekis, kada orlaivis vykdo išvykimo, atvykimo maršrutus arba skrenda tiesiai į paskutinį tašką jo išvykimo arba atvykimo maršrute. Atsižvelgiant į gautus rezultatus prieinama prie išvadų, kad yra gerokai sumažinamos emisijos ir degalų kiekiai, kada orlaiviai yra nukreipiami ir jų maršrutų ilgiai sutrumpinami. Kiekvienam skrydžiui taikant ir parenkant atitinkamą kilimo ir tūpimo taką, teigiamas efektas dar labiau išsiskiria. Pagrindinis tikslas yra optimizuoti orlaivių atvykimus ir išvykimus, sumažinti jų keliamą neigiamą poveikį aplinkai, keičiant KTT arba duodant leidimą skristi tiesiai, taip mažinant skrydžio trukmę ir įveikiamą atstumą. Darbą sudaro 6 dalys: įvadas, teorinė dalis, kurioje yra aprašomas orlaivių emisijų poveikis, jų mažinimo būdai, triukšmo mažinimo procedūros, Vilniaus TMA metodologija, tiriamoji dalis, kurioje yra atliekami teršalų ir degalų sąnaudų skaičiavimai, išvados ir rekomendacijos, literatūros sąrašas. Darbo apimtis – 65 p. be priedų, 19 iliustracijų, 33 lentelės, 38 bibliografiniai šaltiniai. Raktiniai žodžiai: skrydžių valdymo rajonas, aerodromo skrydžių valdymo zona, atvykimų ir išvykimų maršrutai, radiolokacinis nukreipimas, oro erdvės sektorizacija, CO2 mažinimas. Anotacija (užsienio k.) The final master's thesis explores Vilnius air traffic control area, departure and arrival routes, and the possibility of using a counter-course (changing the runways depending on the aircraft's destination airport ). The theoretical part describes the various studies on air pollution from aircraft, the composition of pollutants, and the impact of their emissions on human health and the environment. It examines existing and theoretical ways to reduce air pollution at airports and in flight. Runway analysis, whether it is possible to select an appropriate runway for each flight. How climate affects flights. Finding ways to calculate and obtain accurate results on how much fuel a particular type of aicraft burns and how much carbon dioxice it emits. Existing noise abatement procedures are assessed. In the practical part, fuel consumption and emissions are calculated using Eurocontrol‘s NEST tool and flight flow data when the aircraft follows departure and arrival routes or flies directly to the last point on its departure or arrival route. The results show that significant emissions and fuel reductions are achieved when aircraft are diverted and their route lengths are shortened. By applying and selecting an appropriate runway for each flight, the positive effect is even more pronounced. The main objective is to optimize aircraft arrivals and departures and reduce their environmental impact by changing the runway or allowing them to fly straight, thus reducing flight times and distances covered. The thesis comprises 6 parts: an introduction, a theoretical part describing the impact of aircraft emissions, mitigation methods, noise abatement procedures, the methodology of the Vilnius TMA, a practical part describing the calculation of emissions and fuel consumption, conclusions and recommendations, and a list of references. Thesis consists of 65 pages of text without appendixes, 19 illustrations, 33 tables, 38 bibliographic references. Raktiniai žodžiai: air traffic control area, aerodrome air traffic control zone, arrival and departure routes, radar guidance, airspace sectorization, CO2 reduction. |
|||
Studento vardas, pavardė
Dainius Dargužis
|
Baigiamojo darbo pavadinimas
Propelerio traukos tyrimas pritaikant srauto įpūtimo sistemą
|
Baigiamojo darbo vadovas
doc.
dr.
Sergejus Borodinas
|
|
Anotacija (lietuvių k.)
Baigiamajame magistro darbe tiriama propelerio trauka su oro srauto įpūtimo sistema esant skirtingiems propelerio sukimosi greičiams. Tyrimo tikslas – ištirti srauto įpūtimo sistemų daromą įtaką propelerių traukai. Šio tyrimo objektai yra du propeleriai – supaprastintos geometrijos ir modernūs. Propelerio modeliams sukurti naudojama programinė įranga ANSYS. Tyrimas atliekamas pasitelkiant skaitinį baigtinių tūrių metodą ir atliekami skaičiavimai pagal pritaikytą SST k-? modelį. Atlikus tyrimą, gauti rezultatai analizuojami, palyginami ir suformuluojamos išvados. Raktiniai žodžiai: Propeleris, srauto įpūtimo sistema, kompiuterinė skysčių dinamika, propelerio trauka, srautas, programinė įranga ANSYS, propelerio sukimosi greitis, baigtinių tūrių metodas. Anotacija (užsienio k.) The conclusive master thesis investigates the thrust of a propeller with a flow injection system and compares it with the thrust of a propeller without a flow injection system. The aim of the study is to investigate the influence of flow injection systems on propeller thrust at different propeller rotational speeds. Two propellers, a simplified geometry and a modern one, have been selected for the study. Propeller models have been developed using ANSYS software. The study is carried out using the numerical finite volume method. Software performs the calculations according to the fitted model SST k-?. Obtained results are analysed for comparison and conclusions are drawn. Raktiniai žodžiai: Propeller, jet injection system, computational fluid dynamics, propeller thrust, airflow, ANSYS, propeller rotational speed, finite volume method. |
|||
Studento vardas, pavardė
Martyna Limantaitė
|
Baigiamojo darbo pavadinimas
Oro uostų infrastruktūros optimizavimas remiantis keleivių srautų analizėmis
|
Baigiamojo darbo vadovas
Marius Gelžinis
|
|
Anotacija (lietuvių k.)
Baigiamajame magistro darbe nagrinėjamas Palangos oro uosto infrastruktūros optimizavimas remiantis keleivių srautų analizėmis. Tyrimo tikslas – įvertinti, kaip keleivių srautų dinamika, sezoniniai svyravimai ir technologiniai sprendimai daro įtaką oro uosto infrastruktūros efektyvumui. Tyrime taikyta mišri metodologija – atlikta kiekybinė (statistinių duomenų analizė ir simuliacijos naudojant Python) ir kokybinė (darbuotojų apklausos) analizė. Rezultatai atskleidė pagrindines oro uosto „butelio kakliukus“ – registracijos, saugumo patikros ir pasų kontrolės zonas. Sukurti keleivių srautų prognozavimo modeliai parodė infrastruktūros trūkumus ir padėjo formuoti rekomendacijas lankstesniam planavimui, ypač reaguojant į sezoniškumą. Tyrimas pabrėžia duomenimis grįsto sprendimų priėmimo svarbą oro uostų plėtros procese. Darbą sudaro: įvadas, literatūros analizė, metodologija, empirinis tyrimas, išvados ir rekomendacijos Darbo apimtis: 60 psl. teksto, 1 priedas, 29 paveikslai, 6 lentelės, 30 bibliografinių šaltinių. Raktiniai žodžiai: Keleivių srautai, oro uostas, infrastruktūros optimizavimas, Palangos oro uostas, sezoninis svyravimas, prognozavimo modeliai. Anotacija (užsienio k.) The final master's thesis examines the optimization of Palanga Airport infrastructure based on passenger flow analyses. The aim of the study is to assess how passenger flow dynamics, seasonal fluctuations, and technological solutions affect the efficiency of airport infrastructure. A mixed methodology was used in the study, including quantitative (statistical data analysis and simulations using Python) and qualitative (employee surveys) analysis. The results revealed the main bottlenecks at the airport: check-in, security checks, and passport control areas. The passenger flow forecasting models developed revealed infrastructure deficiencies and helped to formulate recommendations for more flexible planning, especially in response to seasonality. The study emphasizes the importance of data-driven decision-making in the airport development process. The work consists of an introduction, literature review, methodology, empirical research, conclusions, and recommendations. Scope of the work: 60 pages of text, 1 appendix, 29 figures, 6 tables, 30 bibliographic sources. Raktiniai žodžiai: Passenger flows, airport, infrastructure optimization, Palanga Airport, seasonal fluctuations, forecasting models. |
|||
Studento vardas, pavardė
Džiugas Urbonavičius
|
Baigiamojo darbo pavadinimas
Riėdėjimo takų architektūros įtaka orlaivio stabdžių dėvėjimuisi
|
Baigiamojo darbo vadovas
Paulius Kazlauskas
|
|
Anotacija (lietuvių k.)
Baigiamajame magistro darbe nagrinėjama, kokią įtaką oro uostų riedėjimo takų architektūra daro orlaivio stabdžių dėvėjimuisi. Tyrimo metu atlikta literatūros analizė apie stabdžių veikimo principus, jų dėvėjimosi priežastis bei riedėjimo takų daromą įtaka stabdžių dilimui. Tiriamojoje darbo dalyje naudota skrydžio parametrų įrašymo sistema, kurią naudojant surinkti realūs stabdžių temperatūros ir naudojimo duomenys trijuose Meksikos oro uostuose. Atliktas šių aerodromų riedėjimo takų sistemų palyginimas, nustatyti jų architektūriniai privalumai ir trūkumai. Stabdžių dėvėjimosi skaičiavimai atlikti naudojant ,,Matlab“ programinę įrangą. Apskaičiuotoms teorinėms vertėms validuoti buvo naudojamos realios stabdžių nusidėvėjimo vertės, kurios gautos iš orlaivį aptarnaujančių inžinierių. Gauti tyrimo rezultatai įvertinti, palyginti ir suformuluotos pagrindinės išvados bei rekomendacijos. Darbą sudaro 6 dalys: įvadas, literatūros analizė, metodologija, tyrimas , išvados bei rekomendacijos ir literatūros sąrašas. Darbo apimtis – 71 p. teksto be priedų, 41 iliustracijos, 5 lentelės ir 40 literatūros šaltinių. Raktiniai žodžiai: stabdžių diskai, stabdžių dėvėjimasis, riedėjimo takai, riedėjimo takų architektūra, rotorius, statorius, skrydžio duomenų stebėjimo sistema Anotacija (užsienio k.) The master's thesis examines the impact of airport taxiway architecture on aircraft brake wear. The research includes a literature review on brake operation principles, causes of brake wear influence of taxiways on brake wear. In the experimental part of the work, a flight data monitoring system was used to collect real brake temperature and usage data from three airports in Mexico. A comparison of the taxiway systems at these aerodromes was conducted, identifying their architectural advantages and disadvantages. Brake wear calculations were carried out using MATLAB software. To validate the calculated theoretical values, actual brake wear data provided by aircraft maintenance engineers were used. The obtained research results were evaluated, compared, and the main conclusions and recommendations were formulated. The thesis consists of 6 parts: introduction, literature analysis, methodolygy, investigation, conclusions and recommendations, list of references and appendixes. Thesis consists of 71 p. of text without appendixes, 41 pictures, 5 tables and 40 references. Raktiniai žodžiai: brake discs, brake wear, taxiways, taxiway architecture, rotor, stator, flight data monitoring system. |
|||
Studento vardas, pavardė
Nojus Palevičius
|
Baigiamojo darbo pavadinimas
Oro uosto registracijos ir laipinimo agentų miego ir kognityvinių funkcijų sąsajos
|
Baigiamojo darbo vadovas
dr.
Aldona Radzevičienė
|
|
Anotacija (lietuvių k.)
Baigiamajame magistro darbe nagrinėjamas ankstyvose rytinėse pamainose stebimas keleivių registracijos ir laipinimo agentų mieguistumas ir tokio darbo paveiktos kognityvinės funkcijos. Tyrimas atliekamas pasitelkiant kognityvinius testų bateriją, sudarytą „PsyToolkit“ kognityvinių testų platformoje. Testų rezultatai analizuoti taikant mokslinės statistikos metodus. Analizuojant rezultatus, pastebimas ankstyvas rytines pamainas dirbančių registracijos ir laipinimo agentų padidėjęs mieguistumas. Šių pamainų pradžiose stebimas lėtesnis budrumo bei sprendimo priėmimo testų reakcijos laikas. Esant pogulio miego galimybei mieguistumas pamainos metu didėja statistiškai reikšmingai mažiau, sutrumpėja kintančių užduočių reakcijos laikas. Darbą sudaro 7 dalys: įvadas, literatūros analizė, tyrimo metodika, keleivių registracijos ir laipinimo agentų kognityvinių funkcijų tyrimas, išvados bei rekomendacijos, literatūros sąrašas. Darbo apimtis – 67 p. teksto be priedų, 27 iliustracijos, 2 lentelės, 64 bibliografiniai šaltiniai, 7 priedai. Raktiniai žodžiai: keleivių registracijos ir laipinimo agentai, ankstyvos rytinės pamainos, pogulio miegas, mieguistumas, veiklioji erdvinė atmintis, budrumas, daugiaprogramis režimas Anotacija (užsienio k.) The final master’s thesis examines the sleepiness observed in passenger check-in and boarding agents working early morning shifts, as well as the cognitive functions affected by such work. The study is conducted using a cognitive test battery created on the “PsyToolkit” cognitive testing platform. The test results are analyzed using scientific statistical methods. The results show increased sleepiness in check-in and boarding agents working early morning shifts. At the start of these shifts, slower reaction times are observed in alertness and decision-making tests. When a nap opportunity is available, the increase in sleepiness during the shift is significantly reduced, and reaction times in task-switching tests are shorter. The thesis consists of 6 parts: Introduction, literature review, methodology, the study of passenger check-in and boarding agents’ cognitive functions, conclusions and recommendations, list of references. The volume of the thesis is 67 pages of text without appendices, 27 illustrations, 2 tables, 64 bibliographic sources, 7 annexes. Raktiniai žodžiai: passenger check-in and boarding agents, early morning shifts, naps, sleepiness, working special memory, attention, multitasking |
|||
Studento vardas, pavardė
Jokūbas Nenartavičius
|
Baigiamojo darbo pavadinimas
Klimato kaitos poveikis orlaivių kilimo charakteristikoms Lietuvoje
|
Baigiamojo darbo vadovas
Aušra Karosaitė
|
|
Anotacija (lietuvių k.)
Baigiamajame magistro darbe tiriamas klimato kaitos poveikis orlaivių kilimo charakteristikoms trijuose Lietuvos oro uostuose. Teorinėje dalyje apžvelgiami klimato kaitos procesai, meteorologiniai parametrai ir jų poveikis orlaivių eksploatacinėms savybėms, remiantis naujausia moksline literatūra. Praktinėje dalyje yra naudojamos klimato projekcijos, kurioms buvo atliktas sisteminių paklaidų mažinimas bei taikomas R programavimo kalba sukurtas skaitinis modelis, kuriuo įvertinami būtinojo kilimo nuotolio, leidžiamojo jėgainės traukos mažinimo ir naudingojo krovinio apribojimų pokyčiai dviem dažniausiai regione naudojamiems orlaivių tipams (Boeing B38m ir Airbus A20n) Vilniaus, Kauno ir Palangos oro uostuose. Istorinės tendencijos analizuojamos, remiantis faktiniais stebėjimų duomenimis, o ilgalaikiai ateities pokyčiai yra įvertinami, remiantis dviem klimato raidos scenarijais. Pasiūlytas metodinis modelis leidžia kiekybiškai įvertinti klimato kaitos poveikį orlaivių kilimo charakteristikoms. Pabaigoje pateikiamos išvados ir rekomendacijos tolesniems tyrimams. Darbą sudaro 6 dalys: įvadas, teorinė dalis, kurioje yra aptariamos klimato kaitos tendencijos ir kilimo charakteristikų kiekybinis vertinimas, metodologija, tiriamoji dalis, kurioje yra nagrinėjami orlaivių kilimo charakteristikų Lietuvoje pokyčiai, išvados ir rekomendacijos bei literatūros sąrašas. Darbo apimtis – 79 puslapiai be priedų, 24 iliustracijos, 15 lentelių, 82 bibliografiniai šaltiniai. Raktiniai žodžiai: klimato kaita, vidutinis paviršiaus oro tankis, CMIP6, globalus klimato modelis, statistinis skiriamosios gebos didinimas, sisteminių paklaidų mažinimas, kilimo charakteristikos, būtinasis kilimo nuotolis, kilimo traukos mažinimas, naudingojo krovinio apribojimai, orlaivis Boeing 737 Max 8, orlaivis Airbus A320 neo Anotacija (užsienio k.) This master thesis investigates the impact of climate change on aircraft takeoff performance affecting three Lithuanian airports. The theoretical part reviews climate change processes, meteorological variables, and their effects on aircraft performance characteristics based on recent scientific literature. The practical part applies bias corrected climate projections, and a numerical model developed in R programming language to evaluate changes in required takeoff distance, allowed engine thrust reduction, and required useful load limitations for two most commonly used aircraft types in the region (Boeing B38m and Airbus A20n) at Vilnius, Kaunas, and Palanga airports. Historical trends are reviewed based on historical observations and long-term projections are assessed under two climate development scenarios. The proposed methodological model enables a quantitative assessment of climate change effects on aircraft performance. Conclusions and recommendations for future research are presented at the end. The thesis consists of 6 parts: introduction, theoretical background on climate change and takeoff performance quantitative evaluation, methodology, practical part analyzing changes in aircraft takeoff performance in Lithuania, conclusions and recommendations, and list of references. The thesis includes 79 pages excluding appendices, 24 figures, 15 tables, and 82 bibliographic sources. Raktiniai žodžiai: climate change, average surface air density, CMIP6, global climate model, statistical downscaling, bias correction, takeoff performance, takeoff distance required, takeoff thrust reduction, useful load limitations, “Boeing 737 Max 8”, “Airbus A320 neo” |
|||
Studento vardas, pavardė
Karina Buračiauskaitė
|
Baigiamojo darbo pavadinimas
Sraigtasparnių pilotų patiriamo streso ypatumai
|
Baigiamojo darbo vadovas
dr.
Aldona Radzevičienė
|
|
Anotacija (lietuvių k.)
Baigiamajame magistro darbe nagrinėjami sraigtasparnių pilotų patiriamo streso ir kognityvinių funkcijų ypatumai. Tyrimas atliekamas realiomis skrydžio sąlygomis Kyviškių aerodrome, kurio metu fiksuojamas kraujospūdis prieš ir po skrydžio bei širdies ritmas viso skrydžio metu, kognityvinių funkcijų testai atliekami PsyToolkit testų vykdymo aplinkoje. Kraujospūdžiui fiksuoti naudotas žastinis matuoklis Sanitas SBM 21, širdies ritmui – Apple Watch 9. Kognityvinių funkcijų testų duomenys lyginami su fiziniame tyrime gautais duomenimis taikant statistinius metodus. Atlikta sraigtasparnių pilotų patiriamo streso ir kognityvinių funkcijų ryšio analizė nepatvirtina hipotezės, kad sraigtasparnių studentų patiriamas stresas susijęs su jų kognityvinėmis funkcijomis. Darbą sudaro 6 dalys: įvadas, streso ir kognityvinių funkcijų apžvalga, patiriamo streso ir kognityvinių funkcijų sąsajos tyrimo realaus skrydžio sąlygomis metodika, tyrimas, išvados ir rekomendacijos, literatūros sąrašas. Darbo apimtis – 111 p. teksto be priedų, 61 iliustracija, 13 lentelių, 72 bibliografiniai šaltiniai. Atskirai pridedami darbo priedai. Raktiniai žodžiai: Sraigtasparnių pilotai, stresas, kognityvinės funkcijos, širdies ritmas, kraujospūdis, realus skrydis, statistiniai metodai, koreliacijos. Anotacija (užsienio k.) The master's thesis examines the characteristics of stress and cognitive functions experienced by helicopter pilots. The study is conducted under real flight conditions at the Kyviškės aerodrome, during which blood pressure is recorded before and after the flight and heart rate throughout the flight, cognitive function tests are performed in the PsyToolkit test environment. The upper arm monitor Sanitas SBM 21 was used to record blood pressure, and the Apple Watch 9. The data from the cognitive function tests are compared with the data obtained in the physical examination using statistical methods. The analysis of the relationship between stress experienced by helicopter pilots and cognitive functions does not confirm the hypothesis that the stress experienced by helicopter student pilots is related to their cognitive functions. The work consists of six parts: an introduction, overview of stress and cognitive function, methodology for studying the relationship between stress and cognitive functions in real flight conditions, research, conclusions and recommendations, bibliography. The volume of the work is 111 pages of text without appendixes, 61 illustrations, 13 tables, and 72 bibliographic sources. Appendixes are attached separately. Raktiniai žodžiai: Helicopter pilots, stress, cognitive functions, heart rate, blood pressure, real flight, statistical methods, correlations. |
|||
Studento vardas, pavardė
Benas Šerpenskas
|
Baigiamojo darbo pavadinimas
Bepiločio orlaivio skrydžio tikslumo bei stabilumo tyrimas esant neapibrėžtoms vėjo sąlygoms
|
Baigiamojo darbo vadovas
dr.
Ramūnas Kikutis
|
|
Anotacija (lietuvių k.)
Baigiamajame magistro darbe nagrinėjamas bepiločio orlaivio skrydžio tikslumas ir stabilumas, atliekant Monte Carlo simuliacijas SITL (angl. Software-In-The-Loop) aplinkoje naudojant „ArduPilot“ autopiloto programinę įrangą. Tyrime vertinama, kaip kritiniai išoriniai veiksniai veikia orlaivio gebėjimą laikytis suplanuotos trajektorijos bei palaikyti stabilų skrydį. Analizuojama vėjo įtaka, algoritmų parametrai, jų paklaidos. Naudojant eksperimentinių skrydžių metu gautus duomenis, atliekami skaičiavimai. Rezultatai pateikiami statistinių rodiklių ir palyginimų forma bei nubrėžiami grafikai panaudojant kompiuterinę programinę įrangą „Matlab“. Darbą sudaro 6 dalys: įvadas, bepiločio orlaivio algoritmų apžvalga, skrydžio tikslumo ir stabilumo vertinimo metodika, skrydžio tikslumo ir stabilumo tyrimas, išvados ir rekomendacijos, literatūros sąrašas. Darbo apimtis – 68 p. teksto be priedų, 49 iliustr., 8 lentelės, 31 bibliografiniai šaltiniai. Atskirai pridedami darbo priedai. Raktiniai žodžiai: bepilotis orlaivis, trajektorijos tikslumas, skrydžio stabilumas, SITL simuliacija, programinė įranga „ArduPilot“, išoriniai veiksniai, vėjas, nuokrypis, paklaida, navigacijos algoritmas, PID valdiklis. Anotacija (užsienio k.) The master's thesis examines the flight accuracy and stability of an unmanned aerial vehicle by conducting Monte Carlo simulations in a SITL (Software-In-The-Loop) environment using the “ArduPilot” autopilot software. The study evaluates how critical external factors affect the aircraft's ability to maintain its planned trajectory and sustain stable flight. Wind influence, algorithm parameters, and their inaccuracies are analyzed. Calculations are performed using data obtained during experimental flights. The results are presented in the form of statistical indicators and comparisons, all graphs are created using MATLAB software. Structure consists of 6 parts: introduction, review of unmanned aerial vehicle algorithms, methodology for evaluating flight accuracy and stability, analysis of flight accuracy and stability, conclusions and recommendations, references. Thesis consists of: 68 p. without appendices, 49 pictures, 8 tables, 31 bibliographical entries. Appendices included. Raktiniai žodžiai: unmanned aerial vehicle, trajectory accuracy, flight stability, SITL simulation, “ArduPilot” software, external factors, wind, deviation, error, navigation algorithm, PID controller. |
|||
Studento vardas, pavardė
Jokūbas Koženiauskas
|
Baigiamojo darbo pavadinimas
Bepiločio lėktuvo Dubinso trajektorijų kliūtims apskristi apribotoje erdvėje tyrimas
|
Baigiamojo darbo vadovas
dr.
Ramūnas Kikutis
|
|
Anotacija (lietuvių k.)
Baigiamajame magistro darbe nagrinėjamas kompiuterinės programinės įrangos „Matlab“ aplinkoje veikiantis bepiločių orlaivių skrydžiams simuliuoti skirtas algoritmas, kuris veikia kliūčių lauke. Algoritmą sudaro atsitiktinio kliūčių lauko generatorius ir Dubinso – RRT algoritmas, kuris aprašo bepiločio orlaivio judėjimą ir maršruto sudarymą nuo pradinio iki tikslo taško. Tyrime analizuojamos algoritmo ribos, gebėjimas sėkmingai sudaryti maršrutą bei jį optimizuoti. Panaudojant kompiuterinę įrangą „Matlab“ išanalizuoti ir surasti optimalūs algoritmo parametrai, keičiantys sudarytą maršrutą, vertinamas maršruto sudarymo greitis. Algoritmui sudarius maršrutą vertinamas atstumas iki kliūčių pagal EASA keliamus reikalavimus A2 ir A3 bepiločių orlaivių grupėms Darbą sudaro 6 dalys: įvadas, literatūros analizė, metodinė dalis, tyrimas, išvados ir siūlymai, literatūros sąrašas. Darbo apimtis – 68 p. teksto be priedų, 44 iliustr., 26 lent., 35 bibliografiniai šaltiniai. Atskirai pridedami darbo priedai. Raktiniai žodžiai: bepilotis lėktuvas, įranga „Matlab“, algoritmas, trajektorija, kliūtys, maršrutas, EASA, sudarymo greitis. Anotacija (užsienio k.) The final master thesis examines an algorithm for simulating unmanned aerial vehicle flight in the Matlab software environment, which operates in an obstacle field. The algorithm consists of a random obstacle field generator and a Dubins-RRT algorithm that describes the movement and routing of the UAV from a starting point to a destination point. The study analyses the limits of the algorithm, its ability to successfully and optimise the paths. Using Matlab software, the optimal parameters of the algorithm are analysed and found, which modify the established path, and the speed of the routing is evaluated. After the algorithm has built the route, the distance to obstacles is evaluated according to EASA requirements for A2 and A3 UAV groups Structure: introduction, literature analysis, methodological part, study, conclusions and suggestions, references. Thesis consist of: 68 p. text without appendixes, 44 pictures, 26 tables, 35 bibliographical entries. Appendixes included. Raktiniai žodžiai: UAV, Matlab, algorithm, trajectory, obstacles, route, EASA, generation speed. |
|||
Studento vardas, pavardė
Konstancija Nora Devenson
|
Baigiamojo darbo pavadinimas
Žmogiškojo veiksnio įtakos bendrosios aviacijos avarijose ir pavojinguose incidentuose Lietuvoje ir Europoje tyrimas
|
Baigiamojo darbo vadovas
Veslav Kuranovič
|
|
Anotacija (lietuvių k.)
Baigiamajame magistro darbe nagrinėjamos bendrosios aviacijos avarijos ir pavojingi incidentai, bei juos sukėlusios žmogiškosios klaidos. Tyrimas atliekamas naudojantis EASA ir Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos saugos tyrimų skyriaus pateiktais avarijų ir pavojingų incidentų duomenimis bei jų ataskaitomis. Atliktas tyrimas parodė, kad žmogiškasis veiksnys dažnai lemia tokius įvykius, o pagrindinės nustatytos priežastys yra pilotų neatidumas, nuovargis, žinių trūkumas ir netinkamas sprendimų priėmimas. Statistinė analizė atskleidė, kad tarp skirtingų orlaivių tipų reikšmingi skirtumai nustatyti tik mirtinų avarijų atveju. Nors Europoje taikomi standartizuoti žmogiškojo veiksnio klasifikavimo modeliai, Lietuvoje tokio pobūdžio analizė aviacijos tyrimuose iki šiol nėra taikoma. Taip pat buvo sukurtas naujas žmogiškųjų veiksnių bendrojoje aviacijoje modelis. Remiantis gautais rezultatais, darbe pateikiamos rekomendacijos, galinčios prisidėti prie bendrosios aviacijos saugos gerinimo. Darbą sudaro 7 dalys: įvadas, bendrosios aviacijos, avarijų ir pavojingų incidentų, žmogiškųjų veiksnių ir jų modelių apžvalga, bendrosios aviacijos avarijų ir pavojingų incidentų duomenų analizės ir žmogiškųjų veiksnių modelio kūrimo metodika, tyrimas, išvados, rekomendacijos, literatūros sąrašas. Darbo apimtis – 71 puslapis, 47 iliustracijos, 2 lentelės, 29 bibliografiniai šaltiniai. Raktiniai žodžiai: Reikšminiai žodžiai: bendroji aviacija, incidentai, avarijos, statistiniai metodai, žmogiškasis veiksnys, žmogiškųjų veiksnių modelis. Anotacija (užsienio k.) The final master thesis examines general aviation accidents and serious incidents, focusing on the human errors that contributed to them. The study is based on accident and incident data, as well as investigation reports, provided by the EASA and the Safety Investigation Division of the Ministry of Justice of the Republic of Lithuania. The findings show that human factors are a frequent cause of such events, with the most common issues identified as pilot inattentiveness, fatigue, lack of knowledge, and poor decision-making. Statistical analysis revealed that significant differences between aircraft types were found only in fatal accident cases. While standardized human factor classification models are applied across Europe, such analytical approaches have not yet been implemented in aviation safety investigations in Lithuania. Also, a new human factor for general aviation model was created. Based on the research results, the thesis presents recommendations aimed at improving the overall safety of general aviation. The work consists of seven parts: introduction, an overview of general aviation, accidents and serious incidents, human factor and its models, the methodology of general aviation accidents and incidents analysis and creation of human factors model, research, conclusions, recommendations, bibliography. The volume of the work is 71 pages of text without appendices, 46 illustrations, 2 tables, 29 bibliographic sources. Raktiniai žodžiai: Keywords: general aviation, accidents, incidents, statistical methods, human factor, human factor model. |
|||
Studento vardas, pavardė
Rytis Čigas
|
Baigiamojo darbo pavadinimas
Orlaivio propelerio triukšmo mažinimo tyrimas
|
Baigiamojo darbo vadovas
doc.
dr.
Vytautas Rimša
|
|
Anotacija (lietuvių k.)
Baigiamajame magistro darbe atliekamas orlaivio propelerio triukšmo mažinimas, pritaikant propelerio mentės dalies išpjovimus, kurie yra nustatomi pagal anksčiau vykdytus mokslinius darbus. Atliekami skaitiniai ir eksperimentiniai tyrimai, propeleriui sukantis esant mažiems ir dideliems apsisukimo greičiams, triukšmo tipams ir triukšmo susidarymui nustatyti. Pagaminami propeleriai testavimui realiomis sąlygomis. Rezultatai parodo geriausią išpjovimų tipą, jų efektyvumą. Pateikiamos atlikto baigiamojo darbo išvados ir rekomendacijos. Raktiniai žodžiai: Periodinis triukšmas, plačiajuostis triukšmas, bendras garso slėgio lygis, programa „Ansys Fluent“, propelerių išpjovimai. Anotacija (užsienio k.) The final master thesis deals with the reduction of aircraft propeller noise by means of cutouts in the propeller blade section, which are determined from previous research work. Numerical and experimental investigations of the propeller at low and high speeds are carried out to determine the types of noise and noise generation. Propellers are produced for testing under realistic conditions. The results show the best type of cutouts, their efficiency. Conclusions and recommendations of the final work carried out are presented. Raktiniai žodžiai: Periodic noise, broadband noise, overall sound pressure level, program "Ansys Fluent", propeller cut outs. |
|||
Studento vardas, pavardė
Ugnius Lenkauskas
|
Baigiamojo darbo pavadinimas
Orlaivio važiuoklės dinaminių ir hidrodinaminių procesų tyrimai
|
Baigiamojo darbo vadovas
prof.
habil. dr.
Marijonas Bogdevičius
|
|
Anotacija (lietuvių k.)
Baigiamajame magistro darbe tiriami orlaivio važiuoklės dinaminiai ir hidrodinaminiai procesai. Aprašomos bendros teorinės žinios apie ratines sausumos orlaivių važiuokles, supažindinama su pagrindiniais orlaivių pakabų komponentais ir juose vykstančiais dinaminiais ir hidrodinaminiais procesais. Apžvelgiami moksliniai darbai, kuriuose nagrinėjami važiuoklės dinaminiai ir hidrodinaminiai procesai. Sudaromi orlaivio ir pneumatinio-hidraulinio amortizatoriaus dinaminiai modeliai, jų pagrindu sukuriami matematiniai modeliai. Pneumatinio-hidraulinio amortizatoriaus modelyje įvertinamas alyvos ir dujų spūdumas, sandarinimo elementų rimties ir slydimo trinties jėgos, debito koeficientų priklausomybė nuo Reynoldso skaičių, droseliavimo kaiščio geometrija, rato ir paviršiaus sąveikos poveikis amortizatoriaus veikimui. Tyrimai atliekami naudojant kompiuterinę programą, aprašytą „Fortran“ programavimo kalba. Nustatomos slėgių amortizatoriaus ertmėse ir hidrodinaminio slopinimo priklausomybės nuo vertikaliojo nusileidimo greičio, tako paviršiaus nelygumų, trinties jėgų. Darbo pabaigoje pateikiamos apibendrintos baigiamojo darbo išvados ir rekomendacijos. Darbą sudaro 6 dalys: įvadas, orlaivių važiuoklių ir jų tyrimų apžvalga, metodinė dalis, kurioje aprašomi lėktuvo CESSNA 172 ir pneumatinio-hidraulinio amortizatoriaus matematiniai modeliai, lėktuvo CESSNA 172 važiuoklės teoriniai tyrimai, išvados ir rekomendacijos, literatūros sąrašas. Darbo apimtis – 79 p. teksto be priedų, 57 iliustracijos, 5 lentelės, 44 bibliografiniai šaltiniai. Atskirai pridedami darbo priedai. Raktiniai žodžiai: pneumatinis-hidraulinis amortizatorius, lėktuvo važiuoklė, hidrodinaminis procesas, matematinis modeliavimas, orlaivis CESSNA 172, debito koeficientas, Reynoldso skaičius Anotacija (užsienio k.) The master's thesis investigates the dynamic and hydrodynamic processes of an aircraft landing gear. It describes general theoretical knowledge about wheeled landing gears of land-based aircraft, introduces the main components of aircraft suspension systems, and explains the dynamic and hydrodynamic processes occurring within them. Scientific works examining the dynamic and hydrodynamic behavior of landing gear systems are reviewed. Dynamic models of the aircraft and its pneumatic-hydraulic shock absorber are developed, and based on these, mathematical models are created. The model of the pneumatic-hydraulic shock absorber accounts for the compressibility of oil and gas, the static and sliding friction forces of sealing elements, the dependency of discharge coefficients on the Reynolds number, the geometry of the metering pin, and the effect of wheel–surface interaction on the operation of the shock absorber. The research is conducted using a computer program written in the Fortran programming language. The study determines the dependencies of pressure in the shock absorber chambers and hydrodynamic damping on vertical landing speed, surface roughness of the runway, and friction forces. The final part of the thesis presents summarized conclusions and recommendations. The thesis consists of six parts: introduction, overview of aircraft landing gear and related studies, methodology section describing the mathematical models of the CESSNA 172 aircraft and the pneumatic-hydraulic shock absorber, theoretical investigation of the CESSNA 172 landing gear, conclusions and recommendations, and a list of references. The work comprises 79 pages of text (excluding appendices), 57 illustrations, 5 tables, and 44 bibliographic sources. Appendices are provided separately. Raktiniai žodžiai: pneumatic-hydraulic shock absorber, landing gear, hydrodynamic process, mathematical model, CESSNA 172, discharge coefficient, Reynolds number |
|||
Studento vardas, pavardė
Modestas Sadeckas
|
Baigiamojo darbo pavadinimas
Skrydžio trajektorijos planavimas esant meteorologinių sąlygų neapibrėžtumui
|
Baigiamojo darbo vadovas
Veslav Kuranovič
|
|
Anotacija (lietuvių k.)
Baigiamajame magistro darbe nagrinėjamas skrydžio trajektorijos planavimas esant meteorologiniam neapibrėžtumui. Apžvelgiami orų reiškiniai, darantys įtaką skrydžio saugumui bei efektyvumui ir tuomet išskiriami pagrindiniai meteorologiniai veiksniai. Teorinėje dalyje apžvelgiami populiarūs kelio paieškos algoritmai – A*, Dijkstra ir SB-RRT*, jų veikimo principai bei pritaikomumas realiomis sąlygomis. Atliekamas tyrimas, kuriame algoritmiškai planuojami maršrutai tarp Majamio ir Indianapolio tarptautinių oro uostų, naudojant aktualaus laikotarpio meteorologinę informaciją. Gauti rezultatai lyginami su tikru skrydžiu pagal atstumą ir laiką, išskiriant efektyviausius bei saugiausius sprendimus. Pateikiamos išvados ir rekomendacijos skrydžių planavimui tobulinti ateityje, pasitelkiant pažangius algoritmus ir dinaminį reagavimą į besikeičiančias oro sąlygas. Darbą sudaro 6 dalys: įvadas, skrydžio planavimo esant meteorologinių sąlygų neapibrėžtumui teorinė apžvalga, skrydžio trajektorijos planavimo esant meteorologinių sąlygų neapibrėžtumui tyrimo metodika, skrydžio trajektorijos planavimo esant meteorologinių sąlygų neapibrėžtumui tyrimas, išvados ir siūlymai, literatūros sąrašas. Darbo apimtis – 87 p. teksto be priedų, 62 iliustracijos, 14 lentelių, 27 bibliografiniai šaltiniai. Atskirai pridedami darbo priedai. Raktiniai žodžiai: Skrydžio planavimas, meteorologiniai veiksniai, kelio paieškos algoritmas, saugumas, efektyvumas, turbulencija, perkūnija, programavimas. Anotacija (užsienio k.) The master thesis investigates flight trajectory planning under meteorological uncertainty. It reviews weather phenomena affecting flight safety as well as efficiency and then identifies the most crucial meteorological factors. The theoretical part presents widely used pathfinding algorithms – A*, Dijkstra, and SB-RRT*, focusing on their different operating principles and use in real-world conditions. The research includes algorithm planned routes between Miami and Indianapolis international airports, based on relevant meteorological data from the specified time period. The obtained results are compared to the actual flight in terms of distance and duration, highlighting the most efficient as well as safest solutions. Conclusions and recommendations are provided for future improvements in flight planning by using advanced algorithms and dynamic adaptation to changing weather conditions. Structure: introduction, theoretical overview of flight planning under meteorological uncertainty, research methodology for flight trajectory planning under meteorological uncertainty, analysis of flight trajectory planning under meteorological uncertainty, conclusions and suggestions, references. Thesis consists of: 87 p. text without appendixes, 62 pictures, 14 tables, 27 bibliographical entries. Appendixes included. Raktiniai žodžiai: Flight planning, meteorological factors, pathfinding algorithm, safety, efficiency, turbulence, thunderstorm, programming. |
|||
Studento vardas, pavardė
Lukas Kairis
|
Baigiamojo darbo pavadinimas
Bepiločių orlaivių integravimas į komercinę oro erdvę ir technologijų bei saugumo įtakos tyrimas
|
Baigiamojo darbo vadovas
Veslav Kuranovič
|
|
Anotacija (lietuvių k.)
Baigiamajame magistro darbe nagrinėjama bepiločių orlaivių (BO) integracija į komercinę oro erdvę ir šio proceso technologiniai bei saugumo aspektai. Darbo tikslas – sukurti BO integracijos modelį, pritaikytą Lietuvos oro erdvės specifikai, užtikrinant saugų ir efektyvų jų naudojimą. Tyrime analizuojami tarptautiniai ir nacionaliniai reglamentai, U-space sistemos diegimas, incidentų analizė ir technologinės priemonės, užtikrinančios skrydžių saugumą. Remiantis literatūros ir empirinių duomenų analize, sukurtas sisteminis BO integracijos modelis, skirtas praktiniam taikymui Lietuvos komercinėje oro erdvėje. Darbą sudaro 6 dalys: įvadas, literatūros analizė, empirinė dalis, kurioje nagrinėjami BO incidentai ir jų dažnis, modelio kūrimas ir taikymas, išvados ir siūlymai, literatūros sąrašas. Darbo apimtis – 98 p. teksto be priedų, 24 iliustracijos, 26 lentelės, 45 bibliografiniai šaltiniai. Atskirai pridedami darbo priedai. Raktiniai žodžiai: bepiločių orlaivių integracija, U-space, oro eismo valdymas, saugumas, incidentų analizė, reguliavimas, technologinės priemonės, modeliavimas, Lietuvos oro erdvė. Anotacija (užsienio k.) The master’s thesis examines the integration of unmanned aerial vehicles (UAVs) into commercial airspace, focusing on technological and safety aspects. The aim of the thesis is to develop an innovative UAV integration model adapted to the specifics of Lithuanian airspace, ensuring safe and efficient UAV operations. The study analyzes international and national regulations, U-space system implementation, incident analysis, and technological solutions for ensuring flight safety. Based on the analysis of literature and empirical data, the main challenges and risks of UAV integration are identified, and practical recommendations are provided. Structure: introduction, literature analysis, empirical analysis, model development and application analysis, conclusions and suggestions, references. Thesis consists of: 98 pages of text without appendixes, 24 illustrations, 26 tables, 45 bibliographical entries. Appendixes included. Raktiniai žodžiai: Unmanned aerial vehicles (UAVs), U-space, air traffic management, safety, incident analysis, regulation, technological solutions, modeling, Lithuanian airspace. |
|||
Studento vardas, pavardė
Martinas Lesinas
|
Baigiamojo darbo pavadinimas
Pilotų streso patyrimas ir įtaka sprendimų priėmimams mokymo procese
|
Baigiamojo darbo vadovas
Veslav Kuranovič
|
|
Anotacija (lietuvių k.)
Baigiamajame magistro darbe analizuojamas streso poveikis studentų pilotų sprendimų priėmimui mokymosi proceso metu, pasitelkiant simuliacines skrydžio užduotis. Pirmojoje darbo dalyje apžvelgiami teoriniai streso, nuovargio ir kognityvinių funkcijų sąryšiai, aptariami aviacijoje taikomi streso matavimo metodai ir mokymo programų reikalavimai. Antrojoje dalyje pristatoma tyrimo metodika – fiziologinis stresas vertintas naudojant elektroderminės veiklos (EDA) prietaisą „eSense“, o kognityvinė būsena – taikant Krepelino testą. Trečiojoje dalyje pateikiama empirinė analizė: lyginami EDA ir Krepelino testo rezultatai skirtinguose simuliacijos etapuose, taikant Wilcoxono, Friedmano ir Spearman-Rho testus. Tyrimas parodė, kad fiziologinis stresas skiriasi tarp simuliacijų etapų, o tikslumo sumažėjimas koreliuoja su padidėjusiu stresu. Darbe pateikiamos rekomendacijos dėl streso valdymo integravimo į pilotų mokymus. Darbą sudaro 6 dalys: įvadas, literatūros apžvalga, metodika, rezultatai, išvados, literatūros sąrašas. Darbo apimtis – 65 puslapiai be priedų, 16 lentelių, 12 paveikslų, 53 bibliografiniai šaltiniai. Raktiniai žodžiai: Reikšminiai žodžiai: studentai pilotai, stresas, elektroderminis aktyvumas, Krepelino testas, kognityvinės funkcijos, simuliacija, mokymo procesas. Anotacija (užsienio k.) The master’s thesis analyzes the impact of stress on student pilots’ decision-making during the learning process through simulated flight tasks. The first part of the thesis provides an overview of the theoretical relationship between stress, fatigue, and cognitive functions, as well as stress measurement methods used in aviation and training program requirements. The second part presents the research methodology – physiological stress was assessed using the “eSense” electrodermal activity (EDA) device, while cognitive performance was measured using the Kraepelin test. The third part presents the empirical analysis: EDA and Kraepelin test results were compared across different simulation phases using the Wilcoxon, Friedman, and Spearman-Rho statistical tests. The findings revealed that physiological stress varied between simulation stages, and a decline in task accuracy correlated with increased stress levels. The study concludes with recommendations on integrating stress management strategies into pilot training programs. The thesis consists of six parts: introduction, review of literature, methodology, results, and conclusions, references. The thesis comprises 65 pages without appendixes, 16 tables, 12 figures, and 53 bibliographic sources. Raktiniai žodžiai: Keywords: student pilots, stress, electrodermal activity, Kraepelin test, cognitive functions, simulation, training process. |
|||
Studento vardas, pavardė
Gediminas Černiauskas
|
Baigiamojo darbo pavadinimas
Antžeminio aptarnavimo bei įgulų laiko ir procesų paskirstymas mažinant nuo 5 iki 15 minučių vėlavimus Vilniaus oro uoste
|
Baigiamojo darbo vadovas
Marius Gelžinis
|
|
Anotacija (lietuvių k.)
Baigiamajame magistro darbe yra analizuojami trumpi (5–15 minučių) vėlavimai Vilniaus oro uoste ir pateikiama metodika, kaip juos galima sumažinti optimizuojant antžeminio aptarnavimo ir įgulų pasiruošimo procedūras. Literatūros analizėje nurodoma kokie vėlavimai vyksta dažniausiai ir dėl ko jie kyla skirtingo dydžio oro uostuose. Nurodomi tyrimai, kuriais siekiama sumažinti atsirandančius vėlavimus. Metodinėje dalyje nurodomos formulės, kurios naudojamos darbo tikslui pasiekti, ir įvardijamos tiriamos antžeminio aptarnavimo ir įgulų atliekamos procedūros, kurios yra koreguojamos šiame darbe. Tiriamojoje dalyje atliekami skirtingų procedūrų skaičiavimai ir nurodomos jų vidutinės reikšmės. Naudojant IATA, ICAO ir EASA saugumo taisykles, optimizuojami procedūrų laikai ir jų paskirstymas. Gautos optimizuotos reikšmės, kurios yra pritaikomos ,,X“ įmonės 5 metų ataskaitoje, o bendras trumpų vėlavimų skaičius minutėmis yra palyginamas su optimizuotu trumpų vėlavimų minučių kiekiu. Išvadose ir pasiūlymuose yra aptariami tyrimo metu gauti rezultatai. Raktiniai žodžiai: optimizavimas, procedūrų skaičiavimas, antžeminio aptarnavimo procedūrų ir laikų koregavimas, trumpų vėlavimų mažinimas Vilniaus oro uoste. Anotacija (užsienio k.) In this master ‘s thesis, there is analyse of short delays (5–15 minutes) in Vilnius airport, and a methodology is presented on how short delays can be reduced by optimizing ground handling and crew preparation procedures. The literature review identifies which types of delays occur most frequently and what causes them in different size airports. It also outlines research focused on reducing delays that occur. The methodological part presents the formulas used to achieve the research objective and defines the ground handling and crew procedures selected for optimization in this study. The empirical part provides calculations of various procedures and their average durations. Based on IATA, ICAO, and EASA safety regulations, the timing and distribution of procedures are optimized. The resulting optimized values are then applied to a five-year report from “X” company, and the total amount of short delays (in minutes) is compared with the optimized results. The conclusions and recommendations summarize the findings of the research. Raktiniai žodžiai: optimisation, procedure calculation, adjustment of handling procedures and times, reduction of short delays at Vilnius Airport. |
|||
Studento vardas, pavardė
Augustas Karbauskas
|
Baigiamojo darbo pavadinimas
Maksimalaus skrydžio laiko tyrimas pagal maitinimo šaltinį elektra varomam bepiločiam orlaiviui
|
Baigiamojo darbo vadovas
dr.
Ignas Daugėla
|
|
Anotacija (lietuvių k.)
Baigiamajame magistro darbe tiriama elektra varomų bepiločių orlaivių (dronų) skrydžio laiko priklausomybė nuo skrydžiui naudojamo energijos šaltinio. Tyrime lyginami skirtingų baterijų (Li-Po, Li-ion ir Li-S) efektyvumo rodikliai, tokie kaip energijos ir galios tankis, terminis stabilumas bei iškrovos C reitingas skirtinguose drono skrydžio etapuose: kilimo, horizantaliojo skrydžio ir nusileidimo metu. Naudojant programas Matlab ir Mission Planner buvo atliktos simuliacijos ir empirinės analizės metodu, naudojant išplėstinį Kalmano filtrą (EKF), buvo įvertinta, kaip skirtingi baterijų tipai veikia drono veikimo laiką skrydžio metu taikant įvairius skrydžio pokyčius. Tyrimo rezultatai parodė, kad skirtingi energijos šaltiniai, tokie kaip ličio jonų ir ličio sieros baterijos, turi specifinį efektyvumą tam tikrose misijų fazėse, lyginant su tradicinėmis Li-Po baterijomis. Gauti rezultatai gali būti reikšmingi plėtojant bepiločių orlaivių sprendimus tiek civilinėje, tiek karinėje srityje. Raktiniai žodžiai: Bepilotis orlaivis/dronas, energijos šaltiniai, baterijos Li-ion, Li-S, EKF, SoC, skrydžio trukmė, programa „Matlab“, programa „Mission Planner“ Anotacija (užsienio k.) The master’s thesis investigates the dependence of flight time of electrically powered unmanned aerial vehicles (drones) on the energy source used for flight. The study compares the efficiency indicators of different batteries (Li-Po, Li-ion, and Li-S), such as energy and power density, thermal stability, and discharge C rating during different drone flight phases: take-off, horizontal flight, and landing. Using the software programs Matlab and Mission Planner, simulations were performed, and through the empirical analysis method using the Extended Kalman Filter (EKF), the impact of different battery types on drone operation time during flight with various flight changes was evaluated. The results showed that different energy sources, such as lithium-ion and lithium-sulfur batteries, have specific efficiencies in certain mission phases compared to traditional Li-Po batteries. The obtained results may be significant in developing unmanned aerial vehicle solutions in both civilian and military sectors. Raktiniai žodžiai: Unmanned aerial vehicle/drone, energy sources, Li-ion batteries, Li-S batteries, EKF, SoC, flight duration, Matlab software, Mission Planner software |
|||
Studento vardas, pavardė
Gabrielius Galachvoščius
|
Baigiamojo darbo pavadinimas
Orlaivio „Airbus A320” centruotės pozicijos optimizavimas
|
Baigiamojo darbo vadovas
Andrius Dubovas
|
|
Anotacija (lietuvių k.)
Baigiamajame magistro darbe nagrinėjama svorio centro įtaka degalų sunaudojimui, ieškoma optimalių pakrovimo būdų. Literatūros apžvalgoje išnagrinėti galimi optimizavimo būdai, pagrindinės svorio centro dalys, darančios įtaką degalų suvartojimui. Tyrimo metu sukurtas algoritmas iš gautų pakrovimo duomenų apskaičiuoja optimalią svorio centro poziciją ir pakrovimą siekiant sumažinti degalų suvartojimą. Gauti sprendiniai patikrinami su jau įvykusių užsakomųjų skrydžių duomenimis. Magistro darbo pabaigoje pateikiamos išvados ir rekomendacijos. Darbą sudaro 6 dalys: įvadas, literatūros analizė, optimalaus pakrovimo skaičiavimo metodika, tyrimo rezultatų analizė ir rezultatai, išvados ir siūlymai, literatūros sąrašas. Darbo apimtis – 73 p. teksto be priedų, 36 iliustracija, 14 lentelių, 40 bibliografinių šaltinių. Atskirai pridedami darbo priedai. Raktiniai žodžiai: svorio centras, optimalus degalų sunaudojimas, orlaivio pakrovimas, degalų sunaudojimo mažinimas, komercinė aviacija Anotacija (užsienio k.) The final master thesis examines the influence of the centre of gravity on fuel consumption and seeks optimal loading methods. A literature review examines possible optimisation methods, the main parts of the centre of gravity that influence fuel consumption. An algorithm developed in the study calculates the optimal centre of gravity position and loading from the obtained loading data to reduce fuel consumption. The resulting solutions are verified with data from existing charter flights. Conclusions and recommendations are presented at the end of the Master thesis. Structure: introduction, literature review, methodology for calculation of optimum loading, analysis and results of the study, conclusions and suggestions, references. Thesis consist of: 73 p. text without appendixes, 36 pictures, 14 tables, 40 bibliographical entries. Appendixes included. Raktiniai žodžiai: centre of gravity, optimum fuel consumption, aircraft loading, fuel consumption reduction, commercial aviation |
-
- Puslapio administratoriai:
- Linas Vaitonis
- Laurynas Šišovas
- Virginija Leonavičiūtė
- Karolina Kardokaitė