Antano Gustaičio aviacijos institutas
Padaliniai
Aviacijos technologijų katedra
Baigiamųjų darbų anotacijos
Aviacijos technologijų katedra
Turite klausimų?
susisiekite jums patogiu būdu
Telefonas (8 5) 274 4821
El. paštas crypt:PGEgaHJlZj0ibWFpbHRvOmF0a0B2aWxuaXVzdGVjaC5sdCI+YXRrQHZpbG5pdXN0ZWNoLmx0PC9hPg==:xx
Anotacijos
Studento vardas, pavardė | Baigiamojo darbo pavadinimas | Baigiamojo darbo vadovas | Anotacija |
---|---|---|---|
Studento vardas, pavardė
Kasparas Balandis
|
Baigiamojo darbo pavadinimas
Orlaivių skrydžių maršrutų optimizavimas siekiant minimizuoti orlaivių keliamą triukšmo lygį oro erdvėje virš tankiai apgyvendintos teritorijos
|
Baigiamojo darbo vadovas
dr.
Ramūnas Kikutis
|
|
Anotacija (lietuvių k.)
Baigiamajame magistro darbe nagrinėjama standartinių instrumentinių išvykimo maršrutų generavimo metodika taikant skaitinį modelį. Pagrindinis optimizavimo kriterijus yra minimizuoti orlaivių keliamą triukšmo lygį oro erdvėje virš tankiai apgyvendintos teritorijos. Literatūros apžvalgoje išanalizuota triukšmo įtaka žmogaus sveikatai bei galimi sprendimo būdai. Darbe pateikiamas algoritmas, kuris automatiškai generuoja skrydžio trajektoriją optimaliai mažinančią triukšmo lygį pailginant trajektorijos atstumą. Siekiant nustatyti modelio efektyvumą, gauti rezultatai lyginami su realiomis orlaivių trajektorijomis. Magistro darbo pabaigoje pateikiamos išvados ir rekomendacijos tolesniems moksliniams tyrimams. Darbą sudaro 6 dalys: įvadas, literatūros analizė, standartinių išvykimo maršrutų projektavimo metodika, standartinių išvykimo maršrutų kūrimo analizė ir rezultatai, išvados, literatūros sąrašas. Darbo apimtis: 79 p. teksto be priedų, 47 iliustracijos, 18 lentelių, 33 bibliografiniai šaltiniai. Raktiniai žodžiai: Standartinis išvykimo maršrutas, triukšmo mažinimas, sutrikdytų gyventojų skaičius, optimalių trajektorijų generavimas. Anotacija (užsienio k.) The master thesis examines the methodology of generating standard instrument departure routes using a numerical model. The main optimisation criterion is to minimise aircraft noise levels in the airspace over a densely populated area. Literature review analyses the impact of noise on human health and possible solutions. Presented an algorithm which automatically generates a flight path that optimally reduces the noise level by increasing the trajectory distance. The results are compared with real aircraft trajectories to determine the effectiveness of the model. The master thesis concludes with conclusions. The thesis consists of 6 parts: introduction, literature analysis, methodology for designing standard departure routes, analysis and results of the development of standard departure routes, conclusions, references. Thesis consist of 79 pages of text without appendices, 47 illustrations, 18 tables, 33 bibliographical references. Raktiniai žodžiai: Standard Instrument Departure, noise reduction, awakenings, generation of optimal trajectories. |
|||
Studento vardas, pavardė
Ingrida Stomaitė
|
Baigiamojo darbo pavadinimas
Orlaivių pilotų patiriamo streso ir kognityvinių funkcijų ryšys avarinių situacijų metu
|
Baigiamojo darbo vadovas
dr.
Aldona Radzevičienė
|
|
Anotacija (lietuvių k.)
Baigiamajame magistro darbe nagrinėjami orlaivių pilotų patiriamo streso ir kognityvinių funkcijų ryšio ypatumai. Tyrimas atliekamas imituojamo skrydžio treniruokliuose, kurio metu fiksuojamas kraujospūdis prieš ir po pratimo bei širdies ritmas viso pratimo metu, kognityvinių funkcijų testai atliekami PEBL testų vykdymo aplinkoje. Kraujospūdžiui fiksuoti naudotas žastinis matuoklis AND, širdies ritmui – Apple Watch 9, abiejų prietaisų tikslumas, patvirtintas klinikiniais tyrimais. Kognityvinių funkcijų testų duomenys lyginami su fiziniame tyrime gautais duomenimis taikant statistinius metodus. Atlikta orlaivių pilotų patiriamo streso ir kognityvinių funkcijų ryšio analizė patvirtina hipotezę, kad orlaivių pilotų kognityvinės funkcijos turi įtakos jų patiriamam stresui avarinių situacijų metu. Darbą sudaro 6 dalys: įvadas, orlaivių pilotų patiriamo streso ir kognityvinių funkcijų apžvalga, orlaivių pilotų patiriamo streso ir kognityvinių funkcijų tyrimo imituojamo skrydžio treniruoklyje metodika, tyrimas, išvados ir rekomendacijos, literatūros sąrašas Darbo apimtis – 108 p. teksto be priedų, 60 iliustracijų, 10 lentelių, 48 bibliografiniai šaltiniai. Atskirai pridedami darbo priedai. Raktiniai žodžiai: orlaivių pilotai, stresas, kraujospūdis, širdies ritmas, kognityvinės funkcijos, imituojamo skrydžio treniruoklis, statistiniai metodai, koreliacijos Anotacija (užsienio k.) The master's thesis examines the relationship between the stress experienced by aircraft pilots and cognitive functions. The study is performed in a full flight simulator, during which blood pressure before and after exercise and heart rate throughout the exercise are recorded. Cognitive function tests are performed in the PEBL test environment. An upper arm monitor AND was used to record blood pressure, an Apple Watch 9 was used for heart rate, and the accuracy of both devices was confirmed by clinical tests. Data from cognitive function tests are compared with data from physical monitoring using statistical methods. The analysis of the relationship between the stress experienced by aircraft pilots and cognitive functions confirms the hypothesis that the cognitive functions of aircraft pilots influence their stress during emergency situations. The work consists of six parts: an introduction, an overview of the stress and cognitive functions experienced by aircraft pilots, the methodology of studying the stress and cognitive functions experienced by aircraft pilots in a full flight simulator, research, conclusions and recommendations, bibliography. The volume of the work is 108 pages of text without appendices, 60 illustrations, 10 tables, and 48 bibliographic sources. Appendixes are attached separately. Raktiniai žodžiai: aircraft pilots, stress, blood pressure, heart rate, cognitive functions, full flight simulator, statistical methods, correlation. |
|||
Studento vardas, pavardė
Rapolas Lukšys
|
Baigiamojo darbo pavadinimas
Sparno topologinis optimizavimas
|
Baigiamojo darbo vadovas
doc.
dr.
Vytautas Rimša
|
|
Anotacija (lietuvių k.)
Baigiamajame magistro darbe nagrinėjama orlaivio sparno konstrukcijos optimizavimas topologiniu metodu siekiant palengvinti sparno konstrukciją išlaikant konstrukcinį tvirtumą. Darbe yra apžvelgiami anksčiau vykdyti moksliniai darbai, kuriuose nagrinėti galimi sparno optimizacijos būdai. Analiz4 atlikta taikant baigtinių elementų metodą. Sumodeliuotam sparnui buvo taikoma įtempių bei deformacijų analizė. Šie rezultatai leido atlikti topologinę optimizaciją. Rezultatai parodė tinkamus topologinės optimizacijos metodus ir remiantis jais toliau buvo vykdoma šių metodų analizė. Baigiamojo darbo pabaigoje pateiktos išvados ir rekomendacijos. Darbą sudaro 6 dalys: įvadas, literatūros analizė, topologinės analizės metodų apžvalga, sparno topologinio optimizavimo tyrimas, išvados ir rekomendacijos, literatūros sąrašas. Darbo apimtis – 74 p. teksto be priedų, 46 iliustracijos, 5 lentelės, 44 bibliografiniai šaltiniai. Raktiniai žodžiai: topologinė optimizacija, baigtinių elementų metodas, programa ANSYS, ląstelinė optimizacija, lygio nustatymo optimizacija. Anotacija (užsienio k.) The thesis consists of 6 parts: introduction, literature analysis, review of topological analysis methods, wing topological optimization study, conclusions and recommendations, reference list. The thesis consists of 74 pages of text without appendices, 46 illustrations, 5 tables, 44 bibliographic sources. Raktiniai žodžiai: topological optimization, finite element method, program ANSYS, lattice optimization, level set based optimization. |
|||
Studento vardas, pavardė
Rūta Pačebutaitė
|
Baigiamojo darbo pavadinimas
Orlaivių konfliktinės situacijos sprendimo saugaus ir racionalaus algoritmo parinkimas
|
Baigiamojo darbo vadovas
dr.
Anrieta Dudoit
|
|
Anotacija (lietuvių k.)
Baigiamajame magistro darbe nagrinėjamas dviejų orlaivių konflikto horizontalioje plokštumoje sprendimas, parenkant saugią ir racionalią skrydžio trajektoriją. Literatūros analizėje nagrinėjamos orlaivio skrydžio trajektorijų konflikto aptikimo bei sprendimo priemonės, aprašomi jų privalumai bei trūkumai. Tiriamojoje dalyje pateikiamos tyrimo sąlygos, eiga, matematinis modelis, paremtas Dubinso metodu. Konflikto sprendimui rasti, išsikeliami vertinimo kriterijai konflikto sprendimo algoritmo pateikiamoms trajektorijoms vertinti. Tyrimo metu gauti rezultatai yra lyginami pagal išsikeltus kriterijus, pateikiamos išvados. Darbą sudaro 4 dalys: įvadas, teorinė dalis, kurioje nagrinėjami orlaivių konfliktų sprendimo būdai, metodinė dalis, kurioje pristatomas orlaivių konflikto sprendimo algoritmas, apibendrintos išvados bei rekomendacijos. Darbo apimtis – 104 p. teksto be priedų, 62 iliustracijos, 32 lentelės, 59 bibliografiniai šaltiniai. Raktiniai žodžiai: Orlaivių konfliktas, Dubinso metodas, konflikto sprendimo algoritmai, vengimo manevrai, horizontalaus skirstymo reikalavimai Anotacija (užsienio k.) This Master's thesis examines conflict resolution methods of two aircraft in a two-dimensional plane by selecting the safest and most rational trajectory. The literature analysis analyses the tools used for conflict detection and resolution, describing their advantages and disadvantages. In the research section, the conditions, process, mathematical model based on the Dubins method for finding conflict resolution, and evaluation criteria for conflict resolution trajectories are presented. The results obtained during the research are compared according to the set criteria, and conclusions are provided. The thesis consists of 4 parts: introduction, theoretical part about aircraft conflict resolution methods, methodological part about aircraft conflict resolution algorithm, summarized conclusions and recommendations. The thesis consists of 104 pages without appendixes, 62 figures, 32 tables, 59 bibliographical references. Raktiniai žodžiai: Aircraft conflict, Dubins method, conflict resolution algorithms, avoiding maneuvers, horizontal separation provision |
|||
Studento vardas, pavardė
Lukas Barčauskis
|
Baigiamojo darbo pavadinimas
Triukšmo lygio matavimas bepiločiu orlaiviu
|
Baigiamojo darbo vadovas
dr.
Ignas Daugėla
|
|
Anotacija (lietuvių k.)
Baigiamajame magistro darbe atliekamas triukšmo lygio matavimo bepiločiais orlaiviais tyrimas, kurio metu pritaikoma garso įrašų kalibravimo metodika bei bepiločio orlaivio skleidžiamo triukšmo šalinimo iš garso įrašų algoritmai. Garso įrašai gauti pritvirtinus garso įrašymo sistemos komponentus prie bepiločio orlaivio korpuso. Matuotas 4 skirtingų garso signalų ekvivalentinis nuolatinio garso slėgio lygis. Bepiločio orlaivio skleidžiamas triukšmas iš garso įrašų pašalintas spektrų atimties ir mažiausio vidutinio kvadrato algoritmais, kurių efektyvumas įvertintas apskaičiavus koreliacijos koeficientą. Iš garso įrašų apskaičiuotos ekvivalentinės nuolatinio garso slėgio lygio vertės palygintos su triukšmo lygio matuokliu pamatuotomis vertėmis. Darbą sudaro: Darbo apimtis – 83 p. teksto be priedų, 42 iliustracijos, 6 lentelės, ir 46 bibliografiniai šaltiniai. Raktiniai žodžiai: bepilotis orlaivis, triukšmo lygio matavimas, garso įrašų kalibravimas, spektrų atimties algoritmas, mažiausio vidutinio kvadrato algoritmas Anotacija (užsienio k.) In the final master's thesis, research is conducted on noise level measurement using unmanned aerial vehicles, during which audio recording calibration methodology and algorithms for removing noise emitted by an unmanned aerial vehicle from audio recordings are applied. The sound recordings were obtained by attaching the components of the sound recording system to the body of the unmanned aerial vehicle. The equivalent continuous sound pressure levels of 4 different sound signals were measured. The noise emitted by the unmanned aerial vehicle was removed from the sound recordings using spectrum subtraction and least mean squares algorithms, the effectiveness of which was evaluated by calculating the correlation coefficient. Equivalent continuous sound pressure level values calculated from the sound recordings were compared with values measured with a noise level meter. The paper consists of 83 pages of text excluding appendices, 42 figures, 6 tables, and 46 bibliographic sources. Raktiniai žodžiai: unmanned aerial vehicle, noise level measurement, audio recording calibration, spectrum subtraction algorithm, least mean square algorithm |
|||
Studento vardas, pavardė
Matas Šimonis
|
Baigiamojo darbo pavadinimas
Dronui reikalingos energijos kroviniui pergabentiti Žemėje ir Marse skaičiavimai
|
Baigiamojo darbo vadovas
Mykolas Liugas
|
|
Anotacija (lietuvių k.)
Baigiamajame magistro darbe yra nagrinėjami drono energijos reikalavimai kybojimui Žemės ir Marso atmosferose, bei pergabenti krovinį tokiu pačiu atstumu skirtingų planetų atmosferose. Buvo palygintos Žemės ir Marso fizikinės ir cheminės atmosferos savybės. Tyrimui atlikti buvo naudojami matematiniai skaičiavimai, taip pat pasitelkiama „ANSYS Fluent“ programa nežinomiems dydžiams gauti. Rezultatai parodė skirtingus energijos reikalavimus kybojimui ir skrydžiui, Žemės ir Marso atmosferose. Tyrimas buvo atliktas standartinėmis atmosferų salygomis. Tyrimo rezultatai palyginami tarpusavyje, pateikiamos išvados. Darbą sudaro 5 dalys: įvadas, literatūros analizė, metodologija, tyrimas ir išvados. Darbo apimtis – 64 p. teksto be priedų, 29 iliustracijos, 7 lentelės, 41 bibliografinis šaltinis. Raktiniai žodžiai: Marsas, Žemė, dronas, reikalinga energija, energijos sunaudojimas, matematiniai skaičiavimai, krovinio gabenimas. Anotacija (užsienio k.) The final master's thesis examines the energy requirements of a drone to hover in the atmospheres of Earth and Mars, as well as to transport cargo at the same distance in different atmospheres. The physical and chemical properties of the Earth's and Mars' atmospheres were compared. Mathamatical calculations were used for the research, and the „ANSYS Fluent“ program was used to obtain unknown quantities. The results show different energy requirements for hovering and flight in atmospheres of Earth and Mars. The study is conducted under standard atmospheric conditions. The research results are compared with each other, conclusions are presented. Structure: introduction, literature review, methodology, research part, conclusions and suggestions, references. Thesis consist of: 64 p. text without appendixes, 29 pictures, 7 tables, 41 bibliographical entries. Raktiniai žodžiai: Mars, Earth, drone, required energy, energy consumption, mathematical calculations, cargo transportation. |
|||
Studento vardas, pavardė
Tadas Banaitis
|
Baigiamojo darbo pavadinimas
Orlaivio pavaldumo ir manevringumo savybių tyrimas
|
Baigiamojo darbo vadovas
Ugnius Ragauskas
|
|
Anotacija (lietuvių k.)
Baigiamajame magistro darbe atliekamas orlaivio valdymo savybių tyrimas kuriant universalų matematinį modelį. Apžvelgiama teorinė literatūra apie orlaivio stabilumą, pavaldumą ir manevringumą, analizuojami galimi tyrimo metodai ir šiuolaikiniai moksliniai darbai. Analizei atlikti taikomas skaitinis tyrimo metodas ir pasitelkiant MATLAB bei SIMULINK programinę įrangą kuriamas universalus orlaivio matematinis modelis. Modelis išbandomas naudojant CESSNA 182 bendrosios aviacijos orlaivį, gauti dinaminių svyravimų rezultatai palyginami su kitų tyrimų duomenis ir įvertinamas modelio tikslumas bei ištiriamos lėktuvo valdymo savybės. Rezultatai taip pat įvertinami taikant MIL-F-8785C standartą, o orlaivio dinaminiai svyravimai pateikiami grafikuose. Patikrinamas ir sukurto modelio universalumas naudojant RYAN NAVION lėktuvą, todėl modelis gali būti naudojamas įvairiems panašaus tipo bendrosios aviacijos orlaiviams, dėl to yra unikalus ir universalus. Baigiamojo darbo pabaigoje pateiktos išvados ir rekomendacijos. Darbą sudaro 6 dalys: įvadas, literatūros apžvalga, orlaivio pavaldumo ir manevringumo tyrimo metodika, orlaivio valdymo savybių tyrimas, išvados ir siūlymai, literatūros sąrašas. Darbo apimtis – 72 p. teksto be priedų, 37 iliustracijos, 9 lentelės, 47 bibliografiniai šaltiniai. Raktiniai žodžiai: valdymo savybės, orlaivis, dinaminiai svyravimai, universalus matematinis modelis, stabilumas, manevringumas, skaitinis tyrimo metodas. Anotacija (užsienio k.) In this master thesis, the analysis of aircraft handling qualities is investigated by creating universal mathematical model. General theoretical knowledge of aircraft stability, control and maneuverability is reviewed, possible research methods and modern scientific works are analyzed. Computational research method is used for the analysis and universal mathematical model of the aircraft is created using MATLAB and SIMULINK software. The model is tested using a CESSNA 182 general aviation aircraft, obtained results of dynamic oscillations are compared with the data of other studies, the accuracy of the model is evaluated and the control properties of the aircraft are investigated. The results are also evaluated against MIL-F-8785C standard and dynamic oscillations of the aircraft are presented in graphs. The universality of the developed model is verified using the RYAN NAVION aircraft, therefore model can be used for various similar types of general aviation aircraft, making it unique and versatile. Conclusions and recommendations are presented at the end of the thesis. Structure: introduction, literature analysis, methodology of the research of aircraft control and maneuverability, analysis of aircraft handling qualities, conclusions and suggestions, references. Thesis consist of: 72 p. text without appendixes, 37 pictures, 9 tables, 47 bibliographical entries. Raktiniai žodžiai: handling qualities, aircraft, dynamic oscillations, universal mathematical model, stability, maneuverability, computational research method. |
|||
Studento vardas, pavardė
Martynas Staniulionis
|
Baigiamojo darbo pavadinimas
Sraigtasparnio „Cabri G2“ keliamojo sraigto menčių aerodinaminių savybių analizė ir optimizavimas kybojimo režimu
|
Baigiamojo darbo vadovas
doc.
dr.
Vytautas Rimša
|
|
Anotacija (lietuvių k.)
Baigiamajame magistro darbe pateikiamas išsamus sraigtasparnio „Cabri G2“ keliamojo sraigto menčių optimizavimo tyrimas, kurio tikslas – pagerinti kybojimo efektyvumą. Literatūros analizės skyriuje apžvelgiami keliamųjų sraigtų tipai, sraigtasparnių generuojamas triukšmas, menčių galų bei jų profilio įtaka sraigtasparnio aerodinaminėms savybėms. Tyrime daugiausia dėmesio skiriama kompiuterinės skysčių dinamikos ir baigtinių elementų analizės metodų taikymui vertinant menčių profilio geometriją bei siekiant pagerinti aerodinamines charakteristikas ir keliamojo sraigto efektyvumą kybant. Šiais patobulinimais buvo siekiama nustatyti jų poveikį keliamajai jėgai, pasipriešinimui ir keliamojo sraigto aerodinaminei kokybei. Rezultatai rodo, jog atlikus optimizaciją pagerėjo keliamoji jėga, o tai labai svarbu sraigtasparniui kybant. Baigiamajame darbe taip pat pateikiama keliamojo sraigto menčių optimizavimo metodika ir parodomas praktinis konkrečių aerodinaminių patobulinimų poveikis sraigtasparnio eksploatacinėms savybėms. Išvados gali padėti ateityje projektuoti efektyvius keliamųjų sraigtų menčių profilius ir kitiems lengviesiems sraigtasparniams. Darbą sudaro 3 dalys. Darbo apimtis – 64 p. teksto be priedų, 32 iliustracijos, 4 lentelės, 41 bibliografinis šaltinis. Raktiniai žodžiai: Sraigtasparnis „Cabri G2“, mentės profilis, keliamasis sraigtas, keliamoji jėga, pasipriešinimas, aerodinaminė kokybė, programa ANSYS, plėtinys „Adjoint Solver“. Anotacija (užsienio k.) The master's thesis presents a detailed study of the optimization of the main rotor blades of the Cabri G2 helicopter, with the aim of improving hovering efficiency. The literature analysis reviews the types of main rotors, the noise generated by helicopters, and the influence of blade tips and their profiles on the aerodynamic characteristics of a helicopter. The research focuses on the application of computational fluid dynamics (CFD) and finite element analysis methods to evaluate blade airfoil geometry and improve aerodynamic performance in hover mode. These improvements were aimed at determining their effect on lift, drag, and the aerodynamic quality of the main rotor. The results show that after the optimization, the lift force is significantly improved, which is very important when the helicopter is hovering. The thesis also presents the optimization methodology of the main rotor blades and shows the practical effect of specific aerodynamic improvements on the operational characteristics of the helicopter. The findings may help in the future design of efficient main rotor blade profiles for other light helicopters as well. The work consists of 3 parts. Work volume: 64 p. text without appendices, 32 illustrations, 4 tables, and 41 bibliographic sources. Raktiniai žodžiai: Helicopter Cabri G2, airfoil, main rotor, lift force, drag force, aerodynamic quality, ANSYS, Adjoint Solver. |
|||
Studento vardas, pavardė
Martynas Jurgaitis
|
Baigiamojo darbo pavadinimas
Lėktuvo – variklio – propelerio sistemos skaitinė analizė
|
Baigiamojo darbo vadovas
doc.
dr.
Vytautas Rimša
|
|
Anotacija (lietuvių k.)
Baigiamajame magistro darbe nagrinėjama lėktuvo variklio ir propelerio sistemos nagrinėjimo metodika taikant skaitinį modelį. Pagrindinis optimizavimo kriterijus yra gauti naudingiausias bendros sistemos darbo vertes. Literatūros apžvalgos skyriuje išanalizuotos skirtingų sistemos komponentų charakteristikos bei galimi sistemos optimizavimo sprendimo būdai. Darbe pateikiamas skaitinis modelis, kuris greitai skaičiuoja reikiamus sistemos išvesties parametrus. Siekiant nustatyti modelio efektyvumą, gauti rezultatai lyginami su eksperimentiniais tyrimais. Magistro darbo pabaigoje pateikiamos išvados ir rekomendacijos tolesniems moksliniams tyrimams. Darbą sudaro: įvadas, literatūros analizė, variklio ir propelerio sąveikos tyrimo metodika, skaitinio modelio validavimas, išvados, literatūros sąrašas. Darbo apimtis – 81 p. teksto be priedų, 52 iliustracijos, 10 lentelių, 64 bibliografiniai šaltiniai. Raktiniai žodžiai: Reikšminiai žodžiai: sistemos optimizavimas, variklio ir sraigto sąveika, propelerio teorija, netiesinė sistema, netiesinės sistemos optimizavimas. Anotacija (užsienio k.) The final master thesis examines the methodology of the aircraft engine and propeller system using a numerical model. The main optimisation criterion is to obtain the most useful values of the overall system performance. The literature review analyses the characteristics of the different components of the system and the possible solutions to optimise the system. The paper presents a numerical model that quickly calculates the required system output parameters. The results are compared with experimental studies to determine the effectiveness of the model. The MSc thesis concludes with conclusions and recommendations for further research. The thesis consists of 6 parts: introduction, literature analysis, methodology for the study of engine-propeller interaction, validation of the numerical model, conclusions, reference list. Thesis consists of 81 pages of text without appendices, 52 illustrations, 10 tables, 64 bibliographical references. Raktiniai žodžiai: Keywords: system optimization, propeller and engine interaction, propeller theory, non – linear system, non – linear system optimization. |
|||
Studento vardas, pavardė
Goda Batavičiūtė
|
Baigiamojo darbo pavadinimas
Orlaivio sparno konstrukcijos optimizavimas taikant daugiakriterius parametrus
|
Baigiamojo darbo vadovas
doc.
dr.
Vytautas Rimša
|
|
Anotacija (lietuvių k.)
Baigiamajame magistro darbe nagrinėjama orlaivio sparno konstrukcija ir poveikis jai dinaminio smūgio metu. Tyrimo tikslas – sukurti naują sparno konstrukciją bei palyginti jos atsparumą smūgiui su klasikine, įprastai aviamodelių gamyboje naudojama konstrukcija. Apžvelgiami statistiniai, fiziniai bei skaitiniai tyrimo metodai. Programai patikrinti atliekamas Tayloro testas, taikomas baigtinių elementų metodas. Sukuriamas naujos sparno konstrukcijos skaitinis modelis, tiriami dinaminio smūgio metu atsiradę įtempiai bei deformacijos, lyginami medžiagų atsargos koeficientai. Raktiniai žodžiai: F2D aviamodelis, skaitinis tyrimo metodas, baigtinių elementų metodas, išreikštinė ir neišreikštinė analizė, dinaminis smūgis, ANSYS programinė įranga. Anotacija (užsienio k.) The structure of aircraft wing and dynamic impact on it during crash are analysed in the master thesis. The aim of the study is to create new structure of wing and to compare its resistance with the usual structure used for aviamodels. Statistical, physical and numerical methods of research are analysed. For the validation of program the Taylor test is performed with the application of finite element analysis. Numerical model of new structure is created to examine stress and deformation experienced during dynamic impact. Material safety factors of the usual and new structure are compared. Raktiniai žodžiai: F2D air model, numerical experiment method, finite element analysis, explicit and implicit analysis, dynamic impact, ANSYS software. |
|||
Studento vardas, pavardė
Viltė Papievytė
|
Baigiamojo darbo pavadinimas
Procedūrų, mažinančių orlaivio degalų sąnaudas, analizė
|
Baigiamojo darbo vadovas
doc.
dr.
Dainius Jasaitis
|
|
Anotacija (lietuvių k.)
Aviacijos sektoriuje suvartojami itin dideli degalų kiekiai. Oro transporto bendrovėms tenkančią finansinę naštą dar labiau didina svyruojančios degalų kainos. Siekdamos spręsti šią problemą, aviacijos įmonės taiko įvairius degalų taupymo būdus. Šiame darbe analizuojamos dvi degalų taupymo procedūros: riedėjimas su vienu aktyviu varikliu ir išlaidų indekso optimizavimas. Riedėjimo su vienu varikliu procedūra buvo tiriama Belgrado Nikolos Teslos ir Antalijos tarptautiniuose oro uostuose, siekiant įvertinti procedūros pritaikymo galimybes ir metodus, bei pateikti potencialias degalų sutaupymo vertes. Antruoju tyrimu siekiama optimizuoti išlaidų indekso vertę maršrutu tarp šių miestų, kad pasirinkusi teisingą išlaidų indekso vertę, oro linijų bendrovė galėtų sutaupyti reikšmingą kiekį degalų kiekvieno skrydžio metu. Galiausiai, galimos degalų sutaupymo vertės pritaikomos įmonės „KlasJet“ veikloje „Boeing B737-800“ orlaiviams. Darbą sudaro 8 dalys: įvadas, analitinė–metodinė dalis, tiriamoji dalis, diskusija ir tolesni tyrimai, išvados, rekomendacijos, literatūros sąrašas ir priedai. Darbo apimtis: 67 p., iš kurių 2 yra priedai, 23 paveikslai ir 10 lentelių. Raktiniai žodžiai: Riedėjimas su vienu varikliu (SET), išlaidų indeksas, degalai, orlaivis „Boeing B737-800“, Belgrado Nikolos Teslos oro uostas, Antalijos oro uostas. Anotacija (užsienio k.) The aviation sector consumes an extremely high amount of fuel. The financial burden on airlines is exacerbated by volatile fuel prices. To deal with this problem, airlines use various fuel saving procedures. In this paper, two fuel saving procedures are analysed: taxiing with one active engine and cost index optimization. The single-engine taxiing procedure is being studied at Belgrade's Nikola Tesla and Antalya International Airports. The research aims to determine the application possibilities and methods of the procedure and to present the potential values of fuel savings. The second study aims to optimize the value of the cost index on the route between these cities. By choosing the correct cost index value, an airline could save a significant amount of fuel on each flight. Finally, potential fuel savings values are applied to “KlasJet” “Boeing B737-800” aircraft operations. Thesis structure: 8 parts: introduction, analytical-methodical part, research part, discussion and further research, conclusions, recommendations, bibliography and appendices. Thesis size: 67 pages, 2 of which are appendices, 23 figures and 10 tables. Raktiniai žodžiai: Single engine taxiing (SET), cost index, fuel, aircraft “Boeing B737-800”, Belgrade Nikola Tesla airport, Antalya airport. |
|||
Studento vardas, pavardė
Chaidi Bacevičiūtė
|
Baigiamojo darbo pavadinimas
Pilotų patirties ir pažintinių gebėjimų sąsajos aviacijoje tyrimas
|
Baigiamojo darbo vadovas
dr.
Aldona Radzevičienė
|
|
Anotacija (lietuvių k.)
Baigiamajame magistro darbe nagrinėjamas pilotų patirties ir pažintinių gebėjimų ryšys. Apžvelgiama mokslinė literatūra, kurioje nagrinėjama piloto darbo specifika, atrankų metu kandidatams taikomi reikalavimai, piloto profesijai būdingi pažintiniai gebėjimai ir jų sąryšis su darbo patirtimi. Tyrimas atliekamas naudojant PsyToolkit ir PEBL kompiuterines kognityvinių funkcijų testavimo programas. Parinkti penki kognityvinių funkcijų testai, tiriantys reakcijos laiką, dėmesio paskirstymą, sprendimų priėmimą, erdvinį suvokimą ir darbinę atmintį. Gauti statistiškai reikšmingi skirtumai tarp skirtingą patirtį turinčių pilotų grupių analizuojant visų, išskyrus darbinės, atminties testų rezultatus Pastebėta, kad vyresnių ir labiau patyrusių pilotų reakcijos ir dėmesio paskirstymo įgūdžiai yra statistiškai reikšmingai prastesni nei jaunesnių, mažiau patirties turinčių pilotų. Lyginant sprendimų priėmimo ir erdvinio suvokimo testų rezultatus, pastebėta, kad vyresnių ir daugiau patirties turinčių pilotų rezultatai buvo statistiškai reikšmingai tikslesni, nei jaunesnių ir mažiau patyrusių pilotų. Iš dalies pasitvirtino hipotezė, kad daugiau patirties turinčių orlaivių pilotų pažintinių gebėjimų rodikliai yra geresni nei jaunesnių, mažiau patirties turinčių pilotų. Darbą sudaro 6 dalys: įvadas, pažintinių funkcijų ir jų reikšmės aviacijoje apžvalga, tyrimo metodika, tyrimo rezultatų analizė, išvados ir siūlymai, literatūros sąrašas. Darbo apimtis – 66 p. teksto be priedų, 27 iliustracijos, 9 lentelės, 60 bibliografinių šaltinių. Atskirai pridedami darbo priedai. Raktiniai žodžiai: pažintiniai gebėjimai, pilotai, darbo patirtis, amžius, PEBL kognityvinių funkcijų testavimo programa, statistiniai metodai, koreliacija. Anotacija (užsienio k.) The master‘s thesis examines the link between pilots experience and cognitive abilities. Examined scientific literature focusing on the specifics of pilot work, requirements applied to candidates during selection processes, cognitive abilities related to the pilot profession and their relationship with work experience. The study is conducted using PsyToolkit and PEBL cognitive function testing programs. Five cognitive function tests were selected, assessing reaction time, attention distribution, decision-making, spatial perception, and working memory. Statistically significant differences were obtained between groups of pilots with different levels of experience when analysing the results of all tests except the working memory test. It was observed that the reaction time and attention distribution skills of older and more experienced pilots were statistically significantly lower than that of younger, less experienced pilots. When comparing the results of decision-making and spatial perception tests, it was found that older and more experienced pilots were statistically significantly more accurate than younger and less experienced pilots. The hypothesis that cognitive abilities of pilots improve with more experience was partially confirmed. Structure: introduction, overview of cognitive functions and their significance in aviation, methodology, analysis of the research results, conclusions and suggestions, references. Thesis consist of – 66 p. text without appendixes, 27 pictures, 9 tables, 60 bibliographical entries. Appendixes included. Raktiniai žodžiai: cognitive abilities, pilots, work experience, age, PEBL cognitive function testing program, statistical methods, correlation. |
|||
Studento vardas, pavardė
Viktorija Mačiolienė
|
Baigiamojo darbo pavadinimas
Prieigų skrydžių vadovų patiriamo streso ypatumai
|
Baigiamojo darbo vadovas
dr.
Aldona Radzevičienė
|
|
Anotacija (lietuvių k.)
Baigiamajame magistro darbe tiriami prieigų skrydžių vadovų patiriamo streso ypatumai. Atliekama literatūros, kurioje aprašoma streso samprata, kraujospūdžio ir širdies ritmo sąsaja su stresu, analizė. Tyrimas atliekamas prieigų skrydžių valdymo kompleksiniame treniruoklyje. Tiriama avarinių situacijų įtaka dalyvių fiziologiniams rodikliams, tokiems kaip širdies ritmas, kuris fiksuojamas viso pratimo metu išmaniaisiais laikrodžiais Apple Watch, bei kraujospūdis, kuris matuojamas žastiniu matuokliu Microlife, prieš ir po pratimų. Treniruoklyje atliekami 5 skirtingų avarinių situacijų pratimai, kurie sukelia stresą. Tiriamieji įvertina suvoktą streso lygį pagal 5 balų Likerto skalę. Šie įsivertinimai lyginami su fiziologiniais rodiklių duomenimis. Statinės analizės metu išsiaiškinta, kad didėjant širdies ritmo pokyčiui, ilgėja reakcijos laikas, gauta statistiškai reikšminga teigiama koreliacija. Nustatyta, kad orlaivio užgrobimo situacija kelia didžiausią streso lygį. Patvirtinta hipotezė, kad skrydžių vadovų reakcijos laikas ilgesnis nei studentų, vadinasi, tiriamieji, turintys darbo patirties, patiria mažesnį streso lygį. Darbą sudaro 6 dalys: įvadas, stresas, patiriamas valdant skrydžius, prieigų skrydžių vadovų patiriamo streso kompleksiniame treniruoklyje metodika, tyrimo rezultatų statistinė analizė, išvados ir siūlymai, literatūros sąrašas. Darbo apimtis – 95 p. teksto be priedų, 81 iliustracijos, 15 lentelių, 56 bibliografiniai šaltiniai. Atskirai pridedami darbo priedai. Raktiniai žodžiai: avarinės situacijos, kraujospūdis, prieigų skrydžių vadovas, reakcijos laikas, skrydžių valdymo treniruoklis, statistinė analizė, stresas, širdies ritmas. Anotacija (užsienio k.) In the final master‘s thesis, the study investigates the stress experienced by air traffic controllers during simulated approach scenarios. The simulation includes five stressful emergency scenarios. The study analyses the impact of these emergencies on participants' heart rate, continuously recorded using an Apple Watch throughout the exercise, and blood pressure, measured with a Microlife arm cuff before and after the exercise. Participants evaluate their perceived stress levels on a 5-point Likert scale, and these self-assessments are compared with the collected physiological data. Statistical analysis reveals a significant positive correlation between changes in heart rate and reaction time, indicating that a greater change in heart rate corresponds to a longer reaction time. Notably, hijack scenarios induce the highest level of stress. Additionally, the study confirms the hypothesis that the reaction time of air traffic controllers is longer than that of students, suggesting that participants with work experience exhibit lower stress levels. Structure: introduction, review of stress experienced by air traffic controllers, methodology of stress experienced by approach air traffic controllers in a complex simulator, statistical analysis of research results, conclusions and suggestions, references. Thesis consists of: 95 pages of text without appendixes, 81 pictures, 15 tables, 56 bibliographical entries. Appendixes included. Raktiniai žodžiai: approach air traffic controller, blood pressure, emergency situations, heart rate, reaction time, simulator, stress, statistical analysis. |
|||
Studento vardas, pavardė
Kotryna Raugevičiūtė
|
Baigiamojo darbo pavadinimas
Vilniaus oro uosto ribojimų taikomų standartiniams išvykimams pagal prietaisus taršos analizė
|
Baigiamojo darbo vadovas
Edgaras Steckis
|
|
Anotacija (lietuvių k.)
Baigiamajame magistro darbe nagrinėjama Vilniaus oro uoste taikomų ribojimų, taikomų standartiniams orlaivių išvykimo maršrutams, optimizavimo metodika, siekiant sumažinti triukšmą ir išmetamųjų dalelių poveikį tankiai apgyvendintose zonose aplink oro uostą. Pagrindinis tyrimo dėmesys skiriamas triukšmo mažinimui bei orlaivių degalų sąnaudų efektyvinimui. Literatūros apžvalgoje atskleidžiama triukšmo ir išmetamųjų dalelių įtaka žmogaus sveikatai, apibrėžiami įvairūs būdai šioms problemoms spręsti. Atliekamo tyrimo metu buvo sukurtas algoritmas, kuris automatiškai generuoja skrydžių trajektorijas, kurios ne tik minimizuoja triukšmo lygį gyvenamosiose zonose, bet ir degalų sąnaudas. Tyrimo rezultatai, lyginant pradines ir modifikuotas trajektorijas atsižvelgiant į jų poveikį degalų sąnaudoms ir triukšmo mažinimui, rodo modelio efektyvumą. Darbo pabaigoje pateikiamos išvados ir rekomendacijos tolesniems moksliniams tyrimams maršrutų optimizavimo srityje. Darbą sudaro 6 dalys: įvadas, literatūros analizė, išvykimo maršrutų generavimo metodika, standartinių išvykimo maršrutų optimizavimo analizė bei rezultatai, išvados ir rekomendacijos, literatūros sąrašas. Darbo apimtis: 72 p. teksto be priedų, 24 iliustracijos, 17 lentelių, 37 bibliografiniai šaltiniai. Raktiniai žodžiai: optimalių maršrutų kūrimas, oro tarša, standartinės išvykimo procedūros, triukšmo ir degalų sąnaudų mažinimas. Anotacija (užsienio k.) The final master's thesis explores the optimization of standard aircraft departure route restrictions at Vilnius Airport, aimed at mitigating noise pollution and the emission of particulates in densely populated areas surrounding the airport. The study primarily focuses on reducing noise levels and enhancing fuel efficiency for aircraft. A comprehensive literature review discusses the impacts of noise and particulate emissions on human health and outlines various mitigation strategies. An algorithm was developed during the research that automatically generates flight trajectories, which not only minimize noise in residential areas but also reduce fuel consumption. The research findings, which compare the original and optimized trajectories in terms of their effects on fuel efficiency and noise reduction, validate the effectiveness of the model. The thesis concludes with a set of recommendations for further research in the field of route optimization. The thesis comprises of 6 parts: introduction, literature analysis, research methodology, results, conclusions and recommendations, references. Thesis consists of 72 pages of text without appendixes, 24 iliustrations, 17 tables, 37 bibliographic references. Raktiniai žodžiai: development of optimal routes, air pollution, standard instrument departures, noise and fuel consumption reduction. |
|||
Studento vardas, pavardė
Amanda Šėparytė
|
Baigiamojo darbo pavadinimas
Skrydžių vadovų avarinių situacijų sprendimo ypatumai
|
Baigiamojo darbo vadovas
dr.
Aldona Radzevičienė
|
|
Anotacija (lietuvių k.)
Baigiamajame magistro darbe nagrinėjami regiono skrydžių vadovų avarinių situacijų darbo ypatumai. Aptariama mokslinė literatūra, kurioje nagrinėjamos skrydžių valdymo darbo specifikos, avarinės situacijos sukeliamos dėl žmogiškosios klaidos, kognityvinės funkcijos, svarbios skrydžių vadovo darbui. Tyrimui atlikti naudojama PEBL 2.1 programinė sistema. Tyrimas atliekamas regiono skrydžių valdymo kompleksiniame treniruoklyje, kur atliekami PEBL kognityviniai testai, tuomet atliekamas treniruoklyje paruoštas avarinių ir nestandartinių situacijų pratimas, po pratimo vėl atliekami PEBL kognityviniai testai. Gauti rezultatai analizuojami taikant mokslinės statistikos metodus. Gauti statistiškai reiksmingi skirtumai tarp teisingai pateiktų atsakymų ir reakcijos laikų. Regiono skrydžių vadovų kognityviniai gebėjimai prastėja po atliktos simuliacijos. Darbą sudaro 6 dalys: įvadas, skrydžių vadovų avarinių situacijų apžvalga, tyrimo metodika, tyrimo rezultatai, išvados ir siūlymai, literatūros sąrašas. Darbo apimtis – 71 p. teksto be priedų, 40 iliustr., 5 lent., 54 bibliografiniai šaltiniai. Raktiniai žodžiai: skrydžių valdymas, kognityvinės funkcijos, avarinės situacijos, nestandartinės situacijos, koreliacija, statistiniai metodai Anotacija (užsienio k.) The master‘s thesis examines the peculiarities of area air traffic controllers‘ work in emergency situations. Scientific literature is discussed, which examines the specifics of air traffic control work, emergency situations caused by human error, cognitive functions that are important for the work of an air traffic controller. PEBL 2.1 software system is used for the research. The examination is carried out in the area air traffic control complex simulator, where PEBL cognitive tests are performed, then an emergency and non-standard situation exercise prepared in the simulator is performed, and after the exercise, PEBL cognitive tests are performed again. The obtained results are analyzed using the methods of scientific statistics. Statistically significant differences were obtained between correct answers and reaction times. Area air traffic controllers’ cognitive abilities deteriorate after the emergency simulation. Structure: introduction, overview of air traffic control emergency stituation peculiarities, methodology of the study, study analysis, conclusions and suggestions, references. Thesis consist of: 71 p. text without appendixes, 40 pictures, 5 tables, 54 bibliographical entries. Raktiniai žodžiai: air traffic control, cognitive functions, emergency situations, non-standard situations, correlations, statistical methods |
|||
Studento vardas, pavardė
Airida Jurkevičiūtė
|
Baigiamojo darbo pavadinimas
Vilniaus skrydžių valdymo rajono oro erdvės horizontaliųjų ribų analizė
|
Baigiamojo darbo vadovas
Edgaras Steckis
|
|
Anotacija (lietuvių k.)
Baigiamajame magistro darbe analizuojama Vilniaus Tarptautinio oro uosto skrydžių valdymo rajono oro erdvė ir skrydžiai joje. Teorinėje dalyje aprašoma oro erdvės dizaino metodika, erdvėje taikomos procedūros, tęstinio žemėjimo nauda taupant veiklos sąnaudas. Praktinėje dalyje, pasitelkiant Eurokontrolės NEST įrankį ir 2022 metų skrydžių srautų duomenis, nustatomos į Vilnių atvykstančių orlaivių trajektorijos bei žemėjimo ypatumai, jie lyginami su kitais Europos oro uostais. Atsižvelgiant į pastebėtas skrydžių tendencijas atliekamos Vilniaus TMA horizontalių ribų modifikacijos siekiant sumažinti laiptuoto žemėjimo atsiradimo tikimybę, bei pasiūlomas naujo sektoriaus modelis, kuris sumažintų regiono skrydžių vadovų darbo krūvį. Pateikiamos išvados ir rekomendacijos. Darbą sudaro 6 dalys: įvadas, teorinė dalis, kurioje aprašomas oro erdvės modeliavimas ir vadyba, TMA analizės metodologija, tiriamoji dalis, kurioje atliekamas Vilniaus TMA permodeliavimas, išvados ir rekomendacijos, literatūros sąrašas. Darbo apimtis – 79 p. teksto be priedų, 44 iliustracijos, 11 lentelių, 42 bibliografiniai šaltiniai. Raktiniai žodžiai: aerodromo skrydžių valdymo rajonas, oro erdvės dizainas, oro erdvės sektorizacija, skrydžių valdymas, tęstinis žemėjimas. Anotacija (užsienio k.) This Master thesis analyses the terminal maneouvering area of Vilnius international airport and the flights within it. The theoretical part describes the airspace design methodology, the procedures applied in the airspace and the benefits of continuous descent. In the practical part, trajectories and descent characteristics of aircraft arriving at Vilnius are determined using the Eurocontrol NEST tool and 2022 traffic data, results are compared to other airports in Europe. Based on the observed flight trends, modifications are made to the sectorisation and horizontal boundaries of the Vilnius TMA in order to reduce the likelihood of step descent, a model of a new sector, which would reduce the workload of the area air traffic controllers, is proposed. Conclusions and recommendations are presented. The thesis consists of 6 parts:: introduction, theoretical part describing airspace modelling and management, methodology of TMA analysis, practical part describing the re-modelling of Vilnius TMA, conclusions and recommendations, list of references. The thesis consists of 79 pages without appendixes, 44 pictures, 11 tables, 42 bibliographical references. Raktiniai žodžiai: terminal maneouvering area, airspace design, airspace sectorisation, air traffic control, continuous descent. |
|||
Studento vardas, pavardė
Katryna Fronskaja
|
Baigiamojo darbo pavadinimas
Dviejų orlaivių konfliktinės situacijos, esant neapibrėžtumo sąlygoms, matematinis modeliavimas
|
Baigiamojo darbo vadovas
dr.
Anrieta Dudoit
|
|
Anotacija (lietuvių k.)
Baigiamajame magistro darbe analizuojama dviejų orlaivių konfliktinė situacija, esant vėjo neapibrėžtumams. Analitinėje dalyje yra aptariamos pagrindinės sąvokos, nagrinėjami skirtingi orlaivių konflikto sprendimo būdai, egzistuojantys neapibrėžtumai ir jų įtaka orlaivių parametrams. Metodinėje dalyje yra pateikiamas konfliktinės situacijos sprendimo pavyzdys Dubinso metodu, aprašomas tyrimo scenarijus ir sąlygos, tyrimo eiga ir pateikiami tyrimo rezultatai. Darbą sudaro 6 dalys: įvadas, teorinė dalis, kurioje nagrinėjami įvairūs orlaivių konfliktinės situacijos sprendimo būdai ir juos veikiantys neapibrėžtumai, metodinė dalis, kurioje pasiūlomas konflikto sprendimo būdas ir modeliuojamas pagal vėjo atitinkamus parametrus, išvados ir siūlymai, literatūros sąrašas, priedas. Darbo apimtis – 77 p. teksto be priedų, 34 iliustracijos, 28 lentelės, 41 bibliografinis šaltinis. Raktiniai žodžiai: Dubinso metodas, neapibrėžtumai, konfliktinė orlaivių situacija, trajektorijos nuokrypis, skrydžių sauga ir efektyvumas. Anotacija (užsienio k.) The thesis analyses conflict situation of two aircraft under the presence of wind uncertainties. In the analytical part, the main concepts are discussed, different methods of aircraft conflict resolution are presented, existing uncertainties and their influence on aircraft parameters are examined. The methodological part contains an example of conflict situation resolution using the Dubins method, describes the research scenario and conditions, presents the research results. The work consists of 6 parts: introduction, theoretical part, methodological part, conclusions and suggestions, bibliography and appendix. Volume of the work – 77 p., text without appendix, 34 illustrations, 28 tables, 41 bibliographic sources. Raktiniai žodžiai: Dubins path, uncertainties, aircraft conflict, trajectory deviation, flight safety and efficiency. |
|||
Studento vardas, pavardė
Rasa Puidokaitė
|
Baigiamojo darbo pavadinimas
Oro uosto X Net Zero 2030 strateginis planas
|
Baigiamojo darbo vadovas
Marius Gelžinis
|
|
Anotacija (lietuvių k.)
Baigiamajame magistro darbe nagrinėjama 12 oro uostų atlikta pažanga vykdant grynojo nulio tikslus. Darbe tiriama, ar šie pokyčiai yra lemiami skirtingų oro uostų parametrų, tokių kaip keleivių srautas, skrydžių srautas, metinės pajamos. Tyrimo tikslas – įvertinti minėtų veiksnių ir oro uosto anglies dvideginio emisijų tarpusavio koreliaciją. Apskaičiuojant Spirmeno ir Kendalo ? koreliacijos koeficientus bei statistinį duomenų reikšmingumą vertinama, kokią įtaką tvarumo tikslų įgyvendinimui turi oro uosto veiklos rodikliai. Įvertinus kintamųjų koreliacijos stiprį, įvardijama emisijų prigimtis ir galimi būdai jas mažinti. Darbą sudaro 6 dalys: įvadas, literatūros šaltinių analizė, tyrimo metodikos aprašas, oro uostų veiklos parametrų ir emisijų kiekio koreliacijos tyrimas, išvados, literatūros sąrašas. Darbo apimtis – 73 p. teksto be priedų, 12 iliustracijų, 31 lentelės, 55 bibliografinių šaltinių. Raktiniai žodžiai: Spirmeno koreliacijos koeficientas, Kendalo ? koreliacijos koeficientas, koreliacijos stipris, Stjudento skirstinys, statistinis reikšmingumas, grynasis nulis, tvarumas, anglies dioksidas, emisijos. Anotacija (užsienio k.) The master‘s thesis examines the progress made by 12 airports towards Net Zero goals. The work investigates whether these changes are determined by different airport parameters, such as passenger flow, aircraft movements, annual revenue, etc. The purpose of the study is to assess the correlation between aforementioned factors and the carbon dioxide emissions of the airport. By calculating Spearman‘s and Kendal ? correlation coefficient and its statistical significance, the influence of the airport performance indicators on the implementation of sustainability goals is assessed. After evaluating the strength of the correlation of variables, the nature of emissions and possible ways to reduce them are identified. Structure: introduction, literature analysis, methodology, investigation of correlation between airport performance indicators and its emissions, conclusion, references. Thesis consists of: 73 p. text without appendixes, 12 images, 31 tables, 55 bibliographical entries. Raktiniai žodžiai: Spearman correlation coefficient, Kendal ? correlation coefficient, strength of correlation, Student’s t–test, statistical significance, net zero, sustainability, carbon dioxide, emissions. |
|||
Studento vardas, pavardė
Naglis Andriejūnas
|
Baigiamojo darbo pavadinimas
Tvaraus aviacinio kuro aplinkosauginis ir ekonominis vertinimas
|
Baigiamojo darbo vadovas
Andrius Dubovas
|
|
Anotacija (lietuvių k.)
Baigiamajame magistro darbe atliekamas CFD tyrimas siekiant nustatyti drono modelio charakteristikas, kurios naudojamos gedimui atspariam (skrydis su vienu nedirbančiu motoru) skrydžio kontrolės algoritmui. Tyrimo pagrindinis objektas yra dronas „DJI Mini 3 Pro“. Darbe buvo simuliuojamas drono propeleris Ansys Fluent programoje motoro darbinių sūkių diapozone, gauti rezulatai lyginami su motoro traukos stendo matavimais. Drono pusiausvyros lygtys buvo adaptuotos bepiločiui su V kampo propelerių išdėstymu ir panaudotos nustatyti skrydžiui be vieno motoro padėčiai. Buvo nustatyta, kad „DJI Mini 3 Pro” dronas neturi pakankamai traukos, kad galėtų išsilaikyti ore su nedirbančiu vienu varikliu. Nustatytos drono padėtys buvo susimuliuotos CFD aplinkoje visų dirbančių variklių ir vieno nedirbančio variklio atvejais bei palygintos su apskaičiuotomis parametrinėmis vertėmis. CFD simuliacijų rezulatai turėjo ryškių skirtumų lyginant su iš anskto apskaičiuotomis vertėmis, todėl darbo pabaigoje buvo pateiktos rekomendacijos tikslesniam modeliavimui ir rezultatui siekti. Raktiniai žodžiai: CFD, gedimui atsparus, skrydžio kontrolės algoritmas, DJI mini Anotacija (užsienio k.) This master thesis deals with using CFD modeling to describe quadcopter’s airframe model parameters for flight control algorithms with intention of adapting drone to fault tolerant - one motor inoperative flight. The study focuses on the DJI Mini 3 Pro drone. Drone’s propeller was simulated in Ansys Fluent program across band of RPMs and validated against thrust stand physical measurements. Adapted equilibrium equations to dihedral motor configuration were employed to describe hover conditions. The results indicated that DJI Mini 3 Pro lacks sufficient thrust to maintain stable flight under compromised conditions. Full airframe CFD simulations were performed for both regular and compromised attitude hover and compared to expected parametric values. The simulation with one inoperative motor showed notable discrepancies compared to the expected values, prompting some recommendations for improving the simulation setup and accuracy. Raktiniai žodžiai: CFD, fault tolerant, flight control, DJI mini, quadcopter dihedral configuration |
|||
Studento vardas, pavardė
Livija Perminaitė
|
Baigiamojo darbo pavadinimas
Mišraus 4D oro eismo atvykimų tyrimas
|
Baigiamojo darbo vadovas
doc.
dr.
Darius Rudinskas
|
|
Anotacija (lietuvių k.)
Šiame baigiamajame magistro darbe nagrinėjamas 4D oro eismo valdymo modelio pereinamasis etapas, kai tik dalis orlaivių gali būti valdomi pasitelkiant naujo tipo 4D trajektorijas, o likusiems turi būti taikomas įprastas 3D oro eismo valdymo būdas. „Expert NITA“ skrydžių valdymo treniruoklyje atliekami bandymai siekiant įvertinti, kokią įtaką oro eismo valdymui Vilniaus oro uosto prieigų zonoje turi skirtingas 4D įrangą turinčių orlaivių skaičius ir ar tokios mišraus režimo operacijos nėra žalingos. Atlikus literatūros analizę bei lyginant orlaiviams išduotų instrukcijų, radijo ryšio užimtumo ir skrydžių nuotolių rodiklius tyrimo metu, prieinama prie išvados, kad kol bendras 4D orlaivių skaičius nesiekia bent 50 % viso oro eismo, optimaliau taikyti įprastą 3D oro eismo valdymo modelį. Darbą sudaro 6 dalys: įvadas, literatūros apžvalga, metodinė dalis, eksperimentinis tyrimas, išvados ir rekomendacijos, literatūros sąrašas. Darbo apimtis – 73 p. teksto be priedų, 17 iliustracijų, 17 lentelių, 47 bibliografiniai šaltiniai. Raktiniai žodžiai: 4D modelis, 4D trajektorijos, mišraus režimo operacijos, orlaivių skirstymas, pereinamasis etapas, prieigų oro erdvė, skrydžių valdymas. Anotacija (užsienio k.) This Master thesis analyses the transitional stage of the 4D air traffic control model, where only some percentage of the aircraft can be controlled using the new type of 4D trajectories, while the rest must be separated by the usual 3D air traffic control method. Tests are carried out in the Expert NITA air traffic control simulator with the aim of evaluating the influence of the different number of 4D aircraft in the terminal control area of Vilnius airport and whether these mixed mode operations are not harmful. After conducting a literature analysis and comparing the results on instructions issued to aircraft, radio frequency occupancy and flight distances flown during the tests, it has been concluded that unless the percentage of 4D aircraft is equal to at least 50 % of all air traffic, it is more optimal to apply the usual 3D air traffic control model. The work consists of 6 parts: introduction, literature review, methodological part, experimental research, conclusions and recommendations, references. The volume of work - 73 p. text without appendixes, 17 illustrations, 17 tables, 47 bibliographic sources. Raktiniai žodžiai: 4D model, 4D trajectories, air traffic control, aircraft separation, mixed mode operations, transitional stage, terminal maneouvering area. |
|||
Studento vardas, pavardė
Naglis Andriejūnas
|
Baigiamojo darbo pavadinimas
Drono skrydžio be vieno motoro skaitinė analizė
|
Baigiamojo darbo vadovas
dr.
Ramūnas Kikutis
|
|
Anotacija (lietuvių k.)
Baigiamajame magistro darbe atliekamas CFD tyrimas siekiant nustatyti drono modelio charakteristikas, kurios naudojamos gedimui atspariam (skrydis su vienu nedirbančiu motoru) skrydžio kontrolės algoritmui. Tyrimo pagrindinis objektas yra dronas „DJI Mini 3 Pro“. Darbe buvo simuliuojamas drono propeleris Ansys Fluent programoje motoro darbinių sūkių diapozone, gauti rezulatai lyginami su motoro traukos stendo matavimais. Drono pusiausvyros lygtys buvo adaptuotos bepiločiui su V kampo propelerių išdėstymu ir panaudotos nustatyti skrydžiui be vieno motoro padėčiai. Buvo nustatyta, kad „DJI Mini 3 Pro” dronas neturi pakankamai traukos, kad galėtų išsilaikyti ore su nedirbančiu vienu varikliu. Nustatytos drono padėtys buvo susimuliuotos CFD aplinkoje visų dirbančių variklių ir vieno nedirbančio variklio atvejais bei palygintos su apskaičiuotomis parametrinėmis vertėmis. CFD simuliacijų rezulatai turėjo ryškių skirtumų lyginant su iš anskto apskaičiuotomis vertėmis, todėl darbo pabaigoje buvo pateiktos rekomendacijos tikslesniam modeliavimui ir rezultatui siekti. Raktiniai žodžiai: CFD, gedimui atsparus, skrydžio kontrolės algoritmas, DJI mini Anotacija (užsienio k.) This master thesis deals with using CFD modeling to describe quadcopter’s airframe model parameters for flight control algorithms with intention of adapting drone to fault tolerant - one motor inoperative flight. The study focuses on the DJI Mini 3 Pro drone. Drone’s propeller was simulated in Ansys Fluent program across band of RPMs and validated against thrust stand physical measurements. Adapted equilibrium equations to dihedral motor configuration were employed to describe hover conditions. The results indicated that DJI Mini 3 Pro lacks sufficient thrust to maintain stable flight under compromised conditions. Full airframe CFD simulations were performed for both regular and compromised attitude hover and compared to expected parametric values. The simulation with one inoperative motor showed notable discrepancies compared to the expected values, prompting some recommendations for improving the simulation setup and accuracy. Raktiniai žodžiai: CFD, fault tolerant, flight control, DJI mini, quadcopter dihedral configuration |
|||
Studento vardas, pavardė
Lukas Krulikovskis
|
Baigiamojo darbo pavadinimas
Apledėjimo sąlygų ir jų įtakos aerodinaminiams paviršiams tyrimas
|
Baigiamojo darbo vadovas
doc.
dr.
Vytautas Rimša
|
|
Anotacija (lietuvių k.)
Baigiamajame magistro darbe yra nagrinėjamos skirtingos apledėjimo sąlygos, taip pat skirtingų apledėjimo formų, susidariusių ant sparno profilių, poveikis aerodinaminėms savybėms. Aerodinaminių savybių analizei taikomas skaitinis tyrimo metodas, kuriame taikomas baigtinių tūrių metodas skaitinio modeliavimo programoje „Ansys Fluent“. Tyrime lyginami trys skirtingi sparno profiliai, ant kurių taikomas trijų skirtingomis sąlygomis susidariusių formų apledėjimas. Rezultatai rodo aerodinaminių savybių pokytį, taip pat oro srauto aptakumą aplink sparną skirtingais atvejais. Tyrimas atliekamas naudojant iš anksto numatytas apledėjimo formas. Tyrimo rezultatai palyginami, pateikiamos išvados. Raktiniai žodžiai: baigtinių tūrių metodas, apledėjimas, skaitinis tyrimo metodas, aerodinaminės savybės Anotacija (užsienio k.) The final master's thesis examines various icing conditions as well as the impact of different forms of icing on the aerodynamic properties of wing profiles. A numerical research method is used for the analysis of aerodynamic properties, employing the finite volume method within the computational modeling software "Ansys Fluent". The study compares three different wing profiles subjected to icing in three different conditions. The results indicate changes in aerodynamic properties, as well as airflow patterns around the wing in different scenarios. The research is conducted using predetermined forms of icing. The results of the study are compared, and conclusions are drawn. Raktiniai žodžiai: finite volume method, icing, numerical research method, aerodynamic properties |
-
- Puslapio administratoriai:
- Linas Vaitonis
- Laurynas Šišovas
- Virginija Leonavičiūtė
- Karolina Kardokaitė
- Ugnė Daraškevičiūtė