Pradžia
Svetainės struktūra
Mano VILNIUSTECH
en
  • Sporto ir meno centras
    • Apie centrą
    • Naujausia informacija
    • Administracija
  • Sportas
    • Apie sportą
    • Sporto programos
    • Rinktinės
    • Paslaugos
    • Geriausi sportininkai
    • Informacija sporto rinktinių nariams
  • Menas
    • Apie meną
    • Meno laisvai pasirenkami dalykai
    • Meno kolektyvai
    • Studentų kūryba
  • Projektai
  • Laisvalaikis
    • Sportuok su LSSA
    • Sporto varžybų kalendorius
    • Joga
    • Stovykla vaikams
    • Sportas darbuotojams ir alumnams
    • Stalo teniso turnyras
    • Vilniaus studentų sporto festivalis
    • Klubai
    • „Core“ treniruotės
    • Sporto salių nuoma
    • Tinklinio turnyras
    • Būgnų pamokos
    • Krepšinio turnyras 3x3
    • Futbolo mačas: studentai prieš alumnus
    • Naktinis tinklinio turnyras
  • Kontaktai
    • Sporto skyrius
    • Meno skyrius
Pradžia
en
Europoje įsigalintis Createch – Lietuvos darbo rinkos ateitis?
2018-02-02

Europoje įsigalintis Createch – Lietuvos darbo rinkos ateitis?

Kūrybinių industrijų sektorius yra greičiausiai augantis sektorius Europoje, jame dirba daugiau kaip 12 milijonų žmonių – tai yra 7,5 procentų visų rinkos darbuotojų. Negana to, kūrybinių industrijų sektorius yra sparčiausiai augantis sektorius sudaro 5,3 procentus viso Europos BVP. Akivaizdu, kad vadinamojo Createch populiariumas vis auga, o kūrybininko profesija darosi vis geidžiamesnė darbo rinkoje. Apie šios srities aktualijas ir perspektyvas kalbamės su Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) Kūrybinių industrijų fakulteto dekane Živile Sederevičiūte Pačiauskiene.

Vis dažniau viešojoje erdvėje girdime apie Createch. Ką ši sąvoką reiškia?

Createch – kūrybiniai sprendimai, įgyvendinami IT pagalba. Tai – technologijų, meno ir komunikacijos mokslo sankirtoje gimusi sritis, kurios pritaikomumo ribos plečiasi kasdien, kurdamos naujas darbo vietas ir galimybes žmonėms.  Šiandien technologiškai žmonija inžineriniais sprendimais gali labai daug. Mes gebame sukurti virtualią ir papildytą realybę, išmokyti kompiuterį galvoti. Visgi, esminis klausimas yra tai, kaip ir kokiu tikslu mes technologijas panaudosime, kaip nauji sprendimai pakeis žmogaus gyvenimo kokybę, kokią problemą jie padės išspręsti. Reikalingos kūrybinės idėjos, kurios yra įgyvendinamos kompiuterinių, virtualios ar papildytos realybės pagalba.

Kuriasi įmonės, kurios sėkmingai gyvuoja vien iš idėjų, kūrybinių sprendimų, duomenų vizualizacijos. Randasi kompiuterinio meno kūrėjų, kurie, paprastai tariant, „moko” kompiuterius atpažinti objektus ir juos piešti, atkurti bet kokį vaizdą žinomų dailininkų stiliumi ir pan. Menas tampa industrija, kūrybiniai sprendimai tampa paklausia preke, inovatyvia paslauga ar rinkodaros priemone. Pavyzdžiui, be idėjos, be savo istorijos prekė yra tik eilinis daiktas. Sukurdami istoriją (kaip, sakykime, visos „home made” ar ilgas tradicijas atspindinčios idėjos, vokiška kokybė, nesudėvima prekė, išmanūs drabužiai ir pan.), mes daiktą išskiriame, pritraukiame vartotojo dėmesį. Tačiau ir sukurta istorija dar ne viskas, jei jos nemokame papasakoti, neperteikiame vizualiai. Mūsų visuomenė vis mažiau skaito ir vis daugiau vartoja video turinio. Į šį vartotojų elgsenos pokytį įmonės neišvengiamai kreipia dėmesį ir, norėdamos atsidurti vartotojų akiratyje, siūlo informaciją „pažiūrėti”. Manoma, kad kitais metais vaizdo turinio vartojimas padvigubės. Vadinasi, tiek pat išaugs vaizdo turinio kūrėjų poreikis, padidės konkurencija, didės kova dėl idėjų.

Kas yra tas kūrybininkas? Kur reikalingi, kuo svarbūs jų kūrybiniai sprendimai?

Kūrybininkas – taip apibūdinamas žmogus, generuojantis idėją ir ją įgyvendinantis. Tai - žmogus, sugalvojantis sprendimą jūsų produkto pristatymui parodoje ar formuluojantis komunikacijos strategiją jūsų verslui, sukuriantis reklaminius video, rengiantis tekstus ir vaizdinę medžiagą internetiniam puslapiui ar socialiniams tinklams, organizuojantis viešuosius įmonės ryšius arba buriantis projektinėms kultūrinėms veikloms bendruomenes. Pasak Lietuvos reklamos prodiuserių asociacijos prezidentės Daivos Jurkonytės, Lietuvos kino industrijos eksportas skaičiuoja 35 milijonų metinę apyvartą. Kūrybinių industrijų sektorius yra greičiausiai augantis sektorius Europoje ir jis sudaro daugiau nei pusę viso žemyno BVP.

Kūrybininkas – tai žmogus, kuriantis naujas idėjas ir naujas darbo vietas. Neseniai VGTU viešėjęs Franz Fischnaller, pasaulinio garso medijų menininkas, virtualios realybės kūrėjas, futuristas, studentus mokė semtis idėjų ir įkvėpimo visur, net paprastuose pokalbiuose. Jis pats šiuo metu kuria ateities popierių – kaip šviesos šaltinį, taip pat virtualius langus jachtoms ir viešbučiams, kurie neturi galimybių įrengti tikrų langų, bet nori sukurti jų iliuziją su tikru gatvės vaizdu, kvapu, garsais. „Idėjų, štai ko mums reikia. Pastatome muziejus ir sudedame ten nejudančius daiktus. Tai žmonių netraukia. Reikalingi interaktyvūs kūrybiniai sprendimai, tai yra auganti niša”, – sakė jis.

Pavyzdžiui, turime problemą, kaip pritraukti vartotojus persėsti į visuomeninį transportą, atsisakant nuosavų automobilių, ir tuo mažinant spūstis. Reikalingi kūrybiniai sprendimai, nes technologijos jau laukia ir leidžia tai įgyvendinti. Kūrybiniai sprendimai gali padėti spręsti socialines problemas, nes už kūrybinių sprendimų slepiasi emocija. Valstybė mažai investuoja į „minkštuosius” socialinius sprendimus, kurie net nepriskiriami mokslo ir technologijų plėtros produktams. Pavyzdžiui, kokie sprendimai padėtų stabdyti emigraciją, visuomenės pilietiškumą, didinti mokytojo specialybės prestižą? Ar galime vien inžinerinėmis technologijomis spręsti šias problemas? Reikalingas tarpsektorinis bendradarbiavimas.

Kokiomis savybėmis pasižymi naujosios kūrybinių industrijų atstovų karta? Kokių specialistų dažniausiai ieško darbdaviai?

Didžiausią paklaustą turi kelias sritis išmanantys darbuotojai, pavyzdžiui: vizualinės komunikacijos specialistas, įvaldęs IT įrankius, komunikacijos specialistas, gebantis įgyvendinti skaitmeninės rinkodaros sprendimus, ar grafinio dizaino specialistas, išmanantis programavimą. Šie žmonės sudaro didelę konkurenciją skirtingų sričių įmonėms, kurioms bendrame projekte prireikia laiko vien išmokti dirbti kartu, susikalbėti.

Visas sritis apjungia kūrybiškumas, kuris tampa esminiu aspektu, vertinant žmogaus kompetencijas netgi ne su menu susijusiose srityse. Kaip ir kūrybinių industrijų pavadinimas apima daugelį kūrybinių sričių, taip ir kūrybinių industrijų specialistas yra žmogus-orkestras, išmanantis viešuosius ryšius, marketingą, gebantis taip vadinamais ,,minkštaisiais” sprendimais padidinti žmonių susidomėjimą įmone ar miesto erdvėmis, meno projektais, galintis sukurti idėją įmonės pristatymui virtualioje realybėje, valdyti socialinius tinklus, kurti tinklaraščius. Tačiau kūrybinių industrijų, Createch srityje yra ir nemažai iššūkių. Pavyzdžiui, kad gimtų 3D žaidimas, reikia programuotojo, dizainerio, scenaristo, išmanančio žaidimo mechaniką ir daug kitų. Tai – iššūkis, nes jie visi kalba skirtingomis profesinėmis kalbomis. Jiems reikia išmokti suprasti vienas kitą, tinkamai perduoti žinią, kad sukurtų bendrą produktą

Kokias problemas įžvelgiate Lietuvoje, kurios pristabdo createch specialybių vystymąsi? Ką reikėtų tobulinti?

Tarpkryptiškumas – pagrindinė tendencija, kuria gyvena pasaulinė rinka, kuri keičia mokslo sektorių ir tyrimai tampa tarpkryptiniais. Keičiasi studijų, kaip pasirengimo profesijai, koncepcija. Studijos jau nebėra visam gyvenimui, jauni žmonės linkę keisti darbus, išbandyti naujas sritis, todėl atsiranda platesnių, mažiau specializuotų studijų poreikis. VGTU jau seniai daug dėmesio skiriame tarpdiscipliniškumu, tačiau čia susiduriame su tam tikrais trukdžiais. Šiuo klausimu Lietuva labai atsilieka, iki šiol nėra teisinės bazės, leidžiančios vykdyti tarpkryptines studijas – būtinai reikalaujama registruoti tam tikroje kryptyje. Vėliau reikalaujama tik toks krypties mokslo publikacijų, o, jei studijų programoje dirba įvairių krypčių mokslininkai, tai laikoma studijų programos trūkumu. Didelė dalis kūrybininkų tampa laisvai samdomais darbuotojais (vadinamaisiais freelanceriais), tai itin įprasta šiame sektoriuje. Kūrybinių industrijų absolventai teisės aktų reikalavimu turėjo būti pavadinti komunikacijos specialistais, o tai nepalanku ne tik studijų struktūrai, bet ir aukštųjų mokyklų reitingams. Reitingų organizatoriai klausia darbdavių, kokia jų nuomonė apie komunikacijos specialistus, tačiau kūrybininkai dažniausiai neturi darbdavių arba mažai yra siejami vien su komunikacija. Kas galėtų sieti nepriklausomą fotografą, blogerį, video reklamos kūrėją su komunikacijos specialistu? Kas turėtų būti jų darbdavys? Šios problemos yra tikrai aktualios, tad labai tikiuosi, jog joms bus skiriamas reikiamas dėmesys. Nepaisant visko, neabejoju kūrybinių industrijų sektoriaus augimu Lietuvoje – turime tikrai daug potencialo, talentingų ir gabių žmonių, nuolat tobuliname jų ruošimą ir sulaukiame vis daugiau reikšmingų užsienio partnerių.


Lietuvos reklamos prodiuserių asociacijos LAPA direktorės Daivos Jurkonytės komentaras

Lietuvoje itin sparčiai auga audiovizualinė pramonė: Statistikos departamento duomenimis, audiovizualinės industrijos pajamos nuo 2010 metų padvigubėjo iki 76 milijonų eurų. Vyksta lietuviško ir užsakomojo kino gamybos, Lietuvos ir užsienio užsakovų reklamos filmavimo, vietinių televizijų ir tokių medijos pasaulio grandų kaip BBC, HBO ir „Netflix“ užsakytų televizijos serialų kūrimo darbai. Augančiai audiovizualinės gamybos paklausai patenkinti reikia vis daugiau ne tik meninių-kūrybinių, bet ir techninių specialistų, išmanančių filmavimo kameros bei apšvietimo technikos darbą, gebančių parengti ir apipavidalinti filmavimo aikštelę. Rinkoje vis labiau vertinami specialistai, kurie sugeba apjungti tiek kūrybinį pradą, tiek technikos žinias.
Sporto ir meno centras
Sporto ir meno centras
Apie centrą
Naujausia informacija
Administracija
Sportas
Sportas
Apie sportą
Sporto programos
Tvarkaraštis
Rinktinės
Krepšinis
Tinklinis
Vaikinų tinklinio komanda
Merginų tinklinio komanda
Futbolas
Imtynės
Lengvoji atletika
Stalo tenisas
Jėgos trikovė
Kitos sporto šakos
Paslaugos
Sporto paslaugos studentams
Paslaugų kainos
Sporto salės
Geriausi sportininkai
Informacija sporto rinktinių nariams
Menas
Menas
Apie meną
Meno laisvai pasirenkami dalykai
Meno kolektyvai
Akademinis choras „Gabija“
Teatro studija „Palėpė“
Tautinių šokių ansamblis „Vingis“
Orkestras
Informacija meno kolektyvų studentams
Studentų kūryba
Projektai
Projektai
Laisvalaikis
Laisvalaikis
Sportuok su LSSA
Sporto varžybų kalendorius
Joga
Stovykla vaikams
Sportas darbuotojams ir alumnams
Stalo teniso turnyras
Vilniaus studentų sporto festivalis
Klubai
VILNIUS TECH turistų klubas
Šachmatų klubas
„Core“ treniruotės
Sporto salių nuoma
Tinklinio turnyras
Būgnų pamokos
Krepšinio turnyras 3x3
Futbolo mačas: studentai prieš alumnus
Naktinis tinklinio turnyras
Kontaktai
Kontaktai
Sporto skyrius
Meno skyrius
Mano VILNIUSTECH
vilniustech.lt
  • Kontaktai
  • Duomenų saugumas
  • Alumni
  • E-parduotuvė
  • El. paštas darbuotojams
Saulėtekio al. 11, LT-10223 Vilnius
Informacija stojantiesiems: (0 5) 274 4949, (0 5) 274 5010; crypt:PGEgaHJlZj0ibWFpbHRvOnByaWVtaW1hc0B2aWxuaXVzdGVjaC5sdCIgdGl0bGU9InByaWVtaW1hc0B2Z3R1Lmx0Ij5wcmllbWltYXNAdmlsbml1c3RlY2gubHQ8L2E+:xx
Bendroji informacija: (0 5) 274 5030, crypt:PGEgaHJlZj0ibWFpbHRvOnZpbG5pdXN0ZWNoQHZpbG5pdXN0ZWNoLmx0Ij52aWxuaXVzdGVjaEB2aWxuaXVzdGVjaC5sdDwvYT4=:xx
E. pristatymo dėžutės adresas 111950243
 
Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre
Kodas 111950243, PVM mokėtojo kodas LT119502413
crypt:PGEgaHJlZj0ibWFpbHRvOkFudGFuYXMua29udHJpbWFzQHZpbG5pdXN0ZWNoLmx0IiBzdHlsZT0icG9pbnRlci1ldmVudHM6IG5vbmU7Y29sb3I6IHJnYmEoMCwgMCwgMCwgMCk7IHBvc2l0aW9uOiBhYnNvbHV0ZTsiPkFudGFuYXMua29udHJpbWFzQHZpbG5pdXN0ZWNoLmx0PC9hPg==:xx
e-solution Mediapark
e-solution Mediapark
ATHENA