Kelių katedra
Kelių katedrai 100 metų. Tai reikšmingas laiko tarpas ne tik Kelių katedrai, bet ir visiems Lietuvos kelininkams – jos auklėtiniams: inžinieriams, bakalaurams ir magistrams.
Kelių katedra nuo pirmųjų dienų vykdo aktyvią pedagoginę ir mokslinę veiklą. Joje dirba šiuolaikiški, savo specializacijoje profesionalūs lektoriai, docentai ir profesoriai.
Kelių katedra nuo pirmųjų dienų vykdo aktyvią pedagoginę ir mokslinę veiklą. Joje dirba šiuolaikiški, savo specializacijoje profesionalūs lektoriai, docentai ir profesoriai.
Istorija
Lietuvos universitetas Respublikos Tarybos 1918 m. gruodžio 5 d. aktu turėjo būti atidarytas 1919 m. sausio 1 d., tačiau tik praėjus daugiau kaip trims metams Lietuvos vyriausybė tokį universitetą atidarė 1922 m. vasario 16 d. laikinojoje Lietuvos sostinėje Kaune. Lietuvos universiteto įsteigimo aktas priimtas ministrų kabineto posėdyje 1922 m. vasario 13 d.
1922 m. kovo 24 d. Steigiamojo seimo priimtame universiteto statute nurodyta, kad „šis statutas privalomas Lietuvos universitetui, įsteigtam Kauno mieste 1922 m. vasario 16 d.“ Lietuvos respublikos prezidentas Steigiamojo seimo priimtąjį universiteto statutą 1922 m. balandžio 12 d. paskelbė „Vyriausybės žiniose” Nr. 86 ir šis statutas tuojau pat įsigaliojo. Lietuvos universiteto įsteigimo įstatymu Technikos fakultetą sudarė 4 skyriai ir 17 katedrų, tarp kurių buvo ir Kelių katedra. Taigi oficiali Kelių katedros įkūrimo data yra 1922 m. balandžio 12 d., kuri yra reikšminga visiems Lietuvos kelininkams.
Lietuvos Nepriklausomybės paskelbimas, pirmojo pasaulinio karo pabaiga, revoliucinė suirutė Rusijoje ne tik skatino, bet ir vertė grįžti į Lietuvą Rusijos aukštosiose mokyklose dirbusius aukštos kvalifikacijos specialistus lietuvius. Universiteto Statybos skyriuje studentams paskaitas skaitė to meto įžymūs pedagogai ir mokslininkai: prof. Vincas Čepinskis, žymus tiltų inžinierius prof. Platonas Jankauskas, prof. Steponas Kolupaila, prof. Kazimieras Vasiliauskas, prof. Pranas Jodelė, prof. Jonas Šimoliūnas, prof. Zigmas Žemaitis, prof. Povilas Čechavičius ir kiti.
Kelių katedra nuo pirmųjų dienų pradėjo aktyvią pedagoginę ir mokslinę veiklą. Pirmuoju katedros vedėju buvo pakirtas Rygos politechnikos instituto auklėtinis docentas, vėliau profesorius Jonas Šimoliūnas. Katedroje dar dirbo Kijevo politechnikos instituto absolventas docentas Juozas Jankevičius ir privatdocentas Feliksas Dobkevičius, 1898 m. baigęs Peterburgo technologijos universitetą.
Nepriklausomoje Lietuvoje susisiekimo inžinieriai nebuvo rengiami. Kelių katedros dėstytojai sauskelių ir geležinkelių disciplinas dėstė tada rengtiems plataus profilio statybos inžinieriams. Statybą, sauskelių ir gatvių disciplinas dėstė prof. Jonas Šimoliūnas, geležinkelių tiesimą – doc. Juozas Jankevičius, o geležinkelių eksploataciją – privatdocentas Feliksas Dobkevičius. Tie kursai buvo privalomi visiems statybos specialybės studentams. Dėl palyginti nedidelio paskaitų krūvio visi katedros dėstytojai dirbo dar ir vadovaujantį darbą Susisiekimo ministerijoje.
1930 m., jau Vytauto Didžiojo universitete, katedros buvo sustambintos. Kiek nukentėjo ir Kelių katedra. Ji buvo sujungta su Geodezijos katedra ir pavadinta Geodezijos ir kelių katedra. Jai vadovauti buvo paskirtas ekstraordinarinis profesorius, brigados generolas Stasys Dirmantas.
Kelių katedra, kaip savarankiškas darinys, vėl pradėjo veikti Kauno universitete 1940 m., kai Lietuvoje buvo įvesta sovietų valdžia. Tada katedra buvo naujame Statybos fakultete. Jos vedėju 1940 m. spalio mėnesį buvo paskirtas profesorius J. Gabrys. Dar karo metu, vėl užėjus sovietams, Kauno universitetas 1944 m. vėl pradėjo veiklą, o kartu buvo atkurta ir Kelių katedra. 1944–1945 mokslo metų etatų sąrašuose Kelių katedroje buvo keturi pedagoginiai – moksliniai darbuotojai, o katedros vedėjas – doc. Jonas Kiškinas.
1948 m. katedroje pradėjo dirbti dėstytojai, gavę inžinerinį išsilavinimą jau pokario metais. Tai inžinieriai statybininkai Albinas Tamaševičius ir Simonas Sidaras. Docentas A. Tamaševičius pradėjo katedroje ūkiskaitinius tiriamuosius darbus. 1950 m. į Kelių katedrą atėjo dirbti jauni inžinieriai kelininkai Vaclovas Pranaitis ir Evaldas Palšaitis – pirmieji baigę kelių specialybę.
1969 m. katedrai persikėlus iš Kauno politechnikos instituto į naują Vilniaus inžinerinį statybos institutą, jos istorija susieta su šia mokykla.
Inžinierius E. Palšaitis katedroje dirbo nuo 1950 iki 1993 m. 1950 m. baigęs universitetą ir aspirantūrą Maskvoje (1954 m.), apgynęs kandidatinę disertaciją, doc. Linas Vidugiris dirbo katedroje iki 1994 m.; nuo 1962 iki 1967 m. jis buvo Kelių katedros vedėju. Didelį indėlį kelių mokslui įnešė profesorius habilituotas daktaras Steponas Rokas. 1954 m. baigęs institutą, jis pradėjo dirbti katedroje asistentu. 1956 m. įstojo Maskvoje į aspirantūrą, kurią baigęs ir apgynęs disertaciją vėl grįžo į katedrą. Nuo 1967 iki 1977 m. jis – katedros vedėjas. 1983 m. pirmasis iš pokario metų katedros darbuotojų apgynė technikos mokslų daktaro (dabar habilituoto daktaro) disertaciją. Jam vadovaujant pagerėjo Kelių katedros materialinė bazė, pradėjo augti jauni mokslininkai. Ilgą laiką katedroje dirbo docentas daktaras Vytautas Jasulaitis, įnešęs didelį indėlį sprendžiant kelių cementbetonio gamybos bei mokslo problemas. Ilgesnį ar trumpesnį laiką katedroje dar dirbo docentai daktarai Henrikas Sausenavičius, Vincas Stragys bei inžinieriai Juozas Šėrys, Stasys Pekšys, Anicetas Bagdonas ir Gerimantas Tarvydas. Katedros laborantais ir vyr. laborantais dirbo daugelis minėtų katedros darbuotojų.
1984-1989 metais disertacijas gynė prof. S. Roko mokiniai: H. Sivilevičius (Maskvoje), K. Petkevičius (Maskvoje), K. Skerys (Charkove), A. Laurinavičius (Maskvoje), I. Podagėlis (Odesoje), kurie sėkmingai dirbo Kelių katedroje ir jos laboratorijoje. Nuo 1997 m. disertacijų gynimai Vilniuje (VGTU) vyko praktiškai kasmet: 1997 m. – D. Čygas, 1998 m. – S. Skrinskas, 2000 m. – V. Puodžiukas, 2003 m. – D. Žilionienė (pirma moteris Lietuvoje kelininkė daktarė), 2004 m. – I. Povilaitienė (pirma moteris Lietuvoje geležinkelietė daktarė), 2004 m. – L. Černiauskaitė, 2005 m. – A. Braga, 2007 m. – R. Oginskas ir A. Vaitkus, 2009 – L. Juknevičiūtė-Žilinskienė ir K. Ratkevičiūtė, 2010 – V. Gintalas, 2011 – V. Vorobjovas ir L. Bertulienė, 2012 – D. Mučinis ir V. Jasiūnienė, 2013 – F. Tuminienė ir L. Žiliūtė, 2014 – M. Paliukaitė, 2016 – V. Ramūnas ir R. Kleizienė, 2017 – T. Ratkevičius ir L. Jateikienė, 2018 – O. Šernas, 2019 – V. Bielinskas, V. Dumbliauskas, A. Barauskas ir J. Gražulytė, 2020 – A. Šiukščius.
Kelių katedros vedėjai:
1922–1930m. prof. Jonas Šimoliūnas
1930–1940 m. ekstraordinarinis prof. Stasys Dirmantas
1940–1944 m. prof. habil. dr. Juozas Gabrys
1944–1956 m. doc. t.m.k. Juozas Kiškinas
1956–1962 m. doc. t.m.k. Stasys Lukošiūnas
1962–1967 m. doc. dr. Linas Vidugiris
1967–1977 m. prof. habil. dr. Steponas Rokas
1977–1987 m. doc. dr. Kazys Sakalauskas
1987–1993 m. Vytautas Jasulaitis
1993–1995 m. doc. dr. Kazys Sakalauskas
1995–2013 m. prof. dr. Alfredas Laurinavičius
2013–2019 m. doc. dr. Virgaudas Puodžiukas
2019 m. – iki dabar doc. dr. Viktoras Vorobjovas
1922 m. kovo 24 d. Steigiamojo seimo priimtame universiteto statute nurodyta, kad „šis statutas privalomas Lietuvos universitetui, įsteigtam Kauno mieste 1922 m. vasario 16 d.“ Lietuvos respublikos prezidentas Steigiamojo seimo priimtąjį universiteto statutą 1922 m. balandžio 12 d. paskelbė „Vyriausybės žiniose” Nr. 86 ir šis statutas tuojau pat įsigaliojo. Lietuvos universiteto įsteigimo įstatymu Technikos fakultetą sudarė 4 skyriai ir 17 katedrų, tarp kurių buvo ir Kelių katedra. Taigi oficiali Kelių katedros įkūrimo data yra 1922 m. balandžio 12 d., kuri yra reikšminga visiems Lietuvos kelininkams.
Lietuvos Nepriklausomybės paskelbimas, pirmojo pasaulinio karo pabaiga, revoliucinė suirutė Rusijoje ne tik skatino, bet ir vertė grįžti į Lietuvą Rusijos aukštosiose mokyklose dirbusius aukštos kvalifikacijos specialistus lietuvius. Universiteto Statybos skyriuje studentams paskaitas skaitė to meto įžymūs pedagogai ir mokslininkai: prof. Vincas Čepinskis, žymus tiltų inžinierius prof. Platonas Jankauskas, prof. Steponas Kolupaila, prof. Kazimieras Vasiliauskas, prof. Pranas Jodelė, prof. Jonas Šimoliūnas, prof. Zigmas Žemaitis, prof. Povilas Čechavičius ir kiti.
Kelių katedra nuo pirmųjų dienų pradėjo aktyvią pedagoginę ir mokslinę veiklą. Pirmuoju katedros vedėju buvo pakirtas Rygos politechnikos instituto auklėtinis docentas, vėliau profesorius Jonas Šimoliūnas. Katedroje dar dirbo Kijevo politechnikos instituto absolventas docentas Juozas Jankevičius ir privatdocentas Feliksas Dobkevičius, 1898 m. baigęs Peterburgo technologijos universitetą.
Nepriklausomoje Lietuvoje susisiekimo inžinieriai nebuvo rengiami. Kelių katedros dėstytojai sauskelių ir geležinkelių disciplinas dėstė tada rengtiems plataus profilio statybos inžinieriams. Statybą, sauskelių ir gatvių disciplinas dėstė prof. Jonas Šimoliūnas, geležinkelių tiesimą – doc. Juozas Jankevičius, o geležinkelių eksploataciją – privatdocentas Feliksas Dobkevičius. Tie kursai buvo privalomi visiems statybos specialybės studentams. Dėl palyginti nedidelio paskaitų krūvio visi katedros dėstytojai dirbo dar ir vadovaujantį darbą Susisiekimo ministerijoje.
1930 m., jau Vytauto Didžiojo universitete, katedros buvo sustambintos. Kiek nukentėjo ir Kelių katedra. Ji buvo sujungta su Geodezijos katedra ir pavadinta Geodezijos ir kelių katedra. Jai vadovauti buvo paskirtas ekstraordinarinis profesorius, brigados generolas Stasys Dirmantas.
Kelių katedra, kaip savarankiškas darinys, vėl pradėjo veikti Kauno universitete 1940 m., kai Lietuvoje buvo įvesta sovietų valdžia. Tada katedra buvo naujame Statybos fakultete. Jos vedėju 1940 m. spalio mėnesį buvo paskirtas profesorius J. Gabrys. Dar karo metu, vėl užėjus sovietams, Kauno universitetas 1944 m. vėl pradėjo veiklą, o kartu buvo atkurta ir Kelių katedra. 1944–1945 mokslo metų etatų sąrašuose Kelių katedroje buvo keturi pedagoginiai – moksliniai darbuotojai, o katedros vedėjas – doc. Jonas Kiškinas.
1948 m. katedroje pradėjo dirbti dėstytojai, gavę inžinerinį išsilavinimą jau pokario metais. Tai inžinieriai statybininkai Albinas Tamaševičius ir Simonas Sidaras. Docentas A. Tamaševičius pradėjo katedroje ūkiskaitinius tiriamuosius darbus. 1950 m. į Kelių katedrą atėjo dirbti jauni inžinieriai kelininkai Vaclovas Pranaitis ir Evaldas Palšaitis – pirmieji baigę kelių specialybę.
1969 m. katedrai persikėlus iš Kauno politechnikos instituto į naują Vilniaus inžinerinį statybos institutą, jos istorija susieta su šia mokykla.
Inžinierius E. Palšaitis katedroje dirbo nuo 1950 iki 1993 m. 1950 m. baigęs universitetą ir aspirantūrą Maskvoje (1954 m.), apgynęs kandidatinę disertaciją, doc. Linas Vidugiris dirbo katedroje iki 1994 m.; nuo 1962 iki 1967 m. jis buvo Kelių katedros vedėju. Didelį indėlį kelių mokslui įnešė profesorius habilituotas daktaras Steponas Rokas. 1954 m. baigęs institutą, jis pradėjo dirbti katedroje asistentu. 1956 m. įstojo Maskvoje į aspirantūrą, kurią baigęs ir apgynęs disertaciją vėl grįžo į katedrą. Nuo 1967 iki 1977 m. jis – katedros vedėjas. 1983 m. pirmasis iš pokario metų katedros darbuotojų apgynė technikos mokslų daktaro (dabar habilituoto daktaro) disertaciją. Jam vadovaujant pagerėjo Kelių katedros materialinė bazė, pradėjo augti jauni mokslininkai. Ilgą laiką katedroje dirbo docentas daktaras Vytautas Jasulaitis, įnešęs didelį indėlį sprendžiant kelių cementbetonio gamybos bei mokslo problemas. Ilgesnį ar trumpesnį laiką katedroje dar dirbo docentai daktarai Henrikas Sausenavičius, Vincas Stragys bei inžinieriai Juozas Šėrys, Stasys Pekšys, Anicetas Bagdonas ir Gerimantas Tarvydas. Katedros laborantais ir vyr. laborantais dirbo daugelis minėtų katedros darbuotojų.
1984-1989 metais disertacijas gynė prof. S. Roko mokiniai: H. Sivilevičius (Maskvoje), K. Petkevičius (Maskvoje), K. Skerys (Charkove), A. Laurinavičius (Maskvoje), I. Podagėlis (Odesoje), kurie sėkmingai dirbo Kelių katedroje ir jos laboratorijoje. Nuo 1997 m. disertacijų gynimai Vilniuje (VGTU) vyko praktiškai kasmet: 1997 m. – D. Čygas, 1998 m. – S. Skrinskas, 2000 m. – V. Puodžiukas, 2003 m. – D. Žilionienė (pirma moteris Lietuvoje kelininkė daktarė), 2004 m. – I. Povilaitienė (pirma moteris Lietuvoje geležinkelietė daktarė), 2004 m. – L. Černiauskaitė, 2005 m. – A. Braga, 2007 m. – R. Oginskas ir A. Vaitkus, 2009 – L. Juknevičiūtė-Žilinskienė ir K. Ratkevičiūtė, 2010 – V. Gintalas, 2011 – V. Vorobjovas ir L. Bertulienė, 2012 – D. Mučinis ir V. Jasiūnienė, 2013 – F. Tuminienė ir L. Žiliūtė, 2014 – M. Paliukaitė, 2016 – V. Ramūnas ir R. Kleizienė, 2017 – T. Ratkevičius ir L. Jateikienė, 2018 – O. Šernas, 2019 – V. Bielinskas, V. Dumbliauskas, A. Barauskas ir J. Gražulytė, 2020 – A. Šiukščius.
Kelių katedros vedėjai:
1922–1930m. prof. Jonas Šimoliūnas
1930–1940 m. ekstraordinarinis prof. Stasys Dirmantas
1940–1944 m. prof. habil. dr. Juozas Gabrys
1944–1956 m. doc. t.m.k. Juozas Kiškinas
1956–1962 m. doc. t.m.k. Stasys Lukošiūnas
1962–1967 m. doc. dr. Linas Vidugiris
1967–1977 m. prof. habil. dr. Steponas Rokas
1977–1987 m. doc. dr. Kazys Sakalauskas
1987–1993 m. Vytautas Jasulaitis
1993–1995 m. doc. dr. Kazys Sakalauskas
1995–2013 m. prof. dr. Alfredas Laurinavičius
2013–2019 m. doc. dr. Virgaudas Puodžiukas
2019 m. – iki dabar doc. dr. Viktoras Vorobjovas
Studijų programos
Bakalauro studijos
Magistrantūros studijos
Doktorantūros studijos
- Kelių, geležinkelių inžinerija ir miestų inžinerija. Kelių, geležinkelių ir miestų inžinerijos studijų programa suteikia žinių apie susisiekimo statinių, kelių, gatvių, geležinkelių planavimą, projektavimą, tiesimą ir priežiūrą, taip pat miestų planavimą ir projektavimą, miestų infrastruktūros priežiūrą ir valdymą.
Magistrantūros studijos
- Kelių inžinerija ir valdymas. Šios magistrantūros studijos organizuojamos hibridiniu (sinchroniniu) būdu – teorinės paskaitos vykdomos auditorijose tuo pačiu metu vykdant užsiėmimo transliaciją virtualaus bendravimo priemonėmis.
- Inovatyvi kelių ir tiltų inžinerija. Jungtinė magistrantūros studijų programa, vykdoma kartu su Rygos technikos universitetu (RTU), ją baigus suteikiami abiejų universitetų magistro kvalifikacinio laipsnio diplomai. Studijų programa skirta rengti specialistus, gebančius pritaikyti statybos inžinerijos mokslo ir praktikos žinias formuojant, vertinant ir savarankiškai priimant efektyvius kelių priežiūros ir plėtros sprendimus. Tokie sprendimai grįsti sisteminiu, kritiniu bei konstruktyviu mąstymu, moksliškai argumentuoti.
- Išmaniųjų miestų inžinerija. Išmaniųjų miestų inžinerija – tai susisiekimo komunikacijos ir inžineriniai tinklai. Susisiekimo komunikacijos – visų rūšių transporto ir pėsčiųjų judėjimui skirti statiniai. Inžineriniai tinklai – teritorijoje nutiesti vandentiekio, nuotekų šalinimo, šilumos, naftos, dujų ar kito kuro, technologiniai vamzdynai, elektros perdavimo, energijos ir elektroninių ryšių tinklai su maitinimo šaltiniais ir įrenginiais.
Doktorantūros studijos
- statybos inžinerijos kryptis – T 002. Nuolatinės formos mokslo doktorantūros trukmė – iki 4 metų, ištęstinės formos – iki 6 metų.
Mokslas
Prioritetinės mokslinių tyrimų kryptys
Darnioji statyba
Darnioji statyba
- Pažangios statybinės medžiagos, statinių konstrukcijos ir technologijos
- Tvarus statinių gyvavimo ciklas
- Transporto sistemų ir eismo modeliavimas, optimizavimas, sauga ir valdymas
- Naujos judėjimo technologijos, intelektinės transporto sistemos
- D. Čygas, A. Laurinavičius, K. Čiuprinskas. Perdaryta ir pritaikyta Lietuvos sąlygomis automobilių kelių nestandžių dangų konstrukcijų skaičiavimo programa. Atliktų eksperimentinių tyrimų pagrindu pertvarkyti nestandžių dangų konstrukcijų skaičiavimo programos duomenų bazės (2003 m.) ;
- D. Čygas, A. Laurinavičius, K. Čiuprinskas. Kelių oro sąlygų informacinės sistemos fiksuojamų duomenų bankas, Sukaupti duomenys apie automobilių kelių oro sąlygas: oro temperatūrą, dangos temperatūrą, įšalo gylį ir kt. (2004 m.);
- D. Čygas, A. Laurinavičius, K. Čiuprinskas. Modifikuota ankstesniais metais. Sukurta Kelių oro sąlygų informacinės sistemos fiksuojamų parametrų duomenų bazė (2006).
- D. Čygas, A. Laurinavičius, K. Čiuprinskas. Perdaryta ir pritaikyta Lietuvos sąlygomis automobilių kelių nestandžių dangų konstrukcijų skaičiavimo programa. Atliktų eksperimentinių tyrimų pagrindu pertvarkyti nestandžių dangų konstrukcijų skaičiavimo programos duomenų bazės (2003 m.) ;
- D. Čygas, A. Laurinavičius, K. Čiuprinskas. Kelių oro sąlygų informacinės sistemos fiksuojamų duomenų bankas, Sukaupti duomenys apie automobilių kelių oro sąlygas: oro temperatūrą, dangos temperatūrą, įšalo gylį ir kt. (2004 m.);
- D. Čygas, A. Laurinavičius, K. Čiuprinskas. Modifikuota ankstesniais metais. Sukurta Kelių oro sąlygų informacinės sistemos fiksuojamų parametrų duomenų bazė (2006).
Kontaktai
Saulėtekio al. 11, 10223 Vilnius
Telefonas (8 5) 274 4708
Vietinis telefonas 9708
El. paštas crypt:PGEgaHJlZj0ibWFpbHRvOmFwa2xAdmlsbml1c3RlY2gubHQiIHRpdGxlPSJhcGtsQHZpbG5pdXN0ZWNoLmx0Ij5hcGtsQHZpbG5pdXN0ZWNoLmx0PC9hPg==:xx
Kabinetas SRK-II 516
Žemėlapis
Telefonas (8 5) 274 4708
Vietinis telefonas 9708
El. paštas crypt:PGEgaHJlZj0ibWFpbHRvOmFwa2xAdmlsbml1c3RlY2gubHQiIHRpdGxlPSJhcGtsQHZpbG5pdXN0ZWNoLmx0Ij5hcGtsQHZpbG5pdXN0ZWNoLmx0PC9hPg==:xx
Kabinetas SRK-II 516
-
- Puslapio administratoriai:
- Laura Ladietaitė
- Ugnė Daraškevičiūtė
- Milda Mockūnaitė-Vitkienė
- Monika Bissekerskaja