Pradžia
Universitetas
Naujienos
Lietuvos logistika ir transportas auga, tačiau specialistų trūkumas tampa vis didesniu iššūkiu
.png)
2025-07-22
Lietuvos logistika ir transportas auga, tačiau specialistų trūkumas tampa vis didesniu iššūkiu
Retas kuris susimąsto, kokie priklausomi esame nuo sklandžiai veikiančio transporto ir logistikos sektoriaus. Tačiau įsivaizduokime: jei logistikos tiekimo grandinė sustotų, per keletą dienų nustotų veikti siuntų tarnybos, parduotuvėse imtų trūkti produktų, bankomatuose neliktų grynųjų pinigų, pradėtų stigti degalų, sustotų pramonė. Toks scenarijus aiškiai parodo, kad logistika – tai ne tik prekių judėjimas, bet ir visos šiuolaikinės ekonomikos bei visuomenės variklis.
Lietuvoje šis sektorius yra vienas svarbiausių ir sukuria apie 12 proc. šalies bendrojo vidaus produkto (BVP). Kaip ir kiekviena verslo šaka – efektyvi logistika neįmanoma be profesionalių ir patyrusių darbuotojų.
„Šiandien turime iššūkių dėl vairuotojų trūkumo tiek Lietuvoje, tiek visoje Europoje. Tačiau jokios sistemos negali veikti be logistikos specialistų, kurie valdo visą tiekimo grandinę, analizuoja duomenis, geba optimizuoti logistikos veiklą, valdyti rizikas dirbti su tarptautiniais partneriais“, – sako Lietuvos logistikos asociacijos (LLA) prezidentas Antanas Šimelis.
Lietuvos darbo rinkoje šių specialistų ima vis labiau trūkti. Prie to prisideda vyraujantys mitai, jog logistika – tai „fūrų“ verslas, arba kad šioje srityje mažai karjeros galimybių. Vis dėlto, A. Šimelis bei VILNIUS TECH Logistikos ir transporto vadybos katedros vedėjas profesorius dr. Darius Bazaras šiuos mitus paneigia bei tvirtina, jog logistika – nuolat augantis bei plačias karjeros perspektyvas suteikiantis sektorius.
Nuolat augančios galimybės
Lietuvos logistikos sektorius yra vienas svarbiausių šalies ekonomikos variklių. Nors pastaruoju metu susiduriama su geopolitiniais iššūkiais ir ekonominiu neapibrėžtumu, sektorius rodo augimo tendencijas ir lyderystę Baltijos regione, teigia beveik trijų dešimtmečių patirtį logistikos sektoriuje turintis A. Šimelis.
„Daugelio jau nebestebina, kad nuolat gyvename įvairių įvykių sūkuryje: globalizacijos poreikiai, pasaulinė finansų krizė, mobilumo paketas, įtampos bet kuriame žemyne, pandemija ir, galiausia, karas Ukrainoje pareikalavo veikti greitai ir sumaniai. Dabar matome, kad Lietuvos verslas moka prisitaikyti ir išgyventi bet kokiomis sąlygomis. Per pastarąjį dešimtmetį Lietuvos logistika puikiai susitvarkė su iššūkiais ir persiorientavo nuo tranzito tarp Vakarų ir Rytų rinkų iki stipraus žaidėjo Europos sąjungos viduje“, – pasakoja LLA prezidentas.
Pasak eksperto, per artimiausius 5–10 metų Lietuvos logistikos sektoriuje galime laukti reikšmingų technologinių pokyčių: dėl augančių veiklos kaštų dėmesys efektyvumui spartins skaitmenizaciją, automatizaciją ir robotizaciją, toliau bus diegiamos tvarumo iniciatyvos, o žalioji logistika taps svarbia grandimi sujungti gamybą, prekybą ir perdirbimą.
„Lietuvos logistikos įmonės yra pažengusios diegdamos automatizuotus ir skaitmeninius sprendimus, kadangi turime smalsius ir profesionalius darbuotojus bei investuojančius į technologijas verslus. Galima drąsiai teigti, kad Lietuvos logistikos sektorius žengia skaitmeninės transformacijos keliu, kurio tempas priklauso ne tik nuo finansų, bet ir nuo įmonės dydžio ir požiūrio, lyderystės vizijos, žinių ir aiškaus supratimo apie technologijų naudą“, – sako LLA prezidentas.
Logistikos specialistai reikalingi visur
Pastaraisiais metais įvairių sričių specialistų logistikos srityje mažėja. Su tuo neretai susijęs ir gajus mitas, kad pagrindinis darbas šiame sektoriuje – vairuoti vilkikus. Tačiau, kaip pasakoja A. Šimelis, logistikoje dirba ir nemažai kitų sričių specialistų, atsakingų už tai, kad kasdien parduotuvėse netrūktų maisto arba kuro degalinėse.
„Anksčiau logistika iš tiesų dažnai buvo suvokiama siaurai, kaip prekių gabenimas iš taško A į tašką B. Tačiau šiandien ši sąvoka yra kur kas platesnė ir apima visą sudėtingą tiekimo grandinės valdymą. Šiuolaikinė logistika yra integruota sistema – tai ne tik fizinis prekių judėjimas, bet ir visų su tuo susijusių procesų planavimas, įgyvendinimas ir kontrolė nuo žaliavų išgavimo iki galutinio produkto pristatymo vartotojui, bei atgal iki žaliavų“, – pasakoja logistikos ekspertas.
Pasak A. Šimelio, logistikos sektorius vis labiau susiduria su kvalifikuotų specialistų, mokančių dirbti su moderniomis technologijomis ir valdyti sudėtingas tiekimo grandines, trūkumu. „Tai rodo sektoriaus transformaciją ir augantį poreikį investuoti į technologijas bei darbuotojų kompetencijas. Be tradicinių transporto veiklos valdymo, atsargų vadybos, pardavimų ir klientų aptarnavimo bei kokybės valdymo kompetencijų, auga informacinių technologijų specialistų ir sistemų integratorių, robotikos inžinierių poreikis. Šių gebėjimų svarba ateityje tik didės, o specialistai, kurie išmanys, kaip efektyviai panaudoti naujas technologijas, turės dideles karjeros perspektyvas.“
LLA prezidentas priduria, jog logistika – itin dinamiška sritis, atverianti plačias galimybes augti ir tobulėti.
„Tai apima ne tik tiesiogiai su logistika susijusius sektorius, bet ir beveik visą ekonomiką, nes be efektyvaus prekių ir paslaugų judėjimo neapsieina jokia veikla. Tai reiškia, kad įgijus logistikos žinių ir įgūdžių, galima sėkmingai dirbti ir specializuotis įvairiose srityse, kadangi logistikos specialistai yra reikalingi visur“, – teigia A. Šimelis.
Studijos ateities lyderiams
Logistikos ir transporto vadybos studijų programa (tai yra atnaujinta Transporto inžinerinės ekonomikos ir logistikos studijų programa, sutrumpinta mokslų trukme iki 3,5 metų) VILNIUS TECH Transporto inžinerijos fakultete dėstoma jau apie keturis dešimtmečius, ir toliau išlieka viena stipriausių programų, ruošiančių ateities specialistus. Prof. dr. D. Bazaras pasakoja – studijų programa yra nuolat atnaujinama, kad būtų aktuali verslui, visuomenei, darbo rinkai ir patraukli ją pasirinkusiam studentui.
„Logistikos ir transporto vadybos studijų programa yra nuolatiniame tobulėjime, kadangi nuolat peržiūrime dėstomų dalykų turinį, atsižvelgiame į socialinių partnerių pastabas, studentų ir absolventų vertinimus. Per pastaruosius metus įvyko daug pasikeitimų: buvo patobulintas studijų turinys, iki 3,5 metų sutrumpėjo mokslų trukmė, pakeistas pavadinimas. Trumpesnės studijos yra labiau koncentruotos, o po jų lengviau ir greičiau įsilieti į nuolatinį darbą. Be to, po studijų baigimo sausio mėnesį, absolventai turi itin reikalingą pusmetį pamąstyti apie tolimesnius karjeros sprendimus ir jau nuo rudens tęsti studijas mūsų magistrantūros programose“, – pasakoja Logistikos ir transporto vadybos katedros vedėjas.
Tobulinant studijų turinį, daug dėmesio skiriama logistikos ir verslo ekspertų rekomendacijoms, todėl mokslus baigę specialistai atliepia darbo rinkos poreikius.
„Verslas ieško kompetentingų, norinčių tobulėti, puikiai transporto bei logistikos procesus išmanančių ir gerai informacines technologijas įvaldžiusių specialistų. Ne mažiau svarbios ir verslumo, atsakomybės, iniciatyvumo bei komunikabilumo savybės, užsienio kalbų mokėjimas, gebėjimas parduoti paslaugą, todėl ugdome šias kompetencijas ir įgūdžius Siekiame, kad studentai gautų logistikos ir transporto procesų pokyčių vadybos, darbo su informacinėmis sistemomis ir technologijomis, kaip ir naujausio – dirbtinio intelekto – galimybių įvaldymo įgūdžius bei žinias.“
Be to, studentams dalį paskaitų skaito, veda pratybas bei vadovauja baigiamiesiems darbams dėstytojai, dirbantys arba dirbę transporto ir logistikos sektoriuje, todėl būsimieji specialistai gauna ne tik teorinių žinių, bet ir pavyzdžių iš realios verslo praktikos.
Studentai taip pat turi galimybę atlikti pažintinę bei gamybinę praktiką, išvykti į užsienio universitetus bei gauti dvigubą VILNIUS TECH ir Vindeshaimo (Nyderlandai) universitetų diplomą.
„Studijų metu sudarome visas motyvacines galimybes studentams keistis ir tobulėti – organizuojame pažintines praktikas ir ekskursijas, skatiname dirbti komandose, rengti bendrus projektus, dalyvauti „Erasmus+„ išvykose, intensyviose tarptautinėse studijų savaitėse ir kituose renginiuose, kurių gausu tiek studijų programoje, tiek neformalioje veikloje, taip pat dalyvauti studentų organizacijose, meno ar sporto kolektyvuose“, – pasakoja prof. dr. D. Bazaras.
Kodėl verta rinktis Logistikos ir transporto vadybos studijas?
„Kokią karjerą pasirinkti, jaunam žmogui nuspręsti yra svarbus žingsnis. Logistika – ypač perspektyvi sritis, kurioje tikrai neteks nuobodžiauti: ji dinamiška, inovatyvi, kosmopolitiška ir globali. Čia save atras kiekvienas, kuris domisi automatizacija, dirbtiniu intelektu, duomenų analitika ir kitomis naujovėmis, bei turės visas galimybes siekti karjeros aukštumų tiek Lietuvoje, tiek visame pasaulyje“, – pataria LLA prezidentas A. Šimelis.
„Žmonės visada norės valgyti, gydytis, pirkti prekes, keliauti ir judėti miestuose – todėl logistikos ir transporto poreikis yra nuolatinis, kinta tik formos, aplinkybės, tačiau šios veiklos bus reikalingos visada“, – reziumuoja VILNIUS TECH profesorius dr. D. Bazaras.
Daugiau apie Logistikos ir transporto vadybos studijų programą (anksčiau – Transporto inžinerinė ekonomika ir logistika) rasite čia.
Šaltinis: delfi.lt
Lietuvoje šis sektorius yra vienas svarbiausių ir sukuria apie 12 proc. šalies bendrojo vidaus produkto (BVP). Kaip ir kiekviena verslo šaka – efektyvi logistika neįmanoma be profesionalių ir patyrusių darbuotojų.
„Šiandien turime iššūkių dėl vairuotojų trūkumo tiek Lietuvoje, tiek visoje Europoje. Tačiau jokios sistemos negali veikti be logistikos specialistų, kurie valdo visą tiekimo grandinę, analizuoja duomenis, geba optimizuoti logistikos veiklą, valdyti rizikas dirbti su tarptautiniais partneriais“, – sako Lietuvos logistikos asociacijos (LLA) prezidentas Antanas Šimelis.
Lietuvos darbo rinkoje šių specialistų ima vis labiau trūkti. Prie to prisideda vyraujantys mitai, jog logistika – tai „fūrų“ verslas, arba kad šioje srityje mažai karjeros galimybių. Vis dėlto, A. Šimelis bei VILNIUS TECH Logistikos ir transporto vadybos katedros vedėjas profesorius dr. Darius Bazaras šiuos mitus paneigia bei tvirtina, jog logistika – nuolat augantis bei plačias karjeros perspektyvas suteikiantis sektorius.
Nuolat augančios galimybės
Lietuvos logistikos sektorius yra vienas svarbiausių šalies ekonomikos variklių. Nors pastaruoju metu susiduriama su geopolitiniais iššūkiais ir ekonominiu neapibrėžtumu, sektorius rodo augimo tendencijas ir lyderystę Baltijos regione, teigia beveik trijų dešimtmečių patirtį logistikos sektoriuje turintis A. Šimelis.
„Daugelio jau nebestebina, kad nuolat gyvename įvairių įvykių sūkuryje: globalizacijos poreikiai, pasaulinė finansų krizė, mobilumo paketas, įtampos bet kuriame žemyne, pandemija ir, galiausia, karas Ukrainoje pareikalavo veikti greitai ir sumaniai. Dabar matome, kad Lietuvos verslas moka prisitaikyti ir išgyventi bet kokiomis sąlygomis. Per pastarąjį dešimtmetį Lietuvos logistika puikiai susitvarkė su iššūkiais ir persiorientavo nuo tranzito tarp Vakarų ir Rytų rinkų iki stipraus žaidėjo Europos sąjungos viduje“, – pasakoja LLA prezidentas.
Pasak eksperto, per artimiausius 5–10 metų Lietuvos logistikos sektoriuje galime laukti reikšmingų technologinių pokyčių: dėl augančių veiklos kaštų dėmesys efektyvumui spartins skaitmenizaciją, automatizaciją ir robotizaciją, toliau bus diegiamos tvarumo iniciatyvos, o žalioji logistika taps svarbia grandimi sujungti gamybą, prekybą ir perdirbimą.
„Lietuvos logistikos įmonės yra pažengusios diegdamos automatizuotus ir skaitmeninius sprendimus, kadangi turime smalsius ir profesionalius darbuotojus bei investuojančius į technologijas verslus. Galima drąsiai teigti, kad Lietuvos logistikos sektorius žengia skaitmeninės transformacijos keliu, kurio tempas priklauso ne tik nuo finansų, bet ir nuo įmonės dydžio ir požiūrio, lyderystės vizijos, žinių ir aiškaus supratimo apie technologijų naudą“, – sako LLA prezidentas.
Logistikos specialistai reikalingi visur
Pastaraisiais metais įvairių sričių specialistų logistikos srityje mažėja. Su tuo neretai susijęs ir gajus mitas, kad pagrindinis darbas šiame sektoriuje – vairuoti vilkikus. Tačiau, kaip pasakoja A. Šimelis, logistikoje dirba ir nemažai kitų sričių specialistų, atsakingų už tai, kad kasdien parduotuvėse netrūktų maisto arba kuro degalinėse.
„Anksčiau logistika iš tiesų dažnai buvo suvokiama siaurai, kaip prekių gabenimas iš taško A į tašką B. Tačiau šiandien ši sąvoka yra kur kas platesnė ir apima visą sudėtingą tiekimo grandinės valdymą. Šiuolaikinė logistika yra integruota sistema – tai ne tik fizinis prekių judėjimas, bet ir visų su tuo susijusių procesų planavimas, įgyvendinimas ir kontrolė nuo žaliavų išgavimo iki galutinio produkto pristatymo vartotojui, bei atgal iki žaliavų“, – pasakoja logistikos ekspertas.
Pasak A. Šimelio, logistikos sektorius vis labiau susiduria su kvalifikuotų specialistų, mokančių dirbti su moderniomis technologijomis ir valdyti sudėtingas tiekimo grandines, trūkumu. „Tai rodo sektoriaus transformaciją ir augantį poreikį investuoti į technologijas bei darbuotojų kompetencijas. Be tradicinių transporto veiklos valdymo, atsargų vadybos, pardavimų ir klientų aptarnavimo bei kokybės valdymo kompetencijų, auga informacinių technologijų specialistų ir sistemų integratorių, robotikos inžinierių poreikis. Šių gebėjimų svarba ateityje tik didės, o specialistai, kurie išmanys, kaip efektyviai panaudoti naujas technologijas, turės dideles karjeros perspektyvas.“
LLA prezidentas priduria, jog logistika – itin dinamiška sritis, atverianti plačias galimybes augti ir tobulėti.
„Tai apima ne tik tiesiogiai su logistika susijusius sektorius, bet ir beveik visą ekonomiką, nes be efektyvaus prekių ir paslaugų judėjimo neapsieina jokia veikla. Tai reiškia, kad įgijus logistikos žinių ir įgūdžių, galima sėkmingai dirbti ir specializuotis įvairiose srityse, kadangi logistikos specialistai yra reikalingi visur“, – teigia A. Šimelis.
Studijos ateities lyderiams
Logistikos ir transporto vadybos studijų programa (tai yra atnaujinta Transporto inžinerinės ekonomikos ir logistikos studijų programa, sutrumpinta mokslų trukme iki 3,5 metų) VILNIUS TECH Transporto inžinerijos fakultete dėstoma jau apie keturis dešimtmečius, ir toliau išlieka viena stipriausių programų, ruošiančių ateities specialistus. Prof. dr. D. Bazaras pasakoja – studijų programa yra nuolat atnaujinama, kad būtų aktuali verslui, visuomenei, darbo rinkai ir patraukli ją pasirinkusiam studentui.
„Logistikos ir transporto vadybos studijų programa yra nuolatiniame tobulėjime, kadangi nuolat peržiūrime dėstomų dalykų turinį, atsižvelgiame į socialinių partnerių pastabas, studentų ir absolventų vertinimus. Per pastaruosius metus įvyko daug pasikeitimų: buvo patobulintas studijų turinys, iki 3,5 metų sutrumpėjo mokslų trukmė, pakeistas pavadinimas. Trumpesnės studijos yra labiau koncentruotos, o po jų lengviau ir greičiau įsilieti į nuolatinį darbą. Be to, po studijų baigimo sausio mėnesį, absolventai turi itin reikalingą pusmetį pamąstyti apie tolimesnius karjeros sprendimus ir jau nuo rudens tęsti studijas mūsų magistrantūros programose“, – pasakoja Logistikos ir transporto vadybos katedros vedėjas.
Tobulinant studijų turinį, daug dėmesio skiriama logistikos ir verslo ekspertų rekomendacijoms, todėl mokslus baigę specialistai atliepia darbo rinkos poreikius.
„Verslas ieško kompetentingų, norinčių tobulėti, puikiai transporto bei logistikos procesus išmanančių ir gerai informacines technologijas įvaldžiusių specialistų. Ne mažiau svarbios ir verslumo, atsakomybės, iniciatyvumo bei komunikabilumo savybės, užsienio kalbų mokėjimas, gebėjimas parduoti paslaugą, todėl ugdome šias kompetencijas ir įgūdžius Siekiame, kad studentai gautų logistikos ir transporto procesų pokyčių vadybos, darbo su informacinėmis sistemomis ir technologijomis, kaip ir naujausio – dirbtinio intelekto – galimybių įvaldymo įgūdžius bei žinias.“
Be to, studentams dalį paskaitų skaito, veda pratybas bei vadovauja baigiamiesiems darbams dėstytojai, dirbantys arba dirbę transporto ir logistikos sektoriuje, todėl būsimieji specialistai gauna ne tik teorinių žinių, bet ir pavyzdžių iš realios verslo praktikos.
Studentai taip pat turi galimybę atlikti pažintinę bei gamybinę praktiką, išvykti į užsienio universitetus bei gauti dvigubą VILNIUS TECH ir Vindeshaimo (Nyderlandai) universitetų diplomą.
„Studijų metu sudarome visas motyvacines galimybes studentams keistis ir tobulėti – organizuojame pažintines praktikas ir ekskursijas, skatiname dirbti komandose, rengti bendrus projektus, dalyvauti „Erasmus+„ išvykose, intensyviose tarptautinėse studijų savaitėse ir kituose renginiuose, kurių gausu tiek studijų programoje, tiek neformalioje veikloje, taip pat dalyvauti studentų organizacijose, meno ar sporto kolektyvuose“, – pasakoja prof. dr. D. Bazaras.
Kodėl verta rinktis Logistikos ir transporto vadybos studijas?
„Kokią karjerą pasirinkti, jaunam žmogui nuspręsti yra svarbus žingsnis. Logistika – ypač perspektyvi sritis, kurioje tikrai neteks nuobodžiauti: ji dinamiška, inovatyvi, kosmopolitiška ir globali. Čia save atras kiekvienas, kuris domisi automatizacija, dirbtiniu intelektu, duomenų analitika ir kitomis naujovėmis, bei turės visas galimybes siekti karjeros aukštumų tiek Lietuvoje, tiek visame pasaulyje“, – pataria LLA prezidentas A. Šimelis.
„Žmonės visada norės valgyti, gydytis, pirkti prekes, keliauti ir judėti miestuose – todėl logistikos ir transporto poreikis yra nuolatinis, kinta tik formos, aplinkybės, tačiau šios veiklos bus reikalingos visada“, – reziumuoja VILNIUS TECH profesorius dr. D. Bazaras.
Daugiau apie Logistikos ir transporto vadybos studijų programą (anksčiau – Transporto inžinerinė ekonomika ir logistika) rasite čia.
Šaltinis: delfi.lt
-
- Puslapio administratoriai:
- Milda Mockūnaitė-Vitkienė
- Monika Daukintytė
- Neda Černiauskaitė
- Monika Daukintytė
- Ugnė Daraškevičiūtė
- Lina Daukšaitė