Pradžia
Universitetas
Naujienos
Lyderystės iššūkiai DI eroje: kokių vadovų reikia šiuolaikinėms organizacijoms?

2025-07-16
Lyderystės iššūkiai DI eroje: kokių vadovų reikia šiuolaikinėms organizacijoms?
Kokie turi būti lyderiai, koks jų elgesys yra efektyvus ir kodėl? Kaip lyderiai daro įtaką žmonėms? Kokių lyderių reikia šiuolaikinei organizacijai? Ar šiuolaikiniai vadovai turi lyderystės kompetencijų?
Skaitmeninių technologijų ir dirbtinio intelekto intensyvi plėtra skatina naujų organizacinės lyderystės formų ir kompetencijų raišką. Paradoksalu, jog sąveikoje su dirbtiniu intelektu, sukurtu dirbtinių neuroninių tinklų pagrindu, žmonės sąmoningai treniruoja naujus technologinius įgūdžius, kadangi supranta, kad reikia teisingai formuluoti užduotis ir klausimus dirbtiniam intelektui, siekiant gauti tinkamus atsakymus ir efektyvius rezultatus.
Vis dėlto, sąveikoje su kitais žmonėmis neretai liekame savo poreikių ir įpročių „pavaldiniais“, nes organinis žmogaus intelektas priklauso nuo smegenų funkcionavimo dėsningumų, kurių apibūdinimui dažnai vartojamas terminas „trys smegenys“. Toks trinaris skirstymas yra tik modelis, padedantis suprasti žmogaus elgesio ir emocijų sudėtingumą. Mes automatiškai agresyviai ir greitai reaguojame į grėsmes dėka bazinės (reptilinės) smegenų dalies. Už emocijas, motyvaciją, atmintį, malonumus, skausmą, baimes ir socialinius ryšius atsako limbinės (žinduolių) smegenys. Naujoji smegenų žievė (žmogaus smegenys) kaip aukščiausia smegenų dalis yra atsakinga už kalbą, mąstymą, planavimą, sprendimų priėmimą ir kitas sudėtingas kognityvines funkcijas. Tai leidžia mums mokytis suprasti save ir pasaulį, kurti ir įgyvendinti ateities planus.
Nors įprasta manyti, jog visi žino, kas yra lyderystė, tačiau tik nedaugelis gali aiškiai pasakyti, ką tai reiškia. Ką reiškia lyderystė organizacijų skaitmeninės transformacijos sąlygomis, kai lyderystės sprendimams pasitelkiama duomenų analitika ir dirbtinio intelekto technologijos? Kas vyksta žmogaus organiniame intelekte sąveikaujant su dirbtiniu intelektu? Šiuolaikinėse organizacijose, kur persipina technologinė ir socialinė veikla, lyderystė reikalauja naujų visapusiškų kognityvinio, emocinio, socialinio ir skaitmeninio intelekto kompetencijų, kurioms reikštis atsiveria naujos galimybės.
Naujosios organizacinės lyderystės pagrindu tampa skaitmeninio intelekto kompetencijos, kurios turėtų integruoti kognityvinį intelektą kaip gebėjimą sistemiškai mąstyti, atpažinti struktūras, diagnozuoti problemas ir priimti sprendimus, emocinį intelektą kaip gebėjimą suprasti ir reguliuoti savo ir kitų emocines reakcijas ir socialinį intelektą kaip socialinio sąmoningumo, bendradarbiavimo, konfliktų ir pokyčių valdymo įgūdžių pagrindą. Integralus skaitmeninis lyderių intelektas numato būtinumą ugdyti virtualios lyderystės kompetenciją, kuri tampa skaitmeninės komunikacijos gebėjimų pagrindu vadovaujant nuotoliu dirbančioms komandoms. Lyderių skaitmeninis intelektas organizacijų skaitmeninės transformacijos sąlygomis turi užtikrinti skaitmeninės etikos ir atsakomybės principų diegimą ir įgyvendinimą, kadangi keičiasi ne tik žmonių darbo prigimtis, bet ir darbo santykių pobūdis.
Šiuolaikinė organizacinė lyderystė – tai lyderystės kompetencijų rinkinys, kuomet skirtingoms užduotims spręsti ir įvairioms situacijoms valdyti lyderiai gali sąmoningai pasirinkti ir pritaikyti optimaliai tinkamus žmogiškuosius įgūdžius ir DI įrankius. Tradiciniu požiūriu organizacijų strateginius tikslus iškelia žmonės, kurie pasitelkę žodžio galias vadovauja kitiems žmonėms, motyvuodami siekti iškeltus tikslus. Generatyvinis dirbtinis intelektas, kuriamas žmogaus kalbos dėsningumų pagrindu, leidžia ne tik analizuoti duomenis, bet ir sugeba generuoti naują turinį, kurio anksčiau nebuvo. Skaitmeninė lyderystė jau pasitelkia DI sugeneruotus sprendimus, taikomus organizacijų valdymui, kuomet žmonėms tenka įgyvendinti ne žmogaus intelekto parengtus sprendimus. Todėl svarbiausiu skaitmeninės lyderystės gebėjimu, priimant adekvačius sprendimus sąveikoje su skaitmeninėmis technologijomis, tampa lyderystės kompetencijų saviugda ir dėmesingas lyderių sąmoningumas, įgalinantis keisti orgzanizacinės lyderystės kultūrą.
Straipsnį parengė VILNIUS TECH Verslo vadybos fakulteto Vadybos katedros lektorė dr. Liudmila Lobanova
-
- Puslapio administratoriai:
- Milda Mockūnaitė-Vitkienė
- Monika Daukintytė
- Neda Černiauskaitė
- Monika Daukintytė
- Ugnė Daraškevičiūtė
- Lina Daukšaitė