Pradžia
Universitetas
Naujienos
VILNIUS TECH stiprina inžinerinį ugdymą Lietuvos mokyklose: kursus baigė pirmieji mokytojai
.png)
2025-07-08
VILNIUS TECH stiprina inžinerinį ugdymą Lietuvos mokyklose: kursus baigė pirmieji mokytojai
2025 m. sausį startavusi nacionalinė kvalifikacijos tobulinimo programa „Inžinerinės technologijos: dalykinių kompetencijų stiprinimas“ baigta pirmąją liepos savaitę. Nuo šių metų rugsėjo mokytojai įgytas žinias jau taikys savo pamokose.
Programa skirta 5–12 klasių mokytojams, kurie dėsto ar integruoja inžinerinius mokslus į ugdymo turinį, domisi moderniomis technologijomis ir turi patirties STEAM srityje. Dalyviai kursų metu (10 kr., 270 akad. val.) gilino žinias aplinkos, elektronikos, energetikos, mechanikos, transporto, statinių inžinerijos, robotikos ir mechatronikos srityse. Šioje programoje gali dalyvauti įvairių dalykų mokytojai: inžinerinių technologijų, technologijų, matematikos, fizikos, IT ir kt.
Dalyviai iš visos Lietuvos
Programą baigė 18 mokytojų iš Alytaus, Jonavos, Kauno, Panevėžio, Švenčionių, Šiaulių, Šalčininkų r., Tauragės ir Vilniaus. Jie ne tik mokėsi, bet ir kūrė planus, kaip stiprinti inžinerinį ugdymą (formalųjį ir neformalųjį) savo mokyklose.
Kai kurie mokytojai dalyvavo ir VILNIUS TECH nuotolinės ugdymo platformos „Ateities inžinerijos“ iššūkyje bei šių metų gegužę su mokiniais universitete pristatė projektus.
„Programa padėjo mokytojams susiburti, stiprinti dalykines kompetencijas mokymuose, dalintis patirtimi tarpusavyje, semtis įkvėpimo iš universiteto dėstytojų ir didžiulę pedagoginio darbo patirtį turinčių lektorių. Tikiu, kad pirmoje grupėje besimokiusių mokytojų bendradarbiavimas tęsis ir toliau“, – teigia VILNIUS TECH Edukacinių kompetencijų grupės vyriausioji specialistė dr. Kristina Viršulienė.
„Ateities inžinerijos“ sezono uždarymo akimirkos
Intensyvūs mokymai ir praktika
Per 7 mėnesius intensyviuose 270 akad. val. mokymuose, iš jų 116 val. – kontaktiniuose užsiėmimuose VILNIUS TECH padaliniuose, mokytojai susipažino su modernia laboratorijų įranga, atliko praktinius darbus. Dalis užduočių buvo atliekama savarankiškai – mokytojai išbandė mokymuose įgytas žinias savo pamokose – su mokiniais gamino sklandytuvus, matavo triukšmo lygį mokyklos erdvėse, konstravo tiltų maketus, vėjo jėgaines ir kt.
„Didžiuojamės, kad kartu su dėstytojais sukūrėme virtualią mokymosi erdvę, kurioje mokytojai galėjo rasti visą reikiamą mokymosi medžiagą, idėjas mokinių projektams“, – pasakoja dr. K. Viršulienė
Praktiniai užsiėmimai
Pirmieji egzaminai ir ateities iššūkiai
Pasak dr. K. Viršulienės, per dvejus metus naujo mokomojo dalyko – Inžinerinių technologijų – tarpinį egzaminą laikė per 200 vienuoliktokų, o šiemet pirmą kartą vyko ir valstybinis brandos egzaminas dvyliktokams.
„Kol kas trūksta aiškumo dėl bendrojo ugdymo programos įgyvendinimo ir pasirengimo egzaminams, tačiau ši nacionalinė programa padėjo mokytojams susiburti, drauge aiškintis, dalintis patirtimi ir atradimais“, – priduria Akademinės paramos centro vyr. specialistė.
Dalyviai ne tik gilino žinias, bet ir kūrė inžinerinio ugdymo planus savo mokykloms. Jie atliko praktines užduotis, išbandė mokymų medžiagą su mokiniais ir dalyvavo diskusijose apie ugdymo turinio tobulinimą.
Taip pat mokytojai aktyviai dalyvavo praktiniuose užsiėmimuose, domėjosi naudojamomis medžiagomis, įranga, literatūros šaltiniais. Nors, kaip kaip tvirtina dalyviai, reikėjo ryžto mokytis bei pastangų derinti darbą, mokymąsi ir asmeninį gyvenimą, jie džiaugėsi įgyta patirtimi:
„Ačiū visiems dėstytojams, programos koordinatoriams ir visiems, kurie prisidėjo prie šios programos atsiradimo ir įgyvendinimo. Ačiū už palaikymą ir šviesą tunelio gale“, – dėkojo vienas iš mokytojų.
Praktiniai užsiėmimai
„Studijuodamas programoje didžiausius iššūkius patyriau derindamas studijas su darbo ir asmeniniais įsipareigojimais – reikėjo gerai planuoti laiką ir išlaikyti motyvaciją. Taip pat iššūkiu tapo kai kurios sudėtingesnės temos, kurios reikalavo papildomo įsigilinimo ir savarankiško mokymosi.“
„Labai džiaugiuosi, kad atsirado tokia šauni žmonių grupė, kuri stengiasi padėti mokytojams įveikti visus sunkumus ir iššūkius dėstant mokykloje inžinerines technologijas. AČIŪ.“
„Ačiū už kokybišką jūsų darbą. Už paruoštą mokymų medžiagą. Mums tai bus gera paspirtis dirbant su mokiniais.“
Mokyti(s) padėjo profesionalūs dėstytojai
Mantas Makulavičius, VILNIUS TECH Mechatronikos, robotikos ir skaitmeninės gamybos katedros laboratorijų vedėjas ir lektorius, mokytojams vedė užsiėmimus apie robotiką ir mechatroniką. Mokymų metu dalyviai susipažino su pagrindiniais robotikos komponentais – mikrovaldikliais, pavaromis, jutikliais.
Nuotoliniuose užsiėmimuose daugiausia dėmesio skirta teorijai ir programavimo pagrindams, o gyvų susitikimų metu mokytojai praktiškai dirbo su robotiniais ir mechatroniniais įrenginiais, mokėsi juos konstruoti, programuoti ir valdyti naudojant Arduino mikrovaldiklius.
„Buvo įdomu stebėti, kaip mokytojai, atsidūrę studento vaidmenyje, elgėsi labai panašiai kaip jų mokiniai: vieni – smalsūs ir įsitraukę, kiti – santūresni, bet kruopštūs, o kai kurie – labiau stebėtojai. Tai buvo naudinga patirtis ne tik jiems, bet ir man“, – pasakoja M. Makulavičius.
M. Makulavičiaus vedami užsiėmimai
Lektorius džiaugiasi, kad pavyko įtraukti ir studentus – kiekvienai mokytojų grupei buvo priskirti vienas ar du studentai, kurie padėjo mokytis. Tai buvo abipusė nauda: mokytojai gavo pagalbą, o studentai – vertingą patirtį mokant kitus.
„Inžinerinės technologijos mokyklose – itin svarbios. Jos leidžia mokiniams praktiškai susipažinti su šia sritimi, o tai labai padeda renkantis studijas. Tačiau vis dar trūksta aiškių gairių, kiek ir kokio gilumo žinių reikia mokykliniame lygyje. Reikia rasti pusiausvyrą tarp teorijos, praktikos ir mokinių amžiaus galimybių“, – pabrėžia lektorius.
VILNIUS TECH Metalinių ir kompozitinių konstrukcijų katedros lektorė Giedrė Sandovič mokytojams vedė kursą apie struktūrines sistemas ir statinių inžineriją. Užsiėmimų metu buvo nagrinėjamos įvairios konstrukcijos – pastatai, tiltai, bokštai, jų schemos, naudojamos medžiagos, apkrovos ir poveikiai. Taip pat mokytojai susipažino su 3D modeliavimo ir konstravimo pagrindais.
„Mokytojai uždavė daug klausimų apie konstrukcijas, jų veikimą, apkrovų pasiskirstymą. Kai kurie net norėjo pabandyti apskaičiuoti įrąžas ar suprojektuoti elementą – to tikrai nesitikėjau. Tai buvo labai malonus atradimas“, – dalijasi lektorė.
G. Sandovič teigia, kad ši programa jai buvo ne tik galimybė dalintis žiniomis, bet ir pačiai augti.
„Labiausiai patiko atviras dalijimasis patirtimi. Mokytojai buvo ne tik susidomėję klausytojai, bet ir smalsūs tyrinėtojai. Aš pati išmokau pažvelgti į kai kuriuos dalykus iš naujos perspektyvos.“
Nauja inžinerinių technologijų mokytojų grupė mokymus pradės 2025 m. rugpjūtį ir mokysis iki 2026 m. kovo mėnesio.
Programa skirta 5–12 klasių mokytojams, kurie dėsto ar integruoja inžinerinius mokslus į ugdymo turinį, domisi moderniomis technologijomis ir turi patirties STEAM srityje. Dalyviai kursų metu (10 kr., 270 akad. val.) gilino žinias aplinkos, elektronikos, energetikos, mechanikos, transporto, statinių inžinerijos, robotikos ir mechatronikos srityse. Šioje programoje gali dalyvauti įvairių dalykų mokytojai: inžinerinių technologijų, technologijų, matematikos, fizikos, IT ir kt.
Dalyviai iš visos Lietuvos
Programą baigė 18 mokytojų iš Alytaus, Jonavos, Kauno, Panevėžio, Švenčionių, Šiaulių, Šalčininkų r., Tauragės ir Vilniaus. Jie ne tik mokėsi, bet ir kūrė planus, kaip stiprinti inžinerinį ugdymą (formalųjį ir neformalųjį) savo mokyklose.
Kai kurie mokytojai dalyvavo ir VILNIUS TECH nuotolinės ugdymo platformos „Ateities inžinerijos“ iššūkyje bei šių metų gegužę su mokiniais universitete pristatė projektus.
„Programa padėjo mokytojams susiburti, stiprinti dalykines kompetencijas mokymuose, dalintis patirtimi tarpusavyje, semtis įkvėpimo iš universiteto dėstytojų ir didžiulę pedagoginio darbo patirtį turinčių lektorių. Tikiu, kad pirmoje grupėje besimokiusių mokytojų bendradarbiavimas tęsis ir toliau“, – teigia VILNIUS TECH Edukacinių kompetencijų grupės vyriausioji specialistė dr. Kristina Viršulienė.

Intensyvūs mokymai ir praktika
Per 7 mėnesius intensyviuose 270 akad. val. mokymuose, iš jų 116 val. – kontaktiniuose užsiėmimuose VILNIUS TECH padaliniuose, mokytojai susipažino su modernia laboratorijų įranga, atliko praktinius darbus. Dalis užduočių buvo atliekama savarankiškai – mokytojai išbandė mokymuose įgytas žinias savo pamokose – su mokiniais gamino sklandytuvus, matavo triukšmo lygį mokyklos erdvėse, konstravo tiltų maketus, vėjo jėgaines ir kt.
„Didžiuojamės, kad kartu su dėstytojais sukūrėme virtualią mokymosi erdvę, kurioje mokytojai galėjo rasti visą reikiamą mokymosi medžiagą, idėjas mokinių projektams“, – pasakoja dr. K. Viršulienė

Pirmieji egzaminai ir ateities iššūkiai
Pasak dr. K. Viršulienės, per dvejus metus naujo mokomojo dalyko – Inžinerinių technologijų – tarpinį egzaminą laikė per 200 vienuoliktokų, o šiemet pirmą kartą vyko ir valstybinis brandos egzaminas dvyliktokams.
„Kol kas trūksta aiškumo dėl bendrojo ugdymo programos įgyvendinimo ir pasirengimo egzaminams, tačiau ši nacionalinė programa padėjo mokytojams susiburti, drauge aiškintis, dalintis patirtimi ir atradimais“, – priduria Akademinės paramos centro vyr. specialistė.
Dalyviai ne tik gilino žinias, bet ir kūrė inžinerinio ugdymo planus savo mokykloms. Jie atliko praktines užduotis, išbandė mokymų medžiagą su mokiniais ir dalyvavo diskusijose apie ugdymo turinio tobulinimą.
Taip pat mokytojai aktyviai dalyvavo praktiniuose užsiėmimuose, domėjosi naudojamomis medžiagomis, įranga, literatūros šaltiniais. Nors, kaip kaip tvirtina dalyviai, reikėjo ryžto mokytis bei pastangų derinti darbą, mokymąsi ir asmeninį gyvenimą, jie džiaugėsi įgyta patirtimi:
„Ačiū visiems dėstytojams, programos koordinatoriams ir visiems, kurie prisidėjo prie šios programos atsiradimo ir įgyvendinimo. Ačiū už palaikymą ir šviesą tunelio gale“, – dėkojo vienas iš mokytojų.

„Studijuodamas programoje didžiausius iššūkius patyriau derindamas studijas su darbo ir asmeniniais įsipareigojimais – reikėjo gerai planuoti laiką ir išlaikyti motyvaciją. Taip pat iššūkiu tapo kai kurios sudėtingesnės temos, kurios reikalavo papildomo įsigilinimo ir savarankiško mokymosi.“
„Labai džiaugiuosi, kad atsirado tokia šauni žmonių grupė, kuri stengiasi padėti mokytojams įveikti visus sunkumus ir iššūkius dėstant mokykloje inžinerines technologijas. AČIŪ.“
„Ačiū už kokybišką jūsų darbą. Už paruoštą mokymų medžiagą. Mums tai bus gera paspirtis dirbant su mokiniais.“
Mokyti(s) padėjo profesionalūs dėstytojai
Mantas Makulavičius, VILNIUS TECH Mechatronikos, robotikos ir skaitmeninės gamybos katedros laboratorijų vedėjas ir lektorius, mokytojams vedė užsiėmimus apie robotiką ir mechatroniką. Mokymų metu dalyviai susipažino su pagrindiniais robotikos komponentais – mikrovaldikliais, pavaromis, jutikliais.
Nuotoliniuose užsiėmimuose daugiausia dėmesio skirta teorijai ir programavimo pagrindams, o gyvų susitikimų metu mokytojai praktiškai dirbo su robotiniais ir mechatroniniais įrenginiais, mokėsi juos konstruoti, programuoti ir valdyti naudojant Arduino mikrovaldiklius.
„Buvo įdomu stebėti, kaip mokytojai, atsidūrę studento vaidmenyje, elgėsi labai panašiai kaip jų mokiniai: vieni – smalsūs ir įsitraukę, kiti – santūresni, bet kruopštūs, o kai kurie – labiau stebėtojai. Tai buvo naudinga patirtis ne tik jiems, bet ir man“, – pasakoja M. Makulavičius.

Lektorius džiaugiasi, kad pavyko įtraukti ir studentus – kiekvienai mokytojų grupei buvo priskirti vienas ar du studentai, kurie padėjo mokytis. Tai buvo abipusė nauda: mokytojai gavo pagalbą, o studentai – vertingą patirtį mokant kitus.
„Inžinerinės technologijos mokyklose – itin svarbios. Jos leidžia mokiniams praktiškai susipažinti su šia sritimi, o tai labai padeda renkantis studijas. Tačiau vis dar trūksta aiškių gairių, kiek ir kokio gilumo žinių reikia mokykliniame lygyje. Reikia rasti pusiausvyrą tarp teorijos, praktikos ir mokinių amžiaus galimybių“, – pabrėžia lektorius.
VILNIUS TECH Metalinių ir kompozitinių konstrukcijų katedros lektorė Giedrė Sandovič mokytojams vedė kursą apie struktūrines sistemas ir statinių inžineriją. Užsiėmimų metu buvo nagrinėjamos įvairios konstrukcijos – pastatai, tiltai, bokštai, jų schemos, naudojamos medžiagos, apkrovos ir poveikiai. Taip pat mokytojai susipažino su 3D modeliavimo ir konstravimo pagrindais.
„Mokytojai uždavė daug klausimų apie konstrukcijas, jų veikimą, apkrovų pasiskirstymą. Kai kurie net norėjo pabandyti apskaičiuoti įrąžas ar suprojektuoti elementą – to tikrai nesitikėjau. Tai buvo labai malonus atradimas“, – dalijasi lektorė.
G. Sandovič teigia, kad ši programa jai buvo ne tik galimybė dalintis žiniomis, bet ir pačiai augti.
„Labiausiai patiko atviras dalijimasis patirtimi. Mokytojai buvo ne tik susidomėję klausytojai, bet ir smalsūs tyrinėtojai. Aš pati išmokau pažvelgti į kai kuriuos dalykus iš naujos perspektyvos.“
Nauja inžinerinių technologijų mokytojų grupė mokymus pradės 2025 m. rugpjūtį ir mokysis iki 2026 m. kovo mėnesio.
-
- Puslapio administratoriai:
- Milda Mockūnaitė-Vitkienė
- Monika Daukintytė
- Neda Černiauskaitė
- Monika Daukintytė
- Ugnė Daraškevičiūtė
- Lina Daukšaitė