Pradžia
Universitetas
Naujienos
Z karta šturmuoja darbo rinką: kaip susikalbėti skirtingų kartų atstovams?
.png)
2025-07-01
Z karta šturmuoja darbo rinką: kaip susikalbėti skirtingų kartų atstovams?
„Mane ištiko krizė supratus, kad realybėje negaliu pasinaudoti „Instagram“ filtrais“, „tyrinėju naujausius memus, kad suprasčiau interneto kultūros tendencijas“, „mano žingsnių programėlė neveikia“ – tokie ir panašūs pasiteisinimai neatėjus į darbą jau nieko nebestebina įmonėse, kuriose dirba Z kartos atstovai. Gimę su išmaniosiomis technologijomis, jie drąsiai keičia nusistovėjusias darbo kultūros taisykles, taip keldami naujus iššūkius vadovams. Kuo ši karta išskirtinė ir kaip darbdaviams prie jos prisitaikyti?
Z kartos ypatumai
Anot įvairių šaltinių, Z kartos atstovai yra gimusieji 1995–2009 m. Pats kartos pavadinimas atsirado nuo žodžio „zoomer“ (angl. priartinti), mat jos atstovai – pirmieji, kurie „priartino“ internetą, išmaniąsias technologijas ir naudodamiesi jomis jaučiasi it žuvys vandenyje. Pasak VILNIUS TECH Verslo vadybos fakulteto (VVF) Ekonomikos inžinerijos katedros docentės-partnerės dr. Simonos Survilaitės, Z karta dar vadinama skaitmeninių technologijų epochos karta (angl. post-millennials), o jos atstovai – aigenderiais (angl. iGen) ir skaitmeniniais čiabuviais (angl. digital natives).
„Ant kulnų pastarajai sparčiai lipa Alfa karta – vaikai, gimę 2010-aisiais ir vėliau, kurie nuo ankstyvo amžiaus yra apsupti šiuolaikinių technologijų. Tai jiems – ne naujovė, o neatsiejama kasdienybės dalis. Vis tik Alfa kartos atstovai dar sėdi mokyklos suoluose, o Z karta jau yra įsitvirtinusi darbo rinkoje arba pradeda karjerą“, – dalijasi dr. Simona Survilaitė.
Kol kas nėra daug mokslininkų, nagrinėjančių Z ir kitų kartų darbuotojų skirtumus, tačiau pavienės studijos (R. Jenkins, 2019 m., T. N. Ngoc ir kt., 2022 m.) pabrėžia socialinių ir aplinkosaugos klausimų Z kartos darbuotojams svarbą. Vienas iš esminių veiksnių, darantis įtaką Z kartos pasaulėžiūrai, yra žodžio laisvės, demokratijos, neribotų kelionių ir galimybės įgyti aukštąjį išsilavinimą užsienyje suvokimas kaip savaime suprantamų vertybių, kurias Y ir X kartos vertina kaip sunkiai iškovotas.
„Prieiga prie tarptautinio išsilavinimo, pasaulinės darbo rinkos ir neribotų karjeros galimybių Z kartos atstovams yra savaime suprantama, tad jie patys neretai įvardijami kaip globalūs ir kosmopolitiški“, – priduria VVF Ekonomikos inžinerijos katedros docentė-partnerė.
Ką turi žinoti vadovai?
Vadovams prisitaikyti prie naujų kartų darbo rinkoje yra nelengvas iššūkis. Remiantis naujausiais moksliniais tyrimais (T. N. Ngoc ir kt., 2022 m., A. Lašakova ir kt., 2023 m.), Z karta iš vadovų tikisi sąžiningumo, teisingumo, pagarbos ir palaikymo pirmosiomis darbo dienomis, tačiau akcentuojama ir sprendimų priėmimo autonomijos svarba. Anot dr. S. Survilaitės, svarbu žinoti, kad skiriasi pats stilius, kaip Z atstovai bendradarbiauja, bendrauja ir mokosi, tad vadovas turi būti gerai pasikaustęs lyderystės ir vadovavimo skaitmeniniame pasaulyje klausimais. Nors Z karta atlaidžiai žiūri į vadovo nemokėjimą naudotis nuotoliniais įrankiais, skaitmeninėmis programėlėmis, ilgainiui ji praranda pagarbą tokiam vadovui.
Be to, Z karta yra labiau suinteresuota savirealizacija ir emociniu pasitenkinimu nei finansine nauda, tad itin vertina smagią darbo aplinką, draugišką, pozityvią komandos atmosferą ir šiltus, stiprius santykius tiek su kolegomis, tiek su vadovais.
„Jai yra svarbus ir pats darbas – jis turi būti mėgstamas, prasmingas, į jį turi būti einama su šypsena. Tradicinis 8 valandų per dieną, 5 dienų per savaitę darbo modelis Z kartos atstovams nėra priimtinas – jie trokšta galimybės patys nuspręsti, kada ir iš kur dirbti, bei siekia geresnės darbo ir asmeninio gyvenimo pusiausvyros. Kaip kitus patrauklius darbo vietos atributus jie įvardija naujausias technologijas įmonėje, ambasadorių ar mentorystės programas, stažuotes studentams, sveikatos draudimą, galimybę atsivesti savo augintinį į biurą, nemokamą sporto salę, stalo žaidimus ir t.t.
Z kartos atstovai yra drąsūs, praktiški, protingi, nori imtis iniciatyvos, o vienos pagrindinių jų vertybių yra tvarumas, socialinis teisingumas ir etiška lyderystė. Jiems svarbu, kad įmonė ne tik deklaruotų, bet ir konkrečiais veiksmais būtų įsitraukusi į socialinę atsakomybę“, – pasakoja specialistė.
Nors yra nemažai teigiamų skirtumų, kaip visada statinėje medaus yra šaukštas deguto, tikina VILNIUS TECH VVF docentė-partnerė. Kai kurie Z kartos ypatumai yra tikri iššūkiai vadovams, pavyzdžiui, ji pasižymi žemu įsipareigojimų lygiu. Anot Deloitte (2022 m.) tyrimo, kuriame dalyvavo Z kartos atstovai iš 46 šalių, keturi iš dešimties respondentų norėtų pakeisti savo darbovietę per artimiausius dvejus metus. Pagrindinės nurodytos priežastys buvo atlyginimas, psichikos sveikatos problemos darbe ir perdegimas.
„Z karta taip pat dažnai turi nerealius lūkesčius dėl pripažinimo darbe – pavyzdžiui, nepritaria, kad profesinis tobulėjimas turėtų būti grindžiamas amžiumi arba darbo konkrečioje organizacijoje trukme, teikia pirmenybę neatidėliotinam paaukštinimui. Neretai susiduriama su požiūriu, kad Z karta nesupranta pastangų prasmės, yra nekantresni ir vikresni, nes nuolat ieško naujų impulsų ir iššūkių.
Vis tik kartų kaita yra tarsi gyvenimo ratas – gražus, įvairus ir dinamiškas, turintis savų pliusų ir minusų. Svarbiausia, kad tai leidžia mums augti, keistis, tobulėti, tad turėtume priimti kiekvieną žmogų kaip asmenybę, o ne tik kaip konkrečios kartos atstovą“, – sako dr. Simona Survilaitė.
-
- Puslapio administratoriai:
- Milda Mockūnaitė-Vitkienė
- Monika Daukintytė
- Neda Černiauskaitė
- Monika Daukintytė
- Ugnė Daraškevičiūtė
- Lina Daukšaitė